Blog Archive

Followers

Wednesday, March 7, 2012

8 maart 2012


Het zal weinig lezers opvallen, maar vandaag is het volle maan; 'Moonday'. Op Moondays wordt in ashtanga yoga gerust. Normaal erger ik me altijd aanMoondays. Ik wil best 2 dagen rusten per maand, maar waarom perse op een Moonday.
Maar nu keken we er allemaal naar uit.
Ten eerste konden we uitslapen. (1 keer raden wie er weer om half 6 klaar wakker was terwijl ze er toch anderhalf uur later in lag...)

Daarna stonden er kriya's op het programma. Degene met zwakke magen kunnen de volgende alinea beter overslaan. Kriya's zijn een onderdeel van de yoga practise, net als meditatie, ademhalings oefeningen en chanting.
Tijdens kriya's worden diverse lichaamsholtes gereinigd met (zout) water, lucht of een combinatie. Dit kan heel ver gaan. Ik heb net een boek over kriya's gelezen waarin yogi's zelfs hun endeldarm in hun handen kunnen houden en reinigen..
.
Maar voor simpele beginners zoals wij is het reinigen van de neusholtes om te beginnen al een uitdaging. Met een speciaal wit plastic potje giet je water in een neusgat, dat via je sinussen je andere neusgat weer uitkomt. (ik moet toegeven dat dat beter werkte voor mijn verstopte neus dan het ayuverdische dropwater dat ik gister op de kop getikt heb).
Daarna kon je een heel dun cathetertje in je neus stoppenen dat er via je keelholte met 2 vingers uitvissen. Dan blijft er een stukje uit je neus en uit je mond hangen, en door voorzichtig aan beide uiteinde te trekken, kun je je neus ookreinigen. Nou, dat heb ik in die vorige yoga opleiding al gedaan; het doet zeer en heeft weinig effect, dus ik liet deze reiniging aan mijn neus voorbij gaan.
Het laatste is het reinigen van de maag. Je werd geacht met nuchtere maag te verschijnen, en daarna moet je minstens anderhalve liter zout lauwwarm water drinken. Nou, dat is al een opgave op zich, kan ik je vertellen. Maar ik kan erg goed mijn blik op oneindig zetten, gewoon doordrinken en daarna stond ik als eerste alles eruit te kotsen. (geloof me; daar is weinig voor nodig). Ik zag meer op tegen het kotsen dan het drinken, maar het is andersom.

Omdat ik ook als eerste klaar was, liep ik even naar mijn kamer om wat gewoon water te drinken. Toen ik weer terug kwam, was er opeens een geweldig verfpoeder gevecht bezig!

rechts; Sunil, Kamal en Poppeye.

Het is nl 'het Colorfestival' vandaag. Dan mogen de hele morgen mensen elkaar met verfpoeder bestrooien. Ik liep snel terug mijn kamer in om mijn fototoestel te pakken en maakte zo onopvallend mogelijk foto's van alle groepsleden die al binnen 2 tellen onder de verfpoeder zaten. Paars, groen, geel, alles door elkaar heen. Als je zelf onder zit, is je enige troost zelf een zakje verfpoeder te bemachtigen en de rest ook onder te kalken. Ik besefte al snel dat ik op mijn kamer ook niet veilig was, en net toen ik de trap af wilde sluipen, zag Kamal mij en hij kwam achter mij aan. Ik rende de trap af, naar buiten, en dook 10 huizen verder het internet cafe in. Dat was eigenlijk dicht, maar omdat ik hier elke ochtend een uurtje zit, en ik geen verfpoeder bij me had, mocht ik naar binnen.

Achteraf was dit mijn redding. Ik wist dat de brunch pas na 11 uur klaar zou staan, dus een uurtje later sloop ik het cafe weer uit. Ze vroegen of ik het hek achter me op slot wilde doen. Daarna maakte ik me zo lang mogelijk en keek iedereen met een hele hooghartige blik aan die een zakje verfpoeder in zijn handen had.

Straattafrelen achter onze ashram.

Het schijnt dat vooral kinderen iedereen die nog niet onder zit te grazen nemen. En daarnaast van jongens op hun motortjes. Iedereen krijgt de volle laag, ook zwervers, oude oma's, honden en koeien. Het was wederom een klein wonder dat ik zonder schade de ashram bereikte.

In de ashram was het een zooitje. Overal lag verfpoeder op de grond en iedereen was bezig de poeder uit zijn haren/kleren/oren/ondergoed te wassen. Jatta met haar blonde haren had zelfs na 2 wasbeurten nog rose, groene en gele accenten in haar haar. Niemand was de dans ontsprongen, alleen ik...


Jatta vertelde dat ze allemaal zo onder de poeder zaten, dat Kamal voorstelde maar in de Ganges te springen voor een eerste schoonmaak actie. iedereen is toen de Ganga ingesprongen en nog sneller er weer uit want het was ijzig koud. Ze zei dat het wel leuk was maar dat ze heel graag met mij had willen ruilen.

Inmiddels begon het eten op tafel te komen. De koks hadden zich uitgesloofd. Het was een vreemde combinatie, van hummus, patat, salade, fruit, yoghurt, brood, en een soort platte oliebollen, maar iedereen smulde er van en liet zich lekker warm worden in de zon.

Na de maaltijd was er een lezing van 3 yogis, die overal een 3 daags gratis yoga retrait in mei promoten. We moesten eerst een oefening doen door 5 minuten je ogen dicht te houden en te kijken of je 5 minuten alleen op je ademhaling kon concentreren. Dat lukte me zo goed dat de rest van de lezing (een half uur) compleet aan mij voorbij is gegaan. Op een gegeven moment stond een van de mannen op om iedereen een folder te geven. Jatta vertelde dat hij aarzelend voor mij stond met uitgestrekte arm, en ik zat diep te knikkebollen. Toen heeft zij de folder maar aangepakt en kon hij verder met uitdelen... ach ja...

De rest van de dag hadden we vrij. De meeste gingen even een dutje doen, maar dat had ik er net op zitten dus ben ik in mijn oudste kleren met Jatta het stadje in gegaan. Het bleek dat na 2 uur 's middags geen poeder meer gestrooid mag worden. Maar overal waren de sporen van het colorfestival te zien. Bij veel huizen stond de muziek keihard aan en iedereen was aan het dansen, de meesten nog steeds onder de verfpoeder. Dit deden vooral meisjes en jonge vrouwen. De jongens hadden het druk met het scheuren door de straten en over de brug, nog luider toeterend dan anders.

Het is een gezellig feest. En als je niet vies wilt worden moet je gewoon tot 2 uur binnen blijven. Iedereen wenst je een 'happy holy' en de koeien en honden krijgen lekkere hapjes toegestopt. De bedelaars doen goede zaken en het is erg leuk om een keer mee te maken. Ik had geen idee wat ik van dat colorfestival moest verwachten maar nu weet ik het. Jatta ging haar nogal uitgebreidde kledingvoorraad weer wat aanvullen en ze is ook dol op sieraadjes en snuisterijen. Hoe ze het allemaal mee terug krijgt weet ze alleen nog niet.

Daarna gingen we een lekker sapje drinken en daarna kwamen we Noreen tegen en zijn we met z'n drieen naar Moon Dance Cafe gegaan voor een heerlijk hapje eten. De vette hap van de lunch was gelukkig wat gezakt.

Daarna vroeg naar bed want morgen is het terug naar het strakke regime.

Stand in de ziekenboeg;
Sicko


.







No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.