Blog Archive

Followers

Thursday, March 22, 2012

22 maart 2012. Niet voor de weke zieltjes onder de lezers..

Toen ik gisteravond om half 10 terug kwam in mijn appartementje, lag Bling Bling al in bed. Ze had een lichte depressie. Het bleek dat ze Actionman had gevraagd of hij na de laatste les gisteravond wilde mediteren met haar aan de Ganges. Maar hij zei dat hij geen tijd had want hij had over 20 minuten een afspraak met Talky Talky.
En nu kostte het mij mijn nachtrust om haar gerust te stellen dat als je een les hebt gegeven, je echt geen rust in je lijf hebt om te gaan zitten mediteren, zeker niet als je maar 20 minuten tijd zou hebben.
Maar Bling Bling was niet overtuigd.

Ze wil in oktober haar baan in Dubai opzeggen en 2 jaar gaan reizen. Ik stelde haar voor dat ze Actionman moet vragen of ze het baantje kan krijgen dat Boris nu doet; die heeft de cursus vorig jaar november gedaan en is nu (tijdelijk) assistent van Kamal.
Maar daarna ging ze zitten jammeren dat ze niet een half jaar zonder Kamal in Dubai wil zitten. Tja... toen heb ik haar maar aangeraden om de man NU ten huwelijk te vragen. Heeft ze gelijk duidelijkheid.
Geloof niet dat ze dat gaat doen, haha.

Na deze discussie gingen we slapen met het vooruitzicht dat we morgenochtend pas om 8 uur hoefden aan te treden.
Prompt werd ik natuurlijk om 5 uur wakker.
GRRR.

Vandaag stond de grote reiniging op het programma.
Om 8 uur was iedereen op het dakterras; het bleek dat Popeye, Baby, Yoga Eva en Sneeuwwitje op doktersadvies niet mee mochten doen. Granny durfde het zelf niet aan.

Eerst deden we de neti (spoeling van neus en neusholtes). Ik ben niet verkouden meer en die neti was zo gedaan.
Daarna kregen we uitleg over de grote reiniging. Ik zal het beschrijven voor de liefhebbers die dit ook ooit eens willen gaan proberen. Start dus de avond te voren met een maaltijd kichedy. Recept; kook witte rijst en dahl supersuper gaar,met voldoende water dat je niet afgiet. Het moet een beetje nattig zijn. Voeg er een beetje tumeric, zout en cumin aan toe. Op je bord schep je er zoveel ghee overheen als je maar wilt.
Eet ervan tot je genoeg hebt.
Het is licht verteerbaar, maar bleek verrassend vullend; geen honger meer gehad die avond.

De volgende ochtend drink je op nuchter maag 3 grote mokken zout, lauwwarm water. Smerig.

Met Kamal en Samurai op het dakterras van de asram, bekers klaar voor de start... Jatta met haar 2e beker.

Daarna moesten we 5 simpele yoga houdingen oefenen;
1. Op je tenen gaan staan, armen boven je hoofd, en je zo lang mogelijk uitrekken. 8 keer;


2. Doe je handen boven je hoofd, rek je uit omhoog, naar rechts, en naar links. Langzaam en adem ook langzaam. 8 keer.
3. Draai je romp naar rechtsachter en linksachter en laat je armen mee zwaaien. zover je kan. 8 keer.
4. Ga op je hurken zitten, breng je linker knie naar je rechter voet, druk je rechter knie tegen je navel en draai je lichaam naar achter. 8 keer rechts en links.
5. Ga op je buik liggen, duw jezelf op je handen omhoog, draai je bovenlijf en kijk over je schouder naar je voeten. 8 keer, langzaam.

Na deze oefeningen is het water al wat gezakt. Als je nog geen aandrang hebt, drink je weer 3 volle bekers lauwwarm zout water.
Daarna herhaal je de oefeningen.

Hierna was Picky Tastebud 1 de eerste die haar geluk op het toilet ging beproeven, ik ging voor nog 2 bekers water.
Het is de bedoeling dat je probeert niet over te geven, en dat je het water vlotjes weg drinkt. Ook blijven drinken als je geen aandrang hebt.
En steeds de oefeningen blijven doen.

In mijn geval zat ik al op 12 bekers water, was al een paar keer met mijn puzzelboekje op het toilet gaan zitten, had inmiddels een bierbuik, voelde me lamlendig, en Picky Tastebud 1 en Bling Bling maar naar de wc rennen. Een keer toen ik ook in ons appartement was, dacht ik dat Bling Bling de waterkraan had opengezet, maar het was gewoon het 'resultaat' dat er in grote stromen uit kwam.
Eindelijk, na meer dan een uur, kwam bij mij ook enig resultaat in het toilet.
Daarna kun je stoppen met het drinken van het warme water.
Vervolgens in de buurt van het toilet blijven want geloof me; de komende 2 uur heb je die nodig.

Het was inmiddels rond 12 uur. Bling Bling en ik gingen eens naar de keuken, kijken hoe het met de rest van de groep ging en wat er verder de bedoeling was. Het bleek dat er nu wederom kichedy op het menu stond. Iedereen verging van de dorst, maar je moest eerst eten voor je wat mocht drinken. Ik had helemaal geen honger, maar vreemd genoeg smaakte de kichedy toch wel en ik at 2 schaaltjes, met een paar eetlepels ghee. Daarna ging ik naar mijn kamer voor wat water en de verplichtte rust. Het was de bedoeling dat je minimaal een uur op je bed ging liggen. Toen dat 's morgens werd uitgelegd, dacht ik; jaja, dat zullen we nog wel eens zien. Nou, ik ging liggen, deed mijn ogen even dicht en werd 2 uur later wakker.

Daarna heb ik nog een half uur liggen nadenken hoe ik me eigenlijk voelde en wat ik het beste kon gaan doen. We zouden een les hebben om 4 uur 's middags; ik voelde me lamlendig en niet echt wakker. Ik besloot even naar het internet cafe te gaan, misschien knapte ik daar wat van op, en ik begon met een een beginnetje van dit blog.

Om 4 uur besloot ik maar braaf naar de les te gaan. Het bleek dat een andere man de les zou geven. Hij had overal al wierook aangestoken en we hoorden dat hij om 4.22 uur de les wilde beginnen... dat zou een goede starttijd zijn. Hij kwam om 4.40 aankakken en begon te praten over chakras en hoe je die in balans kon brengen. Voor dat hij zijn mond open deed hadden we al een naam voor hem; Drama King. Het werd een complete one-man show en hij was vreselijk druk en aanwezig. Talky Talky woonde de les ook bij en ik zag dat hij moeite had zijn ogen open te houden. Ha. Voelt hij ook eens wat ik altijd voel! Ik zat lekker in een stoel, en hoorde het hele verhaal rustig aan. Ik merkte wel dat heel veel groepsgenoten zaten te zuchten en te kreunen en te draaien, en ik dacht dat ze nog last hadden van hun darmen. Ik zat een beetje aantekeningen te maken, als een van de weinigen, en ik had geen moeite mijn aandacht bij de les te houden. Tegen 6 uur begon Talky Talky naar mij te gebaren en op zijn horloge te wijzen. Ik ben meestal degene die hem op de tijd wijst en nu dacht hij zeker dat ik deze nieuwe leraar ook wel even op de tijd zou wijzen. Maar ik voelde me vreemd, had helemaal geen haast, en ik dacht; 'Mmm... zoek jij het lekker maar zelf uit.'

Extreem relaxed naar de onzin van de Drama King luisterend...

Nog een half uurtje later maakte een van de groepsgenoten de nieuwe leraar erop attent dat het tijd werd om op te houden want er stonden nog andere dingen op het programma. Ik voelde me nog steeds heel vreemd en dacht heel relaxed; haha, wat dan?? Bedoel je kichedy om 7 uur? Maar iedereen begon op te staan en zich uit de voeten te maken.

Ik voelde me heel zwaar en een beetje draaierig en heel relaxed. Ik bleef een beetje hangen tot om 7 uur de kichedy werd geserveerd, maar had helemaal geen honger - voor het eerst deze maand. Maar ik besloot toch maar een bordje te eten voor het geval ik 's nachts honger zou krijgen. Ik keek vol verbazing toe hoe iedereen een paar hele volle borden begon weg te werken. Alles draaide nog steeds en ik voelde me heel vreemd rustig. Je hebt hier zo weinig vrije tijd dat ik altijd zo veel mogelijk in die paar uurtjes probeerde te proppen. Muscle ball vroeg me hoe het ging. Hij zei dat ik zo vreemd uit mijn ogen keek. Toen ik vertelde hoe ik me voelde, vroeg hij of ik niet stiekum een paddestoel of sigaretje had zitten uitproberen. Popeye kwam er ook bij staan en hij zei dat mijn ogen en mijn hele lichaamshouding hem zo vreemd voorkwamen. Ik vertelde hoe ik me voelde, en toen zei hij dat hij denkt dat ik normaal een typisch 'vuur' type ben. Altijd onrustig, altijd bezig, erg extrovert. En dat het heel goed mogelijk is dat ik dat vuur met het water uit mijn lichaam heb gespoeld. Hij denkt dat over 1, maximaal 2 dagen dat vuurtje wel weer terug zal zijn en dat ik maar moest genieten van mijn tijdelijke relaxte lichaam.

Wat hij zei, klonk wel een beetje aannemelijk. Het is alleen vreemd dat ik de enige ben die zo'n reactie op de reiniging vertoonde. Maar hij zei dat hij denkt dat ik, na Kamal, het meeste vuur type ben in de groep.

Nou, ik hou jullie op de hoogte.

Maar als dat vuurtje morgenochtend nog niet terug is, heb ik geen idee hoe ik de yogales door moet komen...



.

No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.