Blog Archive

Followers

Saturday, March 10, 2012

11 maart 2012

Ons programma wordt langzaam aan steeds voller. Dit is waarschijnlijk de laatste dag dat ik tussen de middag even tijd heb voor mijn mail en mijn blog. Vanaf morgen ziet het schema er als volgt uit;
6 - 8 meditatie, chanting, pranayama,
(dan als je geluk hebt en de les is niet al te erg uitgelopen, heb je 20 minuten om naar de ashram te lopen, te plassen, om te kleden, en naar de grote shala te gaan)
8.30 - 10.30 asthanga yoga.
(als je geluk hebt kun je naar de ashram hollen zodat je gedouched bent voor de brunch)
11- 12 brunch. (maak je hier geen al te uitgebreid ontbijtbuffet voorstelling van he)
12 - 2 rust tijd. Ik gebruikte hier een uur van om naar het internet cafe te gaan, daarna had ik nog 45 minuten voor eventueel wat boodschappen, de was, of even 'rust'.
Vanaf morgen moeten we om beurten een yoga les geven aan beginners en aan elkaar, dus is het de bedoeling dat je die lessen ook gaat volgen en niet alleen op komt dagen als je zelf les moet geven.
de lestijd hiervoor is van 12.30 - 13.30
2 - 3.30 filosofie les
3.30 - 4 thee
4 - 6 (officieel, maar die loopt minimaal een uur uit) adjustments klas. (leren hoe je yoga houdingen kunt corrigeren als je les geeft)
tussen 7 en half 8 staat het avondeten op tafel.
9 - 9.30 word je geacht te mediteren op je kamer, en soms wordt dit gezamelijk gedaan.

Omdat elke les ergens anders gegeven wordt, en je vaak even moet douchen of omkleden, is het de hele dag een geren van A naar B.
Maar het voordeel is wel dat ik heerlijk slaap 's nachts.

Vanaf gister zijn er een heleboel toeristen opgehoepeld, die hier kwamen voor het yoga festival begin maart. Kamal vroeg of er nog mensen heel graag een eigen kamer wilden. Maar niemand wilde dat. Ik ook niet. Ik heb het veel te leuk met Jatta.
Gisteravond zat ik tijdens het avondeten wat te mopperen op onze douche. De waterstraal, toch al niet super, verdeeld zich over de douchekop en lekt rond de kranen, zodat er nog maar een miezerig straaltje overblijft om onder te staan. Wat bleek toen?? Wij hebben de enige douche waar nog water uit komt. Bij de anderen is of de hendel kapot waar je het water mee uit de douchekop kan laten komen, of er lekt zoveel langs de kranen, dat er niet genoeg druk overblijft om nog iets uit de douchekop te laten komen. Zij vangen het water dus maar op in hun wasemmer, en met kannetjes gieten ze het over zich heen...
Jatta en ik waarderen onze douche opeens veel meer!
Verder ben ik op het lumineuze idee gekomen om 2 matrassen op elkaar te leggen. Ik slaap in het 2 persoonsbed, met matrassen van 6 cm dik. Jatta heeft een 1 persoonsbed, met een matras van 30 cm dik maar die aanvoelt als een plank. Zij houdt gelukkig van harde bedden. En met 2 matrassen op elkaar word ik 's morgens toch minder stijf wakker.
Ook komt het goed uit dat zij in de huiskamer van ons appartementje slaapt, en ik in de slaapkamer, want zij is haar bed 's avonds niet in te krijgen (en 's morgens niet uit). Wie er wanneer onder de douche mag is ook nooit een probleem, omdat ze 's morgens nog zo lang mogelijk blijft liggen terwijl ik al gewassen en aangekleed rond huppel, en na de yogales wil ze altijd eerst bijkomen met een kop thee terwijl ik het liefst meteen onder de douche stap. Kortom; we vormen een perfect duo.

Vanmorgen hadden we een bijzondere 'vroege' les. De Swami was er niet, dus nam Sunil de les over. De zieken van gister hadden allemaal besloten uit te slapen, dus het was erg rustig.
Voor degene onder jullie die willen weten wat we nu die 2 uur allemaal uitvreten, zal ik eens een les beschrijven, hoewel hij elke dag toch anders is. (Ik vrees dat dit alleen maar interessant is voor Sylvie, dus de rest van mijn lezers; tot morgen...?)
Stipt om 6 uur begint de les. De komende 10 minuten komen er altijd nog wat studenten aankakken, maar daar wordt niet op gewacht.
Eerst moet je een goede meditatie houding vinden, dan kan in lotus, half lotus, of met je benen onder je billen. Er wordt een poosje rustig geademd, daarna doen we een wisselend aantal OM's. Meestal tussen de 10 en 30, en je krijgt een opdracht of je tegelijk op moet gaan of niet, en of het hard moet of juist heel zacht.
Daarna moesten we vandaag slechts 25 minuten mediteren. Je probeert je dan te concentreren op een rustige en gelijke ademhaling en mochten er gedachten opkomen; hier niet aan ergeren maar ze gewoon weer laten gaan en je aandacht terug naar de ademhaling brengen.
Hierna mochten we even gaan liggen. Mmm... dat was voor het eerst! Heerlijk. Iedereen ging liggen, je moest in gedachten terug gaan tellen van 100 naar 0, maar ik merkte dat er af een toe een snurkje hier en daar ontsnapte... ook bij mij...
Pas na 20 minuten moesten we weer gaan zitten. Ik kwam met ontzettend veel tegenzin weer overeind, ik lag nog HEERLIJK!
De volgende opdracht was kapalbathi. Dan moet je je concentreren op je uitademing, vrij snel achter elkaar uitademen waarbij je onderbuik intrekt, en de inademing gebeurd vanzelf door dat je je buik 'los' laat.
De bedoeling hiervan is dat je geest rustig wordt (ik merk dat mijn gedachten nooit gaan afdwalen met deze oefeningen) en dat je toxines kan uitademen.
Na 120 keer uit- (en ook in-) ademen moet je je adem zo lang mogelijk vast houden, op een rustige manier.
De 3e oefening moesten we net zo lang doorgaan tot je moe werd. Sommige studenten halen de 120 al niet zonder moe te worden, maar dankzij Asokan was ik bij 600 en had nog nergens last van. Daarna brak Sunil de oefening maar af want hij had door dat het nog heel lang zou duren voor ik hier moe van zou worden. (na de les zei hij dat de Swami gister al tegen hem had gezegd dat mijn pranayama oefeningen erg goed gingen, en hij zei dat het grappig was dat hij dat toen nog niet door had maar na vandaag wel)
Daarna deden we wat staande oefeningen waar je je buikspieren moest intrekken en je adem moest vasthouden na een uitademing.
Daarna kwam er een hele vreemde oefening. We moesten allemaal in (half) lotus gaan zitten, en vervolgens zo langzaam je hoofd naar rechts, links, naar boven en naar beneden bewegen dat je nauwelijks zag dat je je hoofd bewoog. Hij zei dat iedereen hier een ander tempo in heeft, en dat je na de oefening gewoon moest gaan liggen zodat iedereen de oefening in eigen tempo af kon maken.
Tot mijn verbazing merkte ik dat ik net terug ging van het naar rechts brengen van mijn hoofd, dat er al enkele gingen liggen. toen ik halverwege was met het naar links brengen van mijn hoofd, zei Sunil dat mensen die nog bezig waren met de eerste oefening, hier gewoon mee door konden gaan. Met degene die wel klaar waren (bleek de hele klas achteraf) ging hij wat andere oefeningen doen. Ik luisterde dus niet meer wat hij zei en ging gewoon door met mijn langzame beweging.
Opeens hoorde ik dat hij de les ging beeindigen met de gebruikelijke 3 OM's en ik zat net met mijn kin op mijn borst.
iedereen begon op te staan, en hij kwam naar mij toe dat ik rustig de tijd moest nemen om de oefening af te maken. WELKE TIJD?? Het was vast al minstens 8.05 uur en over 25 minuten begon mijn dierbare yoga les. Dus in een rap tempo kin weer omhoog, maar toen ik mijn matje wilde oprollen merkte ik dat ik dat niet kon. Sunil zei dat ik moest gaan liggen. Hij zei dat ik in een diepe meditatie was geweest en dat ik echt even rustig aan moest doen.
Het bleek dat ik 40 minuten al bezig was met die oefening, en ik had geen benul meer van tijd gehad.
Ik vond het een bijzondere ervaring...
Natuurlijk lag ik me op te winden op mijn matje dat ik niet op tijd op de les zou zijn, maar hij bleef heel rustig bij mij zitten en om 8.15 mocht ik opstappen...
Ik was nog helemaal rustig en ik besloot dan maar de eerste minuten te missen.
MAAR; laat nu uitgerekend vandaag de les 10 minuten later beginnen dus het ging allemaal precies goed.

Stand in de ziekenboeg:
Granny
Jatta (verkouden en koortsig)
alle buikkrampen van gister kwamen wel opdraven voor de yoga les maar gingen 'halve kracht'.


.




No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.