Blog Archive

Followers

Thursday, March 1, 2012

2 maart 2012

De eerste yogales gisteravond begon relaxed. De assistent van Kamal, Boris, gaf de les. Hij liet al de wat moeilijkere asanas weg dus het was een eitje.
De yogales werd gegeven in een gebedsruimte. De stenen vloer was erg koud en hard en ik was blij dat ik mijn eigen yogamat (iets dikker dan gemiddeld) uit Singapore had meegenomen. Ik kon het natuurlijk niet laten om een blik te werpen op sommige van mijn 'klas'genoten. De Amerikaanse weirdo is erg goed, maar HEEL langzaam. De Engelse acteur is erg gevorderd, maar heeft totaal geen benul van asthanga. De Canadese granny bakte er inderdaad niet zoveel van. Ik schat mezelf net iets boven het gemiddelde van de groep in.

De grootste verrassing is mijn kamergenote Jatta. Ik vond haar op het eerste gezicht al leuk, en die indruk is alleen maar versterkt. We hebben erg veel lol samen. Ik ben heel blij met haar als kamergenote. Bovendien kan ik op yoga gebied een hoop van haar leren. Vooral met meditatie is ze erg ver. Ze heeft een keer een 10 daagse stilte cursus gedaan. Ze dacht dat ze na 3 dagen helemaal gek zou worden. En daarna vond ze het geweldig.

Jatta en ik.

Ze is heel erg blond, beetje mollig, heeft een enorme koffer vol exotische kleren, en we zijn hem net samen gesmeerd. Vandaag is nl het programma in volle hevigheid losgebarsten en we hadden een kleine 2 uur 'rust' waarvan Kamal wilde dat we die rust ook zouden nemen. Maar zij wilde langs een kleermaker (voor nog meer exotische kleren) en nu zitten we allebei nog heel even in het internet cafe. En straks maar weer terug de ashram in sluipen...

Het programma begon vanmorgen om 6 uur. Dus half 6 opstaan. Het scheelde dat ik al sinds 2 uur wakker was, dus dat opstaan was ondanks de kou geen probleem... was blij eruit te kunnen.
We trokken zoveel mogelijk warme kleren over elkaar heen aan en liepen met een zaklampje naar de shala. Op het programma stond 2 uur mediteren, pranayama (ademhalings oefeningen) en chanting (mantra's 'zingen'). Sunil gaf de les. Sunil heb ik nu ook al een erg hoge pet van op. Hij week gelukkig een beetje van het programma af. Hij praatte een tijdje over het woord 'AUM' - 'OM'. Daarna moesten we dat gaan oefenen. 10 keer OM chanten. Niemand had geteld dus het ging maar door.
Daarna gaf hij een relax oefening, allemaal in savasana (lijk houding) liggen en ontspannen. Viel nog niet mee om niet aan je matje vast te vriezen.
En toen waren die 2 uur al om.

Daarna stond er een kop thee op het programma, maar niemand kon de thee ruimte vinden, dus droop iedereen maar af naar de grote Shala voor de eerste yoga les van Kamal.
Nou, de eerste serie van asthanga bestaat uit grofweg 4 onderdelen. We moesten het eerste onderdeel 2 keer doen, en toen viel de halve groep al door de mand. Ze hebben geen idee van de volgorde als die niet voorgekauwd wordt. En met ashtanga is het wel de bedoeling dat je de hele serie uit je hoofd kent en kan uitvoeren. De Engelse acteur, weet nog steeds zijn naam niet, was helemaal van slag. Daar stond hij nu met zijn mond vol tanden wat mooie poses te showen die nergens op sloegen. (maar hij KAN er wel wat van!!)
Nadat we allemaal 2 keer het 1e onderdeel hadden gedaan, moesten we afsluiten met het 4e onderdeel. En toen was de les afgelopen.
Het is dus rustig inkomen.

Nou moet ik gaan opschieten. Vanmiddag theorie les van 2 tot 4, en van 4 tot 6 'adjustments' (hoe je mensen kunt corrigeren in hun yoga houding).

Daarna douchen, eten, mediteren en naar bed.

No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.