Blog Archive

Followers

Sunday, March 4, 2012

5 maart 2012, 5e cursusdag

Nou, het uurtje rust na mijn computer uurtje helpt niet echt om wakker te blijven tijdens de filosofie les... mijn aantekeningen worden soms erg klein en onleesbaar. Gister schrok ik zelfs 2 keer wakker. Was nog geen paar tellen weg geweest. Ach ja.

Tijdens de adjustments les (krijg je les in hoe je houdingen kunt verbeteren) fleurt iedereen weer op. Gister was de nieuwe jongen het slachtoffer om als voorbeeld voor de groep gebruikt te worden. Hij is wel een aanwinst in de groep. Nog geen idee hoe hij heet, maar ik zal hem Spierbal noemen.
Hij komt niet uit Afrika maar is half Schots, half Caribisch. Een geduchte concurrent voor jezus die op alle fronten terrein verliest. Vanmorgen zat jezus tegen over mij, en hij had zulke smerige voeten dat ik me bedacht dat het leek alsof hij zonder schoenen op straat loopt! (en ja hoor... na de les liep hij zonder schoenen weg... is het erg onyogi om te wensen dat hij eens in zo'n lekkere vlaai gaat stappen?)
Ben ik even blij dat ik mijn yoga matje overal mee heen sleep! Je zult zijn matje krijgen de volgende les. Jatta neemt nu ook haar matje overal mee heen. Die was er eerst te lui voor maar ziet er nu de noodzaak van in, haha.

Gisteravond zijn Noreen en ik na een korte keuring van het avondeten maar weer het dorp ingegaan. Naomi en Jatta hadden er geen energie meer voor.

Vanmorgen met de pranayama/meditatie/chanting les (van 6 tot 8) wachtte ons een verrassing. Toen we na een oefening onze ogen opende, zat niet Sunil op het leraren matje vooraan, maar de Swami van Kamal. Deze Swami is nog vrij jong en heeft ook nog geen dikke buik maar wel een erg guitig gezicht en een kaal hoofd.

De Swami en Sunil na de les, buiten de kleine shala.

Hij deed slechts 3 ademhalingsoefeningen met ons maar die vond ik erg bijzonder. Hierna direct meditereren en ik kreeg mijn hoofd voor het eerst (een paar tellen) leeg.
Met Swami's weet je het nooit maar goede kans nu hij hier is, dat hij nog vaker aan schuift.

Tijdens de uitleg van de Swami begon jezus al gelijk ademhalingsoefeningen te doen, zo hard als hij maar kon. Wat een zeldzame eikel is dat toch. Hij is ook de enige die na de les hardop 3 maal OM chant, ipv zachtjes voor jezelf.

Na de eerste les, is het op een holletje naar de ashram, snel even naar de toilet, omkleden en dan naar de eerste LED klas. Een led klas is een klas waar de leraar bepaald wat je moet doen, zoals in eigenlijk elke yoga les. Maar ashtanga wordt grotendeels als MYSORE stijl beoefend, dan doe je de hele cyclus zover je kan en weet zelf.
Het tempo lag nog steeds niet al te hoog. Maar je gaat wel merken dat het elke dag wat zwaarder wordt.

Het weer begint ook om te draaien. Het is duidelijk minder koud, en we hebben allemaal een trui minder aan 's morgens vroeg en 's avonds laat.

.

No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.