Blog Archive

Followers

Friday, March 2, 2012

3 maart 2012; 3e cursus dag.

Nou, ik ben me gistermiddag dus mooi tegengekomen, met dat boodschappen doen en emailen in mijn rustpauze... had vreselijk veel moeite om tijdens de theorie les van 2 tot 4 wakker te blijven!
Dat ga ik vandaag dus anders aanpakken; heb mijn brunch wat sneller door mijn strotje geduwd, zit nu even op mijn vaste stekkie en dan daarna even anderhalf uur RUST.

Sunil gaf de theorie les, het ging een beetje (wat ik er nog van meegekregen heb dan...) over het verschil tussen yoga en gymoefeningen.
Daarna stond er 2 uur yoga 'adjustments' (leren corrigeren) op het programma. Dat geeft Kamal. Kamal is de beste leraar die ik ook ben tegen gekomen betrefffende correcties. Hij doet tijdens een yoga les niets anders dan de hele rij langs te hollen en iedereen in een betere houding boetseren. Dat gaat er niet zachtzinnig aan toe, maar hij weet precies hoe ver hij kan gaan.
In deze les begonnen we met een heel simpele yoga houding, de downward facing dog (op handen en voeten steunen, en je billen in de lucht). Hij heeft ons geleerd hoe en wat je kan corrigeren met deze oefening. Daarna moesten we op elkaar oefenen en steeds afwisselen van 'maatje'.
Hij ging maar door en ging maar door, en wij dus ook, en na 3 uur bedacht hij dat het bijna diner was. (we leven hier op 2 maaltijden per dag)
Dus iedereen opgelucht op een holletje terug naar de ashram. Het was inmiddels aardedonker, en dan moet je hier HEEL goed opletten. Overal liggen smeuige koeienvlaaien te dampen. Het stukje Rishikesh waar wij wonen, 5 km van het 'echte' dorp Rishikesh, bestaat uit een 3 meter breed straatje langs de Ganges, met aan beide kanten winkels, winkeltjes, en straatventers. Afgewisseld met wat ashrams en yoga centra. En een paar gebeds ruimtes.

Terug in de ahsram trok iedereen snel een hoop kleren aan. Ik ben er inmiddels achter dat het vreselijk koud is voor de tijd van het jaar.
Overdag is het wel lekker. Volle zon. 25 graden.
Maar zodra de zon onder is steekt de wind op en berg je dan maar.

Het diner bestaat meestal uit een curry groente gerecht, een dahl (linzen) gerecht, rijst, en soms een toetje in de vorm van rijstepap.


Het ontbijt is toast, overvloedig veel fruit, yoghurt, warme dikke pap of muesli.
Ik kan hier goed mee uit de voeten, aangevuld met mijn voorraadje krachtvoer uit Singapore. (noten, gedroogde kokos, gedroogde abrikozen en bessen, en muesli zonder gluten. Oja, en mijn grote favoriet amandelboter)

Na het eten hadden we even tijd om wat met elkaar te kletsen.
We hebben een leuke groep. Ik heb een hele tijd met de Amerikaanse weirdo zitten praten. Ik weet nu dat hij John heet en ik zal hem geen weirdo meer noemen vanaf nu. Hij is erg sympathiek. Hij woont in Japan, geeft daar een bepaald soort yoga waar ik nog nooit van gehoord heb, en hij is hier met zijn Japanse vrouw. Die is een beginner en zij volgt zelf hier en daar wat klassen. John is zonder twijfel de beste van de groep.

Ik ben nog steeds erg blij met mijn kamergenote Jatta uit Finland. Zelfs zo blij, dat als er nu een 1 persoonskamer vrij zou komen, ik niet eens een eigen kamer meer wil. Het scheelt natuurlijk wel dat we allebei een eigen slaapruimte hebben. We delen de douche en het keukentje en een eettafel.

Om 9 uur stond er nog een half uurtje meditatie op het programma. Vandaag mochten we dat op onze kamer doen.
Ik moet bekennen dat ik het niet op kon brengen en ik ben bijna meteen in coma gevallen en werd om 5 uur pas wakker.
Desondanks slagen Jatta en ik er steevast in om als laatste ergens aan te komen.
We hebben allebei onze horloges 5 minuten naar voren gezet.

Tot morgen???

.


No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.