Blog Archive

Followers

Tuesday, March 6, 2012

7 maart 2012

Zo, de eerste week hebben we overleefd. Al is er een 2e -hopelijk tijdelijke- afvaller. Granny, de Canadese dame met een heleboel kinderen en kleinkinderen, is geveld met buikgriep. Iedereen mag Granny graag. Ik ook. Ze is maar 3 jaar ouder dan ik, maar blij dat ze er is anders was ik de Granny.
Ze doet haar yoga ook op haar eigen manier en op haar eigen niveau. Maar ze is heel bescheiden en aardig dus niemand stoort zich eraan en we moedigen haar aan als ze wat uitprobeert.
Verder is er maar 1 echte beginner in de groep. Ze is Duitse en met 24 jaar waarschijnlijk de jongste. Ze heet Baby. Baby is ook leuk. Ze wordt steeds door Kamal als voorbeeld gebruikt als hij een beginner nodig heeft voor zijn 'ingrepen'. Maar ze zucht nooit en laat alles gelaten over zich heen komen.

Baby met uitzicht op de loopbrug en de Ganges.

Nadat het 2 dagen geleden zo lekker warm was, dacht iedereen dat de winter wel voorbij zou zijn. MIS. Gisternacht dus die storm en vandaag een ijzige wind. Dus iedereen weer alle dekens uit de kast gerukt. Maar elk nadeel heeft zijn voordeel; jezus doet zijn sokken en schoenen weer aan.
Hij is nog steeds niet met zijn blote tengels in een verse vlaai gestapt of in een stuk glas. Iedereen bewaakt zijn eigen matje nog fanatieker als een hond zijn etensbak...

Vanmorgen kwam Swami opeens weer opduiken voor onze vroege les. Ik denk dat hij gister geen zin had met die regen. Iedereen vindt hem heel bijzonder. Ik ben verkouden geworden, en 1 neusgat zit irritant dicht. Van Asokan moet ik dan een bepaalde oefening doen, maar hij zegt; 'negeren'. Zit ook wat in.
Maar ondanks Swami had iedereen het zwaar vanmorgen vroeg. Ik kwam al met een stijve rug, schouders, benen en nek uit mijn warme bedje. Mijn 6 cm dikke matras helpt ook niet echt natuurlijk. (nee, mijn buikspieren, daar is -nog- niks mis mee, dus dat is toch boffen)
Jatta, mijn kamergenote, heeft mij een nieuwe meditatie pose geleerd. Die heeft ze geleerd tijdens haar 10 daagse retrait. Voor iedereen die open heupen wil krijgen; ga zitten op je knieen, billen op je enkels. Daarna open je je knieen en voeten, en laat je je billen op de grond (of op een handdoek, of op een blok) rusten. Volgens haar wilde ze na dag 3 huilend naar huis, maar de 4e dag waren de pijntjes weg en kon ze opeens veel meer met haar heupen doen. Dus dat is een mooie afwisseling voor de lotus houding tijdens meditatie.
Ik weet niet waardoor het kwam, maar na 2 uur Swami, kon ik nauwelijks meer overeind komen. Alle ochtendpijntjes waren verdubbeld en ik had nu ook nog last in mijn knieen en enkels.
Ik heb mezelf 5 minuten gegeven voor wat bloeddoorstroming en daarna naar de shala gestrompeld voor de Mysore klas.

We beginnen altijd met 10 zonnegroeten, en meestal is na de 2e, uiterlijk de 3e, mijn stijfheid vergeten. Maar ik twijfelde of me dat vandaag zou lukken. En ik bedacht me zelfs dat ik altijd een en ander stiekum kon overslaan.
Maar nee hoor; ook nu geschiedde het wonder en ik kon de hele klas volop mee doen en liep huppelend naar het ontbijt.

Dat viel tegen. Een vreemd soort polenta, smerig brood en pindakaas en yoghurt. Niks geen vers fruit zoals elke dag. Dus vandaar dat ik mijn computertijd tot een half uur beperk vandaag, zodat ik tijd heb om zo naar de ayurvedische winkel te gaan aan de overkant van de brug, voor iets tegen mijn opkomende verkoudheid, en daarna tracteer ik mezelf maar eens op een lekkere salade en een verse shake.
Noreen, mijn maatje in het kwaad, zal me weer vergezellen.
Onze namen zijn niet voor niks 'picky tastebud 1' (Noreen) en 'picky tastebud 2' (ik)

Stand in de ziekenboeg;
Sicko
Granny

.

No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.