Blog Archive

Followers

Thursday, January 2, 2020

1 januari. Ushuaia, de meest zuidelijk gelegen stad ter wereld.

Vanmorgen werden we voor ons doen laat wakker (8 uur) en moesten we ons nog een beetje haasten om ons toertje om 10 uur te halen. (Maar wel gelukt natuurlijk.)

Met de bus werden we na een kort ritje gedropt in de Tierra Mayer vallei. Door het Lenga bos zouden we ongeveer 2 keer 4 km hiken.
Het begon ermee dat iedereen z’n comfortabele hiking shoes kon uittrekken in ruil voor een paar rubber laarzen. Maar de gids verzekerde ons dat het geen overbodige luxe was en met tegenzin trok iedereen de laarzen aan.

Ze liepen wat onwennig maar niet eens onaardig, en binnen een paar meter al snapte iedereen het nut. Het was een veenachtige, zompige ondergrond en soms zakte je tot halverwege de laarzen weg in de modder. Ik heb nog nooit zo vreemd gelopen. Het veerde, het sopte, het blubberde, en als je wat veen oppakte en uitwrong kwam er ontzettend veel water uit een schijnbaar droog handje grond.

De omgeving was prachtig;
 




 



We liepen een uurtje omhoog, deels door een bos;


En toen we na een uurtje lopen ergens richting de top van de bergen waren gekomen, liepen we weer naar beneden;


Onderweg kwamen we nog een hele aardige waterval tegen;


En daarna weer terug door het bos;


We kwamen steeds meer verlaten beverdammen tegen. De gids vertelde dat er heel veel bevers gewoond hebben, maar door jacht op hun pelzen waren ze inmiddels uitgestorven. Daarna hebben ze uit Canada nieuwe bevers gekocht en uitgezet, en die deden het zo goed dat het hele bos eraan ging. Maar hun pelzen waren waardeloos dus er werd niet op gejaagd. Ten einde raad hebben ze ze gevangen en verkocht aan Chili (die nu met het probleem zit). De oude beverdammen hebben ze bewaard om in geval van bosbranden het gebied snel onder water te kunnen zetten.




kleine beverdam
De grootste beverdam. 2 bevers kunnen deze dam binnen een half jaar bouwen;



Hierna kregen we een lunch en werden we in Ushuaia afgezet. Helaas geen winkel open; iedereen was op pad met gezin. Het was namelijk een extreem prachtige dag bleek achteraf. De gemiddelde temperatuur in januari is 9 graden. (Hoog zomer!). En vaak bewolkt en het regent bijna elke dag. Deze prachtige dag, en nog wel een nationale feestdag ook, ja, dan blijven de winkels zelfs met een cruiseschip in de haven dicht.

Er lagen naast ons schip nog twee schepen van Greenpeace onder Nederlandse vlag.

Weer thuis dook Peter de gym in en ik achter mijn blog. Daarna vroeg eten want we zouden maar liefst 5 gletsjers passeren tussen 19 en 20 uur.
Helaas begon het wel te regenen maar toch nog een prachtige tocht;






De enige domper op deze prachtige dag was dat ik ‘s avonds te horen kreeg dat mijn Antarctica vliegreis niet door ging morgen. Ik zou met een klein vliegtuig naar Antarctica vliegen en hier een pinguïn kolonie en een basisstation bezoeken. Deze toer had door weersomstandigheden al een kans op cancellatie van 66%, maar dit keer ging het niet door omdat Holland America Line er vandaag achter kwam dat het vliegtuig (die ze al jaren charteren) opeens niet meer aan de veiligheidseisen voldeed. Met als gevolg dat, weer of geen weer, de dagtrip naar het vaste land van Antarctica voor mij niet door ging. Ook het alternatieve toertje, die uitgevoerd zou worden als het slecht weer was, ging niet door. Het was een vliegreisje naar Torres del Paine National Park, wat natuurlijk niet zo spectaculair is als Antarctica, maar toch een hele goede 2e.
Nou, dat was wel even een grote teleurstelling voor mij. Maar goed. We ontvingen een tegoedbon van $ 500,- ter compensatie voor deze teleurstelling. 




.

No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Brazilië en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.