Blog Archive

Followers

Sunday, January 19, 2020

19 januari. Los Géiseres del Tatio (geiserveld)

Los Géiseres del Tation is een geiserveld op 4300 meter boven zeeniveau. Er zijn meer dan 80 actieve geisers en het is het op 2 na grootste geiserveld ter wereld (na Yellowstond en Kamtsjatka (Rusland) ). De hoogste eruptie ooit was hier rond 6 meter, maar de gemiddelde erupties rond de 75 cm.

Ik moest om 4.30 uur vanmorgen klaar staan bij mijn airbnb. Ik dacht dat dit was om een zonsondergang te zien maar het blijkt dat na 10 uur ‘s morgens door de kracht van de zon de geiser-dampen zijn ‘opgelost’.

Het was 2 uur rijden op onverharde weg, 2000 meter stijgend dus veel gekronkel. 2 keer moesten we stoppen omdat er medereizigers moesten braken. Ik had gelukkig nergens last van, en ook niet van de hoogte. Ik kan normaal goed slapen in de bus, zeker op dit tijdstip, maar de hele top 100 uit de jaren ‘70-‘80 werd gedraaid en tot mijn ergernis kon ik bijna alle liedjes meezingen in mijn hoofd, dus slapen was er niet bij. 
Gelukkig zat ik naast een gepensioneerde Engelsman die met zijn vrouw 5 maanden op rondreis was door midden en zuid Amerika. We hadden genoeg gespreksstof dus de tijd ging aardig snel.

Eindelijk kwamen we bij het geiserveld. Ik moet zeggen; doe geen moeite om hierheen te gaan als je in het Yellowstone bent geweest. Maar het was toch best aardig. Dit was het overzicht toen we aankwamen rijden;


We kregen eerst ontbijt van onze chauffeur/gids/kok. Gebakken eieren, de ronde witte gaten broodjes, kaas en ham;


Daarna mochten we zelf door het geiserveld lopen, als we binnen de door stenen gemarkeerde paden zouden blijven. Een paar jaar geleden is hier een 60 jarige Belgische vrouw in een geiser gevallen; overleden! Haar man heeft haar er geprobeerd uit te redden, hij had ernstige brandwonden aan handen en gezicht en er was geen goed ziekenhuis in de buurt en ook geen helicopters.
Iedereen bleef nauwgezet binnen de paden!



De kleuren komen door algen.







We zagen onze eerste vicuna’s die zich niets van de geisers aantrokken. (Dat was in yellowstone ook met hert-achtigen).






Op een gegeven moment kwamen we bij een hotspring waar je in kon zwemmen. Het was heerlijk warm water. Buiten het water liep iedereen met minstens 2 dikke truien; het was flink fris op 4300 meter hoogte. Het trok mij niet echt, en VEEL te druk!


Nog een paar vicuna’s.

En op weg naar huis kwamen we langs diverse meertjes met flamingo’s;


Het was een mooie dag maar helaas was ik door het Yellowstone Park erg verpest.

We maakten op de terugweg nog een stop bij een verlaten dorp. Is vroeger bewoond geweest en nu een monument... niks te zien, behalve een kerk die niet open was en een bbq waar je lamavlees op spiesen kon kopen (waarvan de chauffeur waarschuwde dat het gewoon koe is). Dus waarom we hier stopten weet ik niet.

De rest van de middag besteed aan inpakken voor morgen en dit blog. Straks nog even de laatste boodschappen voor mijn 3 daagse tour door de zoutvlaktes van Bolivia. Ik denk heel erg afzien maar ik denk ook heel erg prachtig! Ik heb 3 dagen geen Wifi en daarna drukke dagen in bus/vliegtuig naar mijn vriendin in Santa Cruz. Daar kom ik de 24e januari aan.
Wordt vervolgd maar weet dus niet wanneer... 

Sarah kwam aan het eind van de middag thuis en we hebben veel te lang zitten kletsen. Jammer dat onze wegen de andere kant opgaan!





.

No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Brazilië en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.