Blog Archive

Followers

Wednesday, February 26, 2020

24 februari. Laatste dag!

Omdat mijn vlucht naar Amsterdam vanavond pas om 20 uur zou vertrekken, besloot ik vandaag te besteden aan strand. Ik wilde naar Tugboat Beach, ongeveer 9 km van mijn kamer. Ik dacht dat ik de meeste kans maakte als ik eerst de bus naar het centrum zou nemen en daar zou kijken of er nog iets reed naar Tugboat. Ik wilde daar graag heen omdat het de beste naam had om te snorkelen.
Na 10 minuten kwam er gelukkig een minibus. Vandaag was weer een feestdag, en het was heel stil zo vroeg op de ochtend. (Half 9). Geen enkele taxi te zien.
Op de grote busterminal in het centrum bleek de bus in de richting van Tugboat pas over 2.5 uur te rijden. Ik had geen zin om daar op te wachten, en besloot dan maar naar Mambo Beach te gaan; hier reden minibusjes heen die ongeveer elk kwartier langs kwamen. En voor 9 uur was ik op Mambo Beach. Er waren hier veel winkeltjes en restaurantjes (95% nog dicht) en ook heel veel strandstoelen waren nog leeg. Het water was mooi helder en veel schaduw, maar ik zag me toch niet een ochtend op zo’n strandstoel door brengen;



Vanaf Mambo Beach was het 3 km naar Jan Thiel, ook een bekend strand in Curacao, en 6 km naar Tugboat.
Ik vroeg aan iemand of het mogelijk was om via de kustlijn naar Jan Thiel te lopen, maar het bleek dat na een paar honderd meter Mambo Beach ophield en het onmogelijk was langs de kustlijn te lopen ivm rotsen en enkele prive strandjes.
Ik liep zover ik kon langs de kustlijn en inderdaad hield het op een gegeven moment op. Maar ik ontdekte een fietspad, paralel aan de kust, dat er erg aantrekkelijk uitzag;


Ik hoorde veel vogelgeluiden en ik zag regelmatig kleine gele en groene papagaaien (foto’s van internet; ze zaten te ver weg voor mijn Iphone);





Maar er zaten er heel veel. En in dit soort kleuren.
Op een gegeven moment kwam ik zelfs door een vogelbroedgebied;


Ik zag een paar suikerdiefjes vlak langs het pad, maar telkens als ik mijn Iphone gereed had vloog hij weg. Dus ook maar een foto van internet;


Deze vogels leven voornamelijk van honing (uit de cactus bloemen).

Eindelijk kwam ik bij het strand van Jan Thiel. Alan had gister al gezegd dat elk strand op Curacao anders is, en de 6 strandjes die ik gezien had, waren inderdaad allemaal anders. Jan Thiel bestond vooral uit all-inclusive resorts en ligbedden;


Vanaf de plankieren zag je al veel vis zwemmen. 
Als ik nog de hele dag had gehad, was ik zeker nog 3 km doorgelopen naar Tugboat Beach om te snorkelen. Maar omdat er waarschijnlijk geen taxies reden, vond ik nog 3 km lopen, 6 km terug lopen en dan nog 2 busjes te moeten nemen, een beetje te veel risico.

Dus ik dronk wat op Jan Thiel en liep via het lege fietspad terug naar Mambo beach. 
Ik kwam nog een mooie hagedis tegen;


En natuurlijk veel vogels.

Terug in Mambo Beach was het lunchtijd, en na 20 minuten bij de bushalte gewacht te hebben, besloot ik maar terug te lopen naar mijn kamer. Dat was 6 km. Het was wel heet maar tijdens lunch rijden er soms ook geen minibussen. Tja, buschauffeurs moeten ook eten.
Ik had niet veel zin in 6 km door de stad terug te lopen maar een uur wachten en dan 45 minuten in 2 bussen was ook niet aanlokkelijk. 
Maar ik had geluk; nog geen 300 meter verder kwam er opeens toch een minibusje aan. Ik was om 14 uur thuis; had nog een paar uur om rustig te lunchen en in te pakken en daarna bracht Sergio, de huisbaas, me naar het vliegveld.

Ik had best zin om naar huis te gaan!!

Ondanks dat ik een uitstekende vlucht had met KLM op gunstige vliegtijden, deed ik vreemd genoeg geen oog dicht. Meestal lukt het me wel een paar uurtjes te slapen. 

Ik heb gewoon 4 uur lekker rustig gelegen, 2 films gekeken, en toen waren we er eigenlijk al.
Jillis haalde me op en ‘s middags direct naar mijn moeder (en naar de kapper!)

Wat heb ik een fijne reis gehad! Helemaal geen ellende, niet bestolen, geen medische problemen gehad, leuke mensen ontmoet en vooral; ZOVEEL GEZIEN!!
Ik heb er ontzettend van genoten.
De neuroloog die me begin december had gezegd dat ik niet half januari maar pas half juli weer auto mag rijden, heb ik nog een aardig kaartje gestuurd uit de Galapagos. Het was eigenlijk door zijn ‘vergissing’ dat ik 7 weken langer op vakantie ben gegaan in mijn eentje.

1 maart ga ik naar Peter in Dubai. Ik vlieg met Turkish Airlines en op de terugweg, op 10 maart, stap ik nog uit voor 5 dagen in Istanbul. (Peter moet dan voor zijn werk naar Saudi).
15 maart zijn we allebei in Nederland; Jillis krijgt dan de sleutel van zijn nieuwe flat en gaan we helpen verven. Jillis gaat er samen met zijn vriendin Emma wonen. Na anderhalf jaar op 9 vierkante meter - afgewisseld met zijn riante kamer in Voorschoten - zijn ze wel toe aan iets meer ruimte.

Ik blijf van half maart tot begin mei in Nederland en daarna ga ik op mijn gratis cruise naar St Petersburg. (En naar Talinn, Helsinki, Stockholm en Oslo).

Dus... voor alle trouwe lezers... er komt in de toekomst nog genoeg te lezen!
Heel erg bedankt voor jullie reacties - de meeste per whats app. Ik heb daar toch heel veel steun aan gehad!!



.

No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Brazilië en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.