Blog Archive

Followers

Tuesday, February 11, 2020

11 februari. 360° Kicker rock tour.

Ik had veel gehoord over de  360° Kicker rock tour. Met een boot ga je rond het hele eiland San Cristóbal (vandaar de 360°), en de Kicker rock is een beroemde rots die de Amerikanen die naam hebben gegeven omdat ze hem vonden lijken op een schoen.
Je zou 3 snorkel mogelijkheden krijgen, en we zouden langs diverse uitzichtpunten gaan om vogels te zien.

Het was de bedoeling dat ik me om 6.45 uur meldde bij een restaurant voor ontbijt (zat in begrepen bij de tour) en om dat ik vervolgens om 7.15 uur bij het reisbureau zou verschijnen. 
Bij het ontbijt ontmoette ik al de mensen die ook mee zouden gaan op de tour. Zat ik in een vorig blog nog te vermelden dat ik nauwelijks Nederlanders tegen kwam; dit keer waren 6 van de 9 deelnemers Nederlanders; 3 fysiotherapeutes uit Rotterdam en een stel uit Heerhugowaard. Verder nog 2 Australiërs en een Engelsman. Allen onder de 30.

De boot was een veredelde ferry; wat kleiner maar even ongemakkelijk en bovendien volledig open aan alle zijkanten zodat we allemaal binnen de kortste keren nat waren. Gelukkig wel een soort overkapping zodat we niet de hele dag in de zon zaten. 



De boot stuiterde af en toe net zo onplezierig als de ferry’s maar gelukkig werd niemand misselijk. En ik gister nog denken dat ik van dat gestuiter af zou zijn!!
(Ik had nog plannen om 1 dag een tourtje te maken naar een eiland op 2 uur varen waar albatrossen zitten, de enige vogels (van betekenis) die ik nog niet gezien heb, maar ik besloot al binnen een uur varen dat ik dat niet meer ging doen. Ik kan goed leven zonder albatrossen.)

Alle passagiers vond ik even leuk. Door het geklets hadden we wat afleiding van de ongemakken en de tijd ging snel. Al gauw stopten we voor de eerste snorkelsessie, bij Rosa Blanca;



Het was een prachtig zandstrand, waar we een korte wandeling overheen maakten. Het snorkelen was niet zo veel bijzonders (hoezo verwend?); 1 schildpad en veel tropische vissen.
Terwijl wij aan het snorkelen waren probeerde de bemanning onze lunch te vangen. 1 grote vis aan de haak, maar ze vonden het zelf een magere vangst;


Ze hebben hem gegaard in een marinade en we kregen hem als sashimi met een zoute ketjap bij de lunch.

We voeren weer een stukje verder, en bij Punta Pit was het raak; rood-voet genten. Familie van de grappige blauw-voet genten, maar door een ander dieet (en andere genen) zijn de poten van dit soort dus rood.
Met mijn ‘telelens’ kreeg ik er 3 in beeld, (hint; in de struiken);


De rode poten waren ook nauwelijks te zien, dus dan maar een internet foto;


Hierna deed de bemanning weer een poging tot vissen, (een kwartiertje) maar vergeefs. Ze hadden echter voor ieder een bak rijst, vis en salade meegenomen, en de sashimi toe, dus er was ruim voldoende. 
Hierna mochten degene die wilde weer snorkelen. Ik heb het even afgewacht, maar niemand was razend enthousiast dus bleef ik lekker aan boord. Ik heb het heel snel koud met snorkelen, en ik wilde ‘warm’ aan de Kicker rock beginnen.

Na een half uurtje kwamen we bij een plek waar de grote fregatvogels nestelen, en hier was het wel paar-tijd, dus we zagen 3 rode opgezwollen kelen (in het midden net boven de rotsen zie je iets vaags zitten);


Foto van internet - dit is dus een mannetje op versiertoer;


We voeren weer een stukje verder, en opeens zag iemand dolfijnen. We voeren er naartoe, en jawel; echt ontzettend veel. 50? 100? Ze duikelden voor, achter, naast de boot en leken de grootste lol te hebben (en wij ook);



De kicker rock ligt in de verte.
In het juiste seizoen kun je hier ook walvissen en orka’s zien.
Daarna bereikten we een rotsformatie met een soort tunnel waar wel doorheen konden varen (en door de tunnel heen zie je (vaag) de Kicker rock);


En zo ziet de tunnel er aan de andere kant uit;


De hele kust van San Cristóbal is prachtig, en het hele eiland is onbewoond behalve de havenplaats, maar deze rotsen sprongen er echt uit;


Al snel bereikten we Kicker rock. Ik was zo blij dat ik daar kon snorkelen, dat ik helemaal vergat een foto te maken van deze prachtige rots, dus ook maar eentje van internet;


Het water is hier heel diep, 20 - 30 meter, dus we trokken allemaal een korte wetsuit aan. We mochten hier 45 minuten snorkelen; ik moest het als eerste opgeven want ik had het na 25 minuten al vreselijk koud, en alles gezien wat ik wilde zien.
Omdat het zo diep was, was het water donkerder blauw en de tropische vissen zaten dieper dus minder mooi van kleur. MAAR; heeeel veel zeeschildpadden, een gevlekte adelaarsrog en 10 hamerhaaien gezien!! En van goed dichtbij, ik denk een 3 - 5 meter onder ons. 
Weer foto’s van internet - Iphones houden niet van water;


De grote adelaarsrog kan een spanwijdte van 3 meter bereiken en een lengte - inclusief staart - van 5 meter. De ‘onze’ was misschien de helft? Moeilijk schatten onder water...


Het water was dus donkerblauw maar we zagen de aparte kop heel goed. Hij is alleen gevaarlijk voor mensen als hij bedreigd wordt.


Ik heb me vooral verbaasd over de mooie schildpadden; de vlekpatronen op kop en poten en hun mooie schild. Maar ook; hoe SNEL deze dieren kunnen zwemmen. Helemaal niks slooms meer aan. Dat verbaasde me echt. Niet gewoon snel, nee, razendsnel!!

Het eerste deel van deze tour was een beetje sloom, maar de middag maakte het meer dan goed. Inderdaad een spectaculaire tour!!

We waren pas om half 5 terug, en alle jongelui hebben het laatste half uur zitten slapen. Iedereen zag bruin/rood/donkerbruin.
Het was een fantastische dag, maar toch - ga ik morgen niet naar de albatrossen!




 .





    No comments:

    About Me

    My photo
    Voorschoten, Netherlands
    Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Brazilië en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.