Blog Archive

Followers

Monday, August 16, 2021

9-8-‘21. Oss - Valkenburg. 125 km.

Wanneer in Nederland is er nu zuiderwind?

ZELDEN. WEL PRECIES VANDAAG ALS IK PAL NAAR HET ZUIDEN MOET.

Wat is er erger dan fietsen met tegenwind in de regen?

TEGENWIND EN REGEN EN BERGJE OP!!!

Tja - en dit waren de enige overpeinzingen van vandaag.

Vanmorgen reed ik eerst het centrum van Oss in. Nou - Oss is... rustig. Het Museum Jan Cunen is eigenlijk hier het meest indrukwekkende gebouw. Villa Constance, een neoclassicistische woonvilla uit 1888 deed van 1921 tot 1974 dienst als stadhuis en is dus nu een gemeente museum. Je kunt er archeologische vondsten bekijken en een flink aantal schilderijen... maar niet om 7.45 uur 's morgens dus ik maakte maar een foto van de buitenkant;

Op de rotonde voor het museum is een gebogen zwaard te bewonderen. In 1933 is een uniek, gebogen zwaard gevonden in een situla (bronzen urn) in een vorstengraf van Oss. Het origineel is in Leiden te bewonderen en het is het oudste gevonden ijzeren voorwerp in Nederland, uit het begin van de ijzertijd.

Aan de andere kant van het museum staat de (boter)villa van familie Jurgens uit 1888;

Tot 1917 woonden hier diverse leden van de familie Jurgens, de oprichter van de eerste margarinefabriek ter wereld. In 1929 ging het bedrijf van Jurgens op in het Unilever-concern en werd de fabriek verplaatst naar Rotterdam.

De andere bezienswaardigheden van Oss besloot ik te bewaren tot een volgende keer. Dit is een fietsvakantie en mijn doel was eens kijken wat ik zou kunnen fietsen in 5 dagen.

Dus reed ik op weg naar mijn einddoel Valkenburg.

Mijn eerste stop maakte ik na 40 km bij kasteel Helmond.

Dit kasteel stamt uit 1325. Het is door verschillende families bewoond geweest, en in 1921 werd het eigendomsrecht door Jonkvrouw Anna Maria de Jonge van Zwijnsbergen overgedragen aan de gemeente Helmond. Na grondige verbouwing werd het kasteel vanaf 1923 als raadhuis in gebruik genomen. In de jaren 70 werd de ruimte te klein maar 2 trouwzalen en de raadzaal bleven in gebruik. Sinds 1982 is het kasteel tevens in gebruik als museum, maar het was vandaag (maandag) helaas gesloten anders had ik er zeker even een kijkje in genomen.

Ik at mijn ontbijt op in de tuin en stapte daarna weer op de fiets. Ik fietste nog wel even door het centrum, langs het 'Huis met de Luts' uit 1594. Dit is het oudste huis van Helmond en ligt midden in het centrum.

Oorspronkelijk stond hier een herberg 'de Swaen'; de zwaan op het dak is hier een herinnering aan. De huidige naam is gebaseerd op de karakteristieke luifel (luts); het kenmerk van het koopmanschap in de middeleeuwen. Het pand is in gebruik geweest als winkel van sinkel, kantoorboekhandel, goudsmederij, bierbrouwerij en apotheek. Nu zit er een restaurant in.

Hierna fietste ik weer door en mijn volgende stop was in Maaseik (België). Hier ging ik naar de bibliotheek waar ik mijn batterij oplaadde en na een picknick liep ik nog wat door Maaseik maar veel winkels waren dicht en het enige leuke vond ik dit standbeeld;

Maaseikenaren noemen zichzelf 'kaal, lui, lekker en hovaardig'; dit zijn zelfs de officiële Maaseiker 'deugden'. Als je spot, draai je de dingen om en de spotnaam zou voortvloeien uit de deugden voorzichtigheid, vastberadenheid, gematigdheid en rechtvaardigheid.

Er was inmiddels al een dik uur voorbij en ik had uitgerekend dat mits ik in stand ECO zou blijven fietsen, ik Valkenburg wel zou kunnen halen.

Dus pikte ik mijn batterij weer op bij de zeer vriendelijke dames van de bibliotheek en stapte ik op de fiets voor de laatste 35 kilometer.

Ik had er rekening mee gehouden dat die zeer heuvelachtig zouden zijn, maar het viel toch een beetje tegen. Vooral door de tegenwind; de hele dag pal tegen; zuid 4 tot 5. En ook omdat ik geen pauze wilde nemen door de zeer dreigende luchten boven mijn hoofd.

Ik had al gezien dat mijn hotel 2.5 km van het centrum van Valkenburg af lag, en toen ik er bijna was, bedacht ik me dat het misschien toch handig zou zijn om langs een supermarkt te rijden. Ik wilde niet in het hotel eten en ik was bang dat de voorspelling van zware regenbuien wel eens de hele avond zou kunnen aanhouden. Ik had me verheugd op een leuk restaurant in Valkenburg maar ik had geen zin in extra fietsen in de regen. Dus fietste ik nog een paar kilometer om naar de enige supermarkt in de wijde omgeving en ik maakte daarna dat ik als de sodemieter weer op mijn fiets stapte. Tot mijn aangename verrassing liep na de supermarkt de weg eigenlijk alleen maar naar beneden. Toen mijn snelheidsmeter 48.3 km/uur aan gaf, moest ik tot mijn spijt toch wel een beetje remmen, maar verder was het een verademing.

Ik was iets voor 18 uur in het hotel, zette mijn fiets in de schuur en checkte in. Dat was heel snel gebeurd en toen ik het raam in mijn hotelkamer open wilde zetten, zag ik een zeldzaam erge hoosbui;

Hoosbuien zijn erg moeilijk goed op een foto te zetten merkte ik, maar neem maar van me aan dat het GOOT!
Innig tevreden maakte ik mijn avondmaaltje. Wat was ik blij dat ik er niet meer uit hoefde! Valkenburg dan maar morgenochtend even in, want het hield niet meer op die avond.

No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Brazilië en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.