Blog Archive

Followers

Sunday, August 1, 2021

17-7-'21. Groene Wissel Castricum. 19 km.

Vandaag besloten Tonia en ik weer eens een stuk duingebied te gaan verkennen. De keus viel op Castricum. 
Het begon al goed; de eerste kilometers door een prachtig duinbos;



Het was heerlijk koel en we hoopten maar dat dit nog even zo zou blijven. Na anderhalf uur door het Noordhollands Duinreservaat kwamen we inderdaad in open duinlandschap en werd het direct warmer.


Stukken van de originele route waren omgelegd door de hoge waterstanden;


We beklommen een uitzichtpunt met prachtige uitzichten;


Even later begon de klim door het mulle zand naar het strand;


Het was een beetje teveel ploeteren naar onze smaak maar even later hadden we zee in zicht;


We liepen naar de kustlijn en het zand was daar lekker hard en konden we prima op lopen met onze wandelschoenen. Een kilometer naar het zuiden kwam de doorgang die we moesten nemen al in zicht; dus weer omhoog ploeteren. 
Gelukkig was de weg omlaag enigszins met een soort loopplank bedekt en hadden we weer een prachtig uitzicht op de duinen van Castricum;


Even later lag al dat losse zand gelukkig weer achter ons en hadden we een mooi zicht op het bloeiende duinlandschap;


Bij een duinmeer zaten hele kolonies aalscholvers in bomen;


Op een gegeven moment konden we een kleine omweg maken naar 'wateruitlaat De Kwal'. Tonia voelde weinig voor extra omwegen voor een wateruitlaat (wat dat ook mocht zijn) maar ik wilde wel even. Het bleek nog geen 150 meter lopen te zijn en De Kwal overtrof mijn stoutste verwachtingen. Ik was zo enthousiast aan het roepen dat Tonia toch ook maar kwam;


Ik vond het onaards mooi en ik vond de benaming ook geweldig gekozen. 
Het is een inlaatpunt waar voorgezuiverd water uit het IJsselmeer de duinen instroomt (25.000.000.000 liter per jaar!), in een prachtige kwallen-vorm. Elke seconde komt uit de inlaat ongeveer 800 liter water!

Even later liepen we weer heerlijk koel in het bos. We kwamen nog langs een V1 lanceerplaats;


Een V1 is een onbemande, door een straalmotor aangedreven vliegende bom uit de Tweede Wereldoorlog. Deze lanceerplaats was het begin van de V1 lanceerhelling. Deze helling was 45 meter lang en eenmaal gelanceert door een stoomkatapult bereikte de V1 een snelheid van ongeveer 575 km/uur. De V1's werden op Londen en later ook op Antwerpen afgevuurd.

Vlak voor we weer terug kwamen bij ons startpunt kwamen we nog langs een paar omgehakte bomen waar een creatieveling zich op had uitgeleefd;


 


Een sprookjesachtig einde van een prachtige wandeling!





.

 

No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Brazilië en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.