Blog Archive

Followers

Sunday, August 29, 2021

23-8-'21. 2e etappe Romeinse Limespad; Voorburg - Zoeterwoude-Dorp. 20 km.

Vandaag gingen Tonia en ik weer verder met een etappe van de LAW 'Limespad'. 

Er is een extra stukje Limespad tussen Leiden en Voorburg ingelast. loodrecht en 'doodlopend' op het rechte pad tussen Katwijk en Nijmegen. Dat komt omdat Forum Hadriani hier lag.

Rond het midden van de eerste eeuw na Christus liet de Romeinse veldheer Corbulo een kanaal graven tussen de Rijn en de Maas. De landelijke nederzetting ter plekke, Forum Hadriani, groeide uit uit tot een centrale plaats met haven en 1000 inwoners.



Deze vesting lag in hartje Voorburg-west en is genoemd naar keizer Hadrianus. De locatie was tussen Park Arentsburg en het Diaconessen ziekenhuis, eigenlijk schuin aan de overkant van ons oude huis aan Park Leeuwenbergh. Destijds ben ik er nooit geweest - ik wist het niet eens!

In 1827, 1909 en 2005 is de Romeinse stad grotendeels blootgelegd en zijn er veel vondsten gedaan; veel aardewerk, maar ook bewerkt leer, hout (wagenwiel), stukken beeld (een bronzen hand), metselwerk, smeedijzer, maalstenen, sieraden (barnsteen), wijnamfora, en bot. 


Er was een tempel, vermoedelijk ook een amphitheater  en zeker een badhuis.
De stad is rond 250-275 grotendeels weer verlaten na het instorten van het Romeinse rijk.

En nu ziet het er dus zo uit;


Het park lag er prachtig bij. Behalve wat informatie zuilen, waarvan er één met scherven, stond er nog 1 Romeinse pilaar die herinnerde aan de bewoning van 2000 jaar geleden;


Hierna kwamen we langs landgoed Middenburg (gebouwd in 1657). Nadat in 1930 de laatste bewoners het pand verlieten heeft het diverse bestemmingen gehad, oa als rusthuis en lyceum en nu is het een zakenpand;



Via de mooie tuin liepen we langs het Huygensmuseum (Hofwijck) wat ook al heel lang op mijn verlanglijstje staan maar op maandag was het gesloten;


Hier heeft dichter Christiaan Huygens de laatste 8 jaar van zijn leven gewoond.

Hierna liepen we de Herenstraat in, de winkelstraat van Voorburg waar ik heel vaak mijn boodschappen deed. Huize Swaensteyn talloze malen langsgelopen zonder er ooit eens uitgebreid naar te hebben gekeken;


Dit is één van de oudste monumenten van Voorburg. Ooit bestond dit fraaie pand uit twee herenhuizen. 
In 1512 was dit pand herberg 'De Swaen'. 
De gevelsteen met zilvergeringde zwaan dateert uit 1632, vermoedelijk geplaatst ter ere van de samenvoeging van de twee herenhuizen tot Huize Swaensteyn. Later deed Swaensteyn dienst als rechthuis en was zetel van Schout en Schepenen. Achter de luikjes onderin lagen de gevangeniscellen.
Tot 1883 vergaderde hier het plaatselijke bestuur, daarna zat er een hotel in en vervolgens was hier melkhandel 'De Sierkan' gevestigd. 
Na ingrijpende restauratie in 1970 kwam het pand terug in de staat van zo'n 300 jaar geleden en sinds 1986 is het in gebruik als raadzaal en gemeentelijk vergaderhuis. 

Na de Herenstraat liepen we door Park Vreugd en Rust. In 1751 werd hier een buitenplaats gebouwd; Vreugd en Rust;


Peter en ik hebben hier gegeten ter ere van onze ondertrouw, toen Henk Savelberg de chefkok was en het restaurant nog een Michelin ster had. Ik weet nog dat ik een beetje teleurgesteld was over de minuscule porties. Het was heerlijk maar ik dook thuis nog even de koelkast in.

Inmiddels is het restaurant-hotel Savelberg - zonder ster.

We liepen om de kinderboerderij heen - hier heel vaak geweest met de kinderen, en daarna via het Oosteinde over de spoorbrug en de Vliet en kwamen we op het voetpad langs de Vliet. 
Het kanaal de Vliet is in de middeleeuwen gegraven, in navolging van het oude kanaal Corbulo.

We kwamen langs de sluis van Leidschendam (mij zo bekend dat ik er niet eens een foto van gemaakt heb) en langs de houtzaagmolen 'De Salamander';


We kwamen uit bij Vogelplas Starrevaart en daarna langs het recreatiegebied Vlietland, dat achter mijn huidige huis ligt. Hier zijn Tonia en ik eigenlijk onze wandelingen begonnen; bijna elke zondag in 2 uur om de Vlietlanden, links of rechts om was de enige afwisseling en als we een goede bui hadden namen we de Vogelplas ook nog mee. Ongelofelijk dat we hier 2 jaar tevreden mee waren!! Ik wist niet eens dat een deel van het pad om de Vlietlanden het Meeslouwerpolderpad heet!

Hierna liepen we langs de Vliet, en kwamen uit bij de Lammenbrug. We liepen nog een klein stukje van de volgende etappe en bij de eerste bebouwing van Zoeterwoude-Dorp hadden we de 20 km van vandaag gehaald en gingen we weer naar huis.





.






No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Brazilië en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.