Blog Archive

Followers

Sunday, August 15, 2021

8-8-‘21. Start fiets-5-daagse. Voorschoten - Oss. 125 km

Wat is er erger dan regen als je fietst?

TEGENWIND!!!

En wat is er erger dan tegenwind als je fietst?

REGEN EN TEGENWIND!!


Dit waren zo’n beetje al mijn overpeinzingen tijdens die 125 km fietsen. Sorry. Ik weet het… Ik kan af en toe behoorlijk oppervlakkige gedachtes hebben. Hier nog zo eentje;

Wat is het voordeel van tegenwind?

DAN WAARDEER JE HET ALS DE TEGENWIND SCHUIN VAN VOREN KOMT IPV PAL VAN VOREN.


Ik had een paar dagen geleden een paar overnachtingen geboekt, omdat Jillis met mijn auto op vakantie is (Peter; je hebt het 1 jaar zonder auto gered dus dan kunnen 10 dagen er toch ook wel van af?!). Ik had me voorgenomen om een flinke fietstocht door Nederland te maken maar de eerste 5 dagen had ik al thuis doorgebracht. Lilith kwam een paar dagen langs en het zou elke dag flink regenen. Die weersverwachting bleef matig maar de regen viel eigenlijk best mee, dus ik besloot toch maar te gaan nadat Lilith weer terug naar Amsterdam was gegaan.

De avond tevoren had ik gezien dat de route naar Oss dwars door Gorinchem ging, en ik bedacht dat het leuk zou zijn een paar oude vrienden op te zoeken. Dat zou gelijk handig zijn om mijn mobiel (voor Google Maps) en mijn fietsbatterij daar op te laden. Ik appte mijn oude buren en het was gelijk raak; ze vonden het erg leuk als ik langs zou komen.

Ik besloot er vroeg in te gaan; 22 uur licht uit, viel direct in slaap en werd 's morgens uitgerust wakker. Maar toen ik op de klok keek, bleek het pas 2.30 uur te zijn. Zucht. Ik was echt klaar wakker en na een beetje lezen, puzzelen, route en buienradar checken, besloot ik er om 5 uur maar uit te gaan. Ik kon echt niet meer slapen.

Ik deed lekker rustig aan, pakte zorgvuldig in en maakte mijn eten klaar voor deze dag. Ik had gister de hele dag gezocht naar knalrode waterdichte fietstassen van Peter maar het enige wat ik vond waren ongeveer 10 computertassen en reiskoffertjes van hem. Heel irritant maar er zat niets anders op dan mijn mijn huidige oude boodschappen-fietstassen te gebruiken.

Om 8 uur was ik helemaal klaar om op pad te gaan... begon het te regenen. Enorme donkere luchten maar de echte hoosbui bleef uit, dus om 8.15 uur stapte ik toch maar in een miezerregentje op de fiets. 

Ik had direct al door dat er wel een ontzettende harde tegenwind stond en na een paar kilometer langs de Vliet op vol vermogen was de batterij capaciteit al met 10% gedaald! Op deze manier zou ik Gorinchem niet halen dus met tegenzin zette ik de batterij op ECO stand; nauwelijks ondersteuning maar toch hielp het tegen het ergste venijn van de wind.

Eerst langs de rand van Zoetermeer en Boskoop en daarna reed ik dwars door het centrum van Gouda. Uitgestorven op een druilerige zondagochtend en de mooie gebouwen lagen er fotogeniek bij maar om nu mijn mobiel weer van mijn stuur te schroeven vond ik iets te veel werk.

Ik had besloten mijn ontbijt pas bij de pont van Schoonhoven op te eten en ik ploeterde door de open, winderige weilanden naar Stolwijk en toen ik eindelijk in Schoonhoven bereikte miste ik de pont omdat de route wel ontzettend knullig werd aangegeven en ik 2 keer een stukje verkeerd reed. Maar nu kon ik wel even naar het toilet bij het restaurant bij de pont en toen ik uit het restaurant kwam, kwam de pont er al weer aan. Op de pont haalde ik mijn ontbijt - fruit en noten - te voorschijn maar voor ik de helft op had was ik al weer aan de overkant. 

Nog een paar winderige weilanden en toen reed ik toch echt Gorinchem in. Het was nog niks veranderd natuurlijk - ben er pas 4 jaar weg. Helaas was mijn favoriete winkel gesloten;


Even later reed ik 'mijn' Lingsesdijk op;

 

En langs ons oude huis (rechts boven).

Bij de buren werd ik hartelijk ontvangen en we hadden een paar jaar bij te praten. Ik at er ook mijn lunch en uitgerust en met volle buik en batterijen stapte ik een paar uur later weer op de fiets. 

De lucht was wel heel erg donker geworden inmiddels maar ik had nog steeds mijn regenbroek aan. De meeste regen viel aan de andere kant van de Waal maar op een gegeven moment begon het ook aan deze kant flink te regenen. Ik hoopte nog een cafeetje te vinden maar dat was eigenlijk een verloren zaak in hartje Bijbelbelt.

Dus school ik 2 keer een paar minuten onder een boom en toen was eigenlijk de ergste regen weer voorbij. 

Bij Zaltbommel stak ik de Waal over;


en daarna leek de wind een beetje te draaien zodat ik eigenlijk met zijwind toch wel lekker opschoot.
Tegen 17.30 uur kwam ik bij mijn hotel aan. Het was een zeer modern gebouw, met een super fijne kamer. Ik mocht mijn fiets in de hal neer zetten en ik liep een paar keer op en neer om alles uit te zoeken en mezelf te installeren. Omdat ik eigenlijk nog geen honger had, besloot ik toch maar om even naar het centrum van Oss te rijden om daar een paar gebouwen te bekijken. Ik moest me er wel een beetje toe zetten, maar ik wilde toch graag iets van Oss zien dus rond half 7 reed ik weer op de fiets richting centrum. Ik had nog geen paar 100 meter gefietst of het begon flink te spetteren. Ik koos eieren voor mijn geld en fietste snel terug.

Dan maar eerst eten en daarna nog even getwijfeld of ik in de herkansing zou gaan maar ik besloot dat maar uit te stellen tot morgenochtend.

Ik bewonderde nog even het uitzicht op het voetbalstadium van Oss (rechts zie je de tribune) en de vreemde ronde sportveldjes;



Ik slaagde er in tot 21.30 uur wakker te blijven en daarna viel ik direct in slaap zodra mijn licht uit was.





.





No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Brazilië en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.