Blog Archive

Followers

Saturday, December 11, 2021

4-10-'21. Trekvogelpad. Alkmaar - Bergen aan Zee. 21 km.

Vandaag ben ik een nieuw wandelpad begonnen; Het Trekvogelpad van Bergen aan Zee tot Eindhoven. Ik ben met een paar andere wandelpaden bezig met diverse vriendinnen, maar om hun te stimuleren hun eigen LAW helemaal uit te lopen ben ik een eigen pad begonnen, omdat ik merk dat ik het ook leuk vind om alleen te lopen. Sta ik op als ik wakker ben (soms heel vroeg!), lunch mee en gaan.

Ik besloot vandaag de route in omgekeerde volgorde te lopen wegens hoge parkeerkosten in Bergen aan Zee, en ik startte in een buitenwijk van Alkmaar.

Ik kwam langs het eerste gemaal van de Baafjespolder dat dienst deed van 1922 tot 1987;

Hierna liep ik langs een paar velden vol gladiolen;

En daarna liep ik Egmond aan den Hoef binnen. Al snel wandelde ik langs de ruines van Het Slot op den Hoef;

Dit standbeeld is van graaf Lamoraal van Egmont. In 1564 begon hij met Hendrik van Brederode aan de drooglegging van het Egmonder- en Bergermeer. Hij kwam op voor het onderdrukte volk en Alva liet hem in 1568 onthoofden, hoewel hij trouw bleef aan de Spanjaarden. 

 

Het kasteel is gebouwd in 1170 door Dodo van Egmont. De allereerste heer werkte voor de abdij en woonde in een boerderij. Later kwam er een stenen muur om de boerderij, om de familie tegen rovers en plunderaars te beschermen, en was er een stenen toren.

In 1203 werd het toch verwoest, maar omdat de familie van Egmont door kruistochten steeds rijker werd, en echt ridders met veel macht werden, werd het kasteel in 1206 herbouwd. Rond 1280 kwam er voor het eerste kasteel een groter kasteel met veel torens, een poortgebouw en een ophaalbrug. Op de plek van het eerste kasteel kwamen stallen voor paarden. 

In de 15e eeuw was dit kasteel het mooiste en grootste kasteel van Holland. De heren van Egmont werden graven en bezaten veel landerijen en kastelen. 

In 1573 wilden de Spanjaarden Alkmaar aanvallen. Willem van Oranje gaf de opdracht om alle grote gebouwen rond de stad te verwoesten, en op 7 juni werd het kasteel in brand gestoken. Muren en torenresten hebben nog een poos overeind gestaan, maar de familie van Egmont verloor haar belangrijke rol...

Naast de ruine staat de slotkapel;

De eerste werd in 1229 door Willem I van Egmont gebouwd, en Jan II van Egmont heeft hem in 1431 afgebroken en herbouwd in zijn huidige vorm. In 1573 is de kapel zwaar beschadigd en in 1633 weer hersteld. Uniek is het uurwerk in het oude torentje van Christiaan Huygens. In 1913 is de slotkapel gerestaureerd. Het is nu een officiele trouwlocatie van de gemeente Bergen.

Een van de leuke huisjes in Egmond aan de Hoef;

Langs de Wimmenummerduinen kwam ik deze stip (precies tussen de bovenste wolk en de middelste rij wokken in de lucht;

Als je de foto nog meer vergroot, zie je de zwart-witte tekening van zijn vleugels. Zelfs ik zag  dat het waarschijnlijk een roofvogel was, en na overleg met oom Wim kwam hij uit op een juveniel ruigpootbuizerd. Toch een goede vangst op de eerste dag op het trekvogelpad!

De laatste 10 km liep ik volledig door binnenduinrand met lage duintjes. Dit heet 'mientenlandschap' en is bijna overal elders omgezet in bloembollenakkers, maar Egmonders laten er koeien op grazen waardoor het landschap open bleef. Er staan wel veel dennen, die zijn aangelegd in de dertiger jaren in het kader van de werkverschaffing.

Ik kwam langs het Karmel-klooster (1931). Vier haaks op elkaar geplaatste vleugels omsluiten een binnenhof, en een muur schermt het gebouw en de tuin af van de buitenwereld. In 1997 is het klooster opgeheven. Er zit nu een huisartsenpraktijk en een aantal particulieren woningen in.

Wat verderop stuitte ik op een stuk gras vol drakentanden;

Deze waren bedoeld als tankversperring en was onderdeel van de Atlantikwall. Ze zijn gebouwd op een ondergronds raamwerk van beton, en tanks die trachtten de hindernis te nemen, zouden onvermijdelijk vastlopen en/of kantelen. 

Daarna liep ik door een prachtig duingebied met de nodige grazers;

 

Paarden, en daarna de hooglanders;

 

En daarna ook nog schapen;

 

Hierna nog een prachtige vliegenzwam tegen gekomen;

En hierna kwam ik weer in de bebouwde kom... van Bergen aan Zee. Ook nog nooit geweest! En ik snap wel waarom; moeilijk bereikbaar, hoge parkeerkosten en eigenlijk... niks wat ik ook niet aan de Wassenaarse slag kan vinden...

Ik passeerde het 'Zeehuis';

Uit 1908. Hier konden Amsterdamse bleekneusjes/wezen van de zeelucht genieten. Het is nu in gebruik als Nivon-natuurvriendenhuis.

Hierna liep ik naar het beginpunt van de route. Nou... ik heb wel eens betere start- en eindpunten gezien van LAW in Nederland. Hier hadden ze een rood-wit stickertje om de busstopplaats geplakt... en dat was dat;


Nog een kleine 400 kilometer te gaan, tot Enschede...










.






























No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.