Blog Archive

Followers

Wednesday, December 1, 2021

24-9-'21. Pelgrimsroute Molenaarsgraaf - Gorinchem. 25 km.

Vandaag besloot ik een stukje Pelgrimsroute te lopen (tussen Amsterdam en Den Bosch) dat ik nog niet gelopen had. Ik was heel vroeg wakker vanmorgen; kwam uitstekend uit want dan kon ik voor de file bij mijn startpunt in Molenaarsgraaf zijn. 

Vlak voor ik in Molenaarsgraaf was, bedacht ik me opeens dat ik mijn portemonaie niet in mijn rugtas had gestopt! Eten en drinken had ik voldoende bij me, maar hoe zou ik nu weer terug naar mijn auto kunnen? Ik had helemaal geen zin om 2 uur extra te rijden om thuis mijn OV kaart op te pikken... 

Mijn einddoel was de pont over te steken bij Gorinchem en dan daar ergens een bus terug te pakken, maar ik bedacht dat ik nog 5 kennissen had in Gorinchem wie me misschien wel terug naar de auto wilden rijden, of me geld wilde lenen voor het OV. En anders misschien bij 10-15 km omkeren...

Dus ik parkeerde mijn auto en startte de wandeling. 

De vorige keer had ik ook moeite met het vinden van het Kerkpad... Het Kerkpad vond ik wel maar dat liep gewoon dood in een woonerf. En nu nog steeds... dus ik besloot maar een stukje verder te lopen en dan evenwijdig aan het Kerkpad dwars door een weiland te wandelen.

Het was nog vroeg en prachtig weer, dus ik had het prima naar mijn zin en tijdens het lopen stuurde ik mijn 5 kennissen in Gorinchem appjes voor hulp.

 

Ik liep in de Alblasserwaard waar veel tiendwegen zijn. Landschapshistorici verschillen van mening over oorsprong en functie van tiendwegen. Was het een kweldam, een 'trek'weg of diende de kade voor het innen van belastinggeld?

Ik passeerde de 160 kilometer lange Nederlandse goederenspoorlijn 'de Betuwelijn'; van de Maasvlakte bij Rotterdam naar de grens met Duitsland, enkele kilometers voorbij Zevenaar. En ging net een enorm lange trein onder de brug door; 

Voor de aanleg van de Betuweroute is er eerst archeologisch onderzoek verricht. Op de zuidhelling van een donk werd een graf ontdekt met een skelet van een vrouw van 40-60 jaar. Dit is het oudste opgegraven skelet van West-Nederland. Zij werd Trijntje genoemd, met een knipoog naar de trein die hier zou gaan rijden. Zij is rond 5400 voor Christus door de toenmalige jagers, die hier in de zomermaanden verbleven, begraven. Naast haar lag het geraamte van een hond.

Door de aanleg van de Betuwelijn zijn er erg veel vondsten (vooral aardewerk) gedaan van onze voorouders die al vanaf de Midden Steentijd in dit gebied leefden.

Hierna liep ik langs de Tiendwegse Molen, een wipwatermolen;

De oorspronkelijke molen is afgebrand in 1906. In 1907 werd deze molen uit Noordeloos hier naar toe verplaatst met een smalspoorlijntje. De molen is in 1985 gerestaureerd en wordt nu bewoond.

Hierna kwam ik in Hardinxveld-Giessendam. In de jaren dat ik in Gorinchem heb gewoond ben ik er vast eens doorheen gefietst, maar ik vond het een verrassend leuk dorpje. Museum De Koperen Knop is een vroeg 17de-eeuwse boerderij van het hallehuistype, en toont de historie van het leven van de streekbewoners in de Alblasserwaard. Helaas zat mijn museumjaarkaart ook thuis in mijn portemonnaie...

Dit dak heet een rieten wolfsdak. Het heeft een afgeknotte puntgevel met vlechtingen in het metselwerk. Ook opvallend is de 'vloedstoep'; een stoep met 3 treden bij voor- en zijdeur zodat bij overstromingen het water niet gelijk het huis in zou komen.

Hiernaast stond een zeer leuk kraampje aan de weg met eigengemaakte knutsels en streekproducten. De eigenaresse kwam toevallig langs en ik vroeg haar of ik wat kon kopen met een tikkie. Ja hoor! Dat kon wel. Zo bedacht ik me dat ik in geval van hoge nood altijd op die manier nog aan geld kon komen, want ik had tot nu toe nog maar 1 reactie gehad op mijn appjes; van een vriendin die geen auto meer heeft.

Ik liep weer door en kwam langs een pad, waar een andere creatieveling zich ook had uitgeleefd; 

 

Het bleef heerlijk weer en de wandeling was hoewel polderig, toch heel mooi;

 

Opeens stroomden de aanbiedingen binnen. Als eerst reageerde mijn vroegere buurman Anton, maar omdat hij eigenlijk naar een verjaardag had willen gaan, besloot ik hem te vertellen dat er ook andere opties waren. 2 andere vriendinnen boden namelijk aan dat ze respectievelijk om 16.30 en 18 uur mij wel een lift wilde geven naar Molenaarsgraaf.

Ik liep door het verrassend mooie natuurgebied 'de Avelingen'; zeker nooit geweest! En al snel kwam de Merwedebrug in zicht; Gorinchem was niet ver meer!

Nog voor 15 uur was ik in hartje centrum; altijd leuk om weer eens in mijn vroegere woonplaats  rond te lopen. Ik besloot naar mijn favoriete snoepwinkeltje te gaan; de enige plaats in Nederland waar (zover ik weet) ze overheerlijke dikke schuim-aardbeien verkopen. Toen ik vroeg of ik met een tikkie mocht betalen, trok ik ook de stoute schoenen aan en vroeg ik of ik nog 10 Euro extra mocht pinnen. Dat was geen enkel probleem en zo hoefde ik niet tot half 5 op mijn lift te wachten maar kon ik een buskaartje kopen, die me zelfs zonder dat ik hoefde over te stappen, terug bracht naar Molenaarsgraaf.

Nou. Vorige maand mijn wandelschoenen vergeten. Nu mijn portemonnaie vergeten... het moet niet gekker worden.

Maar onderschat me niet; binnen een maand overkwam me een nog veel stommere streek op een lange afstandswandeling...








.



















No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.