Blog Archive

Followers

Wednesday, December 29, 2021

24-10-'21. Trekvogelpad. Amsterdam Noord - Weesp. 28 km.

Ik pikte het trekvogelpad weer op waar ik de vorige keer kletsnat op de bus was gestapt. Vandaag was een stralende dag dus ik hoopte een flink aantal kilometers te kunnen maken.

Ik liep onder 2 bruggen door van de A10 en de Zuiderzeeweg en wilde bij Schellingwoude het Buiten-IJ oversteken. Ik keek mijn ogen uit; was hier waarschijnlijk een paar keer met de auto over de snelwegen gezoefd en kon nu echt genieten van vergezichten op het Buiten-IJ en Amsterdam-Noord;

 

Bij Schellingwoude kwam ik er pas achter dat de voetgangersbrug langs de Oranjesluizen afgesloten was, dus kon ik een flink eind terug lopen naar de Schellingwouderbrug. Maar had ik uitzicht over de Oranjesluizen (denk ik) (linker foto) en het Buiten-IJ (rechts onder);

 

Ik kwam op het Zeeburgereiland en verliet dat weer via de Diemerzeedijk. Deze dijk is in de 13e eeuw aangelegd om land te beschermen tegen de Zuiderzee. De dijk sloot aan op de Amsterdamse waterkering. Tijdens de watersnood van 1916 braken de dijken op verschillende plaatsen door. De Diemerzeedijk hield stand. Vanuit het 'landhuis aan zee' uit 1727 konden bestuurders van het hoogheemraadschap de stormvloed goed zien;

250 jaar zat hier de zetel van het hoogheemraadschap. Tegenwoordig is het ook gebruikt als trouwlocatie. De spreuk bovende ingang 'Hic de Freti Batavi - Furore Arcendo - Agris tuendis agitur' betekent (vrij vertaalt) 'Hier wordt gehandeld over het beveiligen van de landerijen door het temmen van de Bataafse Zee. Tel je de Romeinse cijfers in de spreuk op dan komt er 1609 uit.

Ik kwam langs de Ipenslotersluis. De oudste vermelding dateert uit 1413. Met deze sluis kon men de hoogte van de waterstanden bepalen. Hij is door de eeuwen heen verschillende keren verbouwd en aangepast en in 2017 volledig vervangen. In de sluis is een vispassage. Het uitzicht op de A10 en de Enneus Heermabrug (uit 2001);

Hierna kwam ik bij de Nesciobrug; de langste voetgangers- en fietsbrug van Nederland, over het Amsterdam-Rijnkanaal. De krul is veroorzaakt door gemeente Diemen; die was tegen IJburg en heeft daarom geen medewerking aan de brug verleend. De krul houdt de brug precies binnen de grenzen van Amsterdam. Ik vond het een fascinerend bouwwerk;



 

Inderdaad liep ik kort na de Nesciobrug Diemen in;


Ik volgde een 2.5 km lang fietspad langs het Amsterdam-Rijnkanaal, de opvolger van het Merwedekanaal. Dit kanaal gegraven in 1883 en liep van Amsterdam naar Gorinchem, maar werd al snel te klein. Vanaf 1933 begon men aan de bouw van het Amsterdam-Rijnkanaal, in het noorden gevormd door het oudere Merwedekanaal. Pas in 1952 was het kanaal gereed. In 1961 werd het kanaal verbreed van 58 naar 70 meter en inmiddels is het kanaal 100 tot 130 meter breed en heeft een diepte van 5 tot 6 meter. Er zaten ontzettend veel mensen te vissen;

 

Na het oversteken van de Diem, volgde ik deze oude veenrivier. Er stonden hier niet veel huisjes, maar eentje had een bijzondere voortuin;

 

Hier lagen beschilderde stenen in een soort Aboriginal art. Het zag er heel leuk uit.



Ik kwam bij het Diemerbos. Hier kwam ik langs broeihopen; gemaakt van bladeren, paardenmest en takken. Ringslangen leggen hier in april/mei hun eieren die in september/oktober uitkomen. In november worden de broeihopen onderzocht op eierschalen. Ringslangen zijn ongevaarlijk en erg schuw. Elk jaar worden er ongeveer 1000 eieren gevonden; slechts 10% wordt volwassen en hiervan kan maar een deel zich voortplanten. 

Het Diemerbos lag er prachtig bij en er waren een hoop dagjesmensen. Het bos is geplant na 1993;



Hierna liep ik weer door, naar het Gaasperpark, dat is aangelegd voor de Floriade van 1982. 


Het park ligt aan de Gaasperplas;


Hierna liep ik via de Gaasperzoom, met duinachtige vegetatie, terug langs de Gein naar Driemond, waar ik het Amsterdam-Rijnkanaal weer overstak. 

In Weesp keek ik mijn ogen nog uit bij het Fort. Ik kom er zo langzamerhand achter dat er nog heel wat meer forten in Nederland zijn naast Fort Vuuren, waar ik in mijn Gorcumse leven wel eens kwam. 
Vesting Weesp behoort sinds 1854 tot de Nieuwe Hollandse Waterlinie, maar werd in 1892 bij de Stelling van Amsterdam gevoegd. Het torenfort dateert uit 1861;



Het fort was gesloten en daarom nam ik de bus terug naar mijn begin punt.




.













 

No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.