Blog Archive

Followers

Wednesday, December 29, 2021

28-10-'21. Trekvogelpad. Weesp - Baarn. 32 km.

In alle vroegte weer op pad gegaan en ik genoot van de zonsopkomst boven de weilanden;

Dwars door de weilanden liep ik richting het Naardermeer, en waarschijnlijk door de verblindende zon miste ik een afslag waardoor ik het Naardermeer zelf compleet gemist heb;

Toen ik er achter kwam, was ik het Naardermeer al bijna voorbij dus besloot dat ik ooit op het Waterliniepad het gemis wel goed zou maken.

Naarden-vesting miste ik ook maar dat was ook niet in deze route opgenomen.

Naarden -de buitenwijk waar ik doorheen liep tenminste- was vrij saai en daarna liep ik om Bussum en de Hilversumse Meent naar het Spanderswoud. Dit bos is als productiebos aangeplant maar heeft nu als bestemming een 'natuurlijk' bos waardoor de exoten als lariks en spar worden verwijderd. Het lag er zeer plezierig bij;

 

Rechts boven is de 'Berg van Bantam' waarop in 1774 een 'Turkse tent' stond; een exotisch koepeltje waar het aangenaam thee drinken was. 

Het barstte ook van de paddenstoelen;

 

Allemaal oneetbaar natuurlijk maar ze zagen er prachtig uit.

Hierna liep ik via de natuurbrug Zanderij (waar reeen, vossen en konijnen dagelijks gebruik van maken)  naar de Wester- en Zuiderheide rond Hilversum. Hilversum was een optie om heen te lopen om een trein naar Weesp te pakken maar ik liep nog heerlijk, het was fantastisch weer dus ik dacht nog lang niet aan stoppen.

Hoewel de hei wel uitgebloeid was, was het nog steeds prachtig;

De Wester- en Zuiderheides zijn een groot prehistorisch grafveld. De grafheuvels zijn te herkennen als ronde heuvels met een diameter van 10 meter en een hoogte van 1 tot 2 meter. Deze manier van begraven ontstond 3000 jaar voor Christus. Vanaf 2000 BC werden de doden ook gecremeerd en de resten werden in urnen in de grafheuvels bijgezet. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er slecht in ben om ze te ontdekken. Schapen zijn een stuk duidelijker, vooral met roze kontjes;

en vergezeld door schaapshonden (en een vrouwelijke schaapsherder);

Schaapsherder is geen baantje voor mij. Die beesten eten meer dan ze lopen. Maar deze levende Black&Deckers zorgen ervoor dat bomen geen kans krijgen. Maar als de begrazing te intensief is, krijgt ook de heide geen kans.  Op de Zuiderheide is goed te zien wat er gebeurt als je stopt met begrazing; 

Zandverstuivingen!

Via de Slingerdreef kwam ik bij het 18e eeuwse park van Kasteel Groeneveld. Het was er meer dan prachtig;


Rond 1840 is het Park herschapen in de Engelse landschapsstijl. Slingerende paden, waterpartijen en bosranden;





En uiteindelijk ving ik een glimp op van Kasteel Groeneveld;


Zijaanzicht;




In 1684 erfde Marcus Mamuchet het landgoed, dat 3 km lang was. Hij liet in 1710 een zomerverblijf bouwen. 

In 1940 kocht Staatsbosbeheer het landgoed (130 ha) en het kasteel. In de ijskelder wonen nu grootoorvleermuizen. Het kasteel is nu een museum.

Hierna was het nog ruim 2 km naar station Baarn, waar ik de trein naar Weesp nam. 
Een heerlijke wandeling en een supermooie herfstdag!








.

No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.