Blog Archive

Followers

Thursday, December 30, 2021

31-10-'21. Limespad Ingen - Wageningen. 21 km.

We startten vandaag in Ingen en liepen dwars door de Bijbelbelt. We volgen een stuk van de Nederrijn

en daarna de Oude Rijn

en liepen langs Lienden. In Lienden zijn in een boomgaard gouden Romeinse munten gevonden uit de 4e of 5e eeuw. De schat is vermoedelijk begraven rond 460 AD, vlak voor de definitieve val van het West-Romeinse rijk in 476.    

 

We liepen om Kesteren heen en kwamen langs de Romeinse wachttoren 'De Spees';




De Betuwe heeft zijn fruitbomen aan de Romeinen te danken! Met name de peer, kers, pruim, abrikoos, notenboom, hazelaar en de moerbei.

Na Kesteren kwamen we weer bij een pont over de Nederrijn, bij Opheusden.

Tot aan Wageningen kwamen we diverse steenovens tegen;

Ze zijn overwoekerd en zitten waarschijnlijk vol (vleer)muizen. 'De Blauwe Kamer' produceerde tot 1975 bakstenen. 

Van hier had je ook uitzicht op de Grebbeberg (ik altijd maar denken dat die in Utrecht lag!). 

Nog een stukje verder kwamen we in Wageningen. Een vrij saai stadje met een aardige kerk;


De Grote of Johannes de Doperkerk werd in 1940 verwoest. De wederopbouw was pas in 1953 klaar. 

Bij het station konden we een bus pakken die ons in korte tijd weer terug naar Ingen bracht. Daar moesten we nog een kilometer terug naar de auto lopen, en kwamen langs onze eerste walnotenboom van vandaag. De boom stond in een tuin maar de noten lagen op de stoep en die mochten we wel rapen van onszelf. Toen kwam opeens de eigenaar van de boom naar buiten en vroeg ons of we interesse hadden in meer walnoten. Zijn halve schuur lag vol, zijn vrouw was bij hem weg en hij kon de noten nooit alleen op. Zo dicht bij de auto namen we alles aan wat hij ons aanbood. 
En het allermooiste van de dag was dat we nog niet in de auto zaten of de regen met bakken naar beneden kwam. 

En 's avonds was het Halloween bij de buren;

 




 




No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.