Blog Archive

Followers

Friday, December 24, 2021

13-10-'21. Trekvogelpad. Kalf - Het Schouw. 23 km.

Ik reed voor dag en dauw naar Kalf, en parkeerde mijn auto waar ik de vorige keer gebleven was. Al snel liep ik door een polder wat meer sloot was dan weiland. Maar met mooie uitzichten;

Ik kwam langs de Jagersplas, een recreatiemeer dat ontstaan is doordat er ondergronds zand is weggezogen voor de aanleg van de Coentunnelweg (A8). Onder de 5 meter dikke turflaag begint namelijk zand. De Jagersplas is soms 36 meter diep!

2 km verderop kwam ik bij de Sloterplas. Hier ligt recreatiegebied Het Twiske; een in 1942 drooggelegd laagveenmoeras. Het bleek ongeschikt voor landbouw, en ook hier ontstond de plas door ontzanding. Sinds de jaren '70 is het natuurgebied, onder andere voor moerasvogels. Hier broedt ook de vrij schaarse bruine kiekendief.

Ik herkende zowaar aalscholvers (in de achterste boom);

Het was er prachtig wandelen

en ik betrapte me erop dat ik koeien MET KALFJES zag! Hoe diep zijn we gezonken dat dit opvalt! De koeien hadden zelfs hun horens nog: 

Het was extreem rustig en door een stukje Slootersplas liep zelfs een vlonder door de plas; Kure Jan;

Je kunt hier duiken maar ook wordt er veel gesurft. 

Ik volgde een flink stuk de Twiske en moest toen over het Luijendijkje; een nauw stuk weiland met water aan weerszijden, met van die dikke stieren breeduit op mijn pad;

Normaal loop ik er in een ruime bocht omheen maar dat was hier niet mogelijk. Gelukkig eten ze alleen maar gras.




Een stukje verderop stak er iemand anders mijn weg over;



Na de plas volgde ik een flink stuk de oever van Twiske tot ik in Landsmeer kwam. In 1900 vond 2/3 van de bevolking haar bestaan in de eierhandel; sinds rond 1850 beschuitenfabrieken in de Zaanstreek herleefden, nam de vraag naar eieren enorm toe. In Landsmeer groeide het aantal pluimveehouderijen en die werden gevoerd met de bijvangst van Volendamse vissers. Om eieren langer houdbaar te maken, werden ze in lijnolie en later in kalkwater gedompeld. In 1932 sloeg de crisis toe door de lager eierprijs en de eierpakhuizen en pluimveehouderijen verdwenen. 

Dit huis was vanaf 1900 de centrale plek voor de eierhandel; Het Grote Huis. Onder het huis waren eierputten, waarin 1 miljoen eieren opgeslagen konden worden. Vlak achter het huis was de eierveiling. Nu zit er een artsen praktijk in het huis.

Na Landsmeer kwamen er weer een paar kilometers polder; 




Ook passeerde ik een monument ter nagedachtenis aan de laatste vlucht van Wellington LN-C, die op 29 september 1941 die op weg was van Genua terug naar Engeland. Zes bemanningsleden, 1 Canadees, 2 Nieuw-Zeelanders, 1 Australier en 2 Engelsen kwamen om doordat door dichte mist de bemanning dacht boven Engeland te zitten en de Noordzee in sprongen met hun parachutes. Het vliegtuig vloog onbemand door en als gevolg van brandstoftekort stortte de bommenwerper hier neer. 

Het monument werd in 1997 onthuld; propeller bladen in Victorieteken;


Een stuk verderop stak ik met een pont het Hollands Kanaal over en in Het Schouw nam ik de bus terug naar Kalf waar mijn auto stond. 



.

No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.