Blog Archive

Followers

Saturday, February 6, 2021

29-01-21. Duinen van Scheveningen.

Vanmorgen moest ik mijn oom Jan even naar het ziekenhuis brengen. Oom Jan had samen met mijn vader de bakkerij, en hij is mijn liefste oom. EĆ©ntje met wie ik 7 of 8 jaar lang 48 zaterdagen per jaar brood ging bezorgen bij klanten. Nou, dan leer je een oom goed kennen. Oom Jan is een grappige en lieve oom en ik kan me niet herinneren dat ik ooit ook maar 1 zaterdag ruzie met hem heb gehad.
We hadden ook aan dezelfde klanten een pesthekel, en dezelfde favoriete klanten waar we rustig voor in de regen terug liepen naar de Volkswagen omdat ze dit keer toch liever Jan Hagel had ipv de vaste krakelingen. (Bij onze niet-favoriete klanten was de Jan Hagel in dat geval steevast uitverkocht).
Het leuke vond ik mijn geldtas. Vol wisselgeld. Die van oom Jan was 2 keer zo groot en zo zwaar dan die van mij. Het papiergeld moest ik in een apart etuitje doen en als het de 50 gulden naderde moest ik het inleveren.
We bleven soms 2 minuten langer in de auto zitten bij de Dik Voormekaar Show, om het laatste grapje helemaal te kunnen horen. 
Oom Jan ging elk jaar met zijn vrouw en 3 kinderen, die allemaal jonger waren dan ik, naar Spanje. Daar was ik wel jaloers op; wij gingen altijd naar een Sporthuiscentrumhuisje in Nederland. Maar mijn moeder hield niet van hitte. Pech. Hij nam altijd een sleutelhanger mee die aan de binnenspiegel in de auto gehangen werd. Ik kende elke sleutelhanger en de leukste vond ik een leren drankzakje. 

Oom Jan is inmiddels 80. Van de dikke bakker met zijn vrolijke praatjes en zijn grote Volkswagen die hij in de kleinste parkeerplekjes kon persen is niets meer over. Hij kan niet meer auto rijden en zijn vrouw ook niet. Dus zit ik in een pool met een oom, een tante en 2 neven die om beurten hem naar de dokter brengen. En dit keer dus naar het Bronovo in Scheveningen.

Ik had besloten om in de Oostduinen te gaan lopen. Tante Wil ging mee het ziekenhuis in en hij moest langs 2 dokters en het kon wel eens lang gaan duren.

Het was een gure dag; veel wind en een miezerregentje en niemand te zien want het was ook nog onmogelijk vroeg.

Al snel kwam ik langs de Watertoren van Scheveningen;

 

De bijna 50 meter hoge, monumentale watertoren werd in 1874 gebouwd door Dunea en heeft twee reservoirs van 1000 en 1200 m3. Hij kan van alle watertorens in Zuid-Holland het meeste water opslaan en is nog steeds in gebruik. Als de stroom uitvalt kan hij druk op de leidingen houden. Dunea maakt hier drinkwater voor 1.3 miljoen mensen in het westelijk deel van Zuid-Holland.
Er liggen veel infiltratieplassen in de duinen; hier infiltreert Dunea voorgezuiverd rivierwater. Na ongeveer 3 maanden wordt het duinwater opgepompt en gezuiverd tot drinkwater.

Ik wandelde verder en kwam langs Uitkijkpunt Meteotoren;


De luchtwachttoren 5C1 met codenaam 'Cuba 1' stamt uit de Koude Oorlog. Hij is gebouwd in 1954. Tot 1964 speurden vrijwillige luchtwachters het luchtruim af naar vijandelijke Russische vliegtuigen. De vierkante toren (6.5 x 6.5 meter) loopt taps toe en is 6 meter hoog; hij staat op een kunstmatige duin die gemaakt werd met puin van het bombardement op het Bezuidenhout van 3 maart 1945, met een hoogte van 32 meter boven NAP.
Sinds 1974 wordt de toren gebruikt voor meteorologische waarnemingen en als recreatief uitzichtpunt. Je hebt er inderdaad een aardig uitzicht op de omgeving;

Een paar cm rechts naast de watertoren staat de lichtblauwe radarbol van de Navo; het omhulsel beschermt de radarapparatuur binnenin. 

Ook heb je uitzicht op de 381 meter lange Pier van Scheveningen en het 50 meter hoge Reuzenrad. 
Links de Leonardo da Vinci-woontoren van 83 meter hoog. (Het Kurhaus -uit 1885- is volledig ingebouwd tussen lelijke hoogbouw).

Hierna liep ik een flink stuk over het strand; fikse tegenwind dus dat schoot niet echt op. Er waren nog verrassend veel kitesurfers bezig - stipjes boven de golven. Ik neem mijn petje voor hen af. 35 jaar geleden surfte ik redelijk fanatiek op de Wassenaarse slag - tussen april en oktober. Hierna werd het te koud en vaak te veel wind en ons clubhuis mocht ook niet blijven staan.


Hierna liep ik via Scheveningen dorp terug naar het beginpunt. Het viel me op dat veel stoeptegels dit teken hadden;



Het zijn 3 gekroonde haringen; het nieuwe 'wapen' van Scheveningen.




.






No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.