Blog Archive

Followers

Thursday, December 26, 2019

26 december; varend door ijsbergen om Antarctica.

Toen we vanmorgen ons gordijn opende zagen we al gelijk de eerste ijsbergen! Helaas ook flinke mist maar je kon nog genoeg zien. We hadden allebei een beetje last gehad van de scheepshoorn die de hele nacht loeide vanwege de mist;


Tijdens het ontbijt zagen we al de eerste pinguïns en een walvis wel heel dicht langs de boot. Helaas mijn IPhone niet bij me en bovendien zijn de ramen van de eetzaal niet al te schoon.

Een paar uur later voeren we lang eens hele aparte ijsberg met een schuine lijn midden over. De kapitein legde via de intercom uit dat deze ijsberg onlangs gekanteld is; de schuine lijn was eerst de plaats waar de ijsberg boven en onder water lag; door het smelten kwam het zwaartepunt anders te liggen en kiepte hij om;



 Weer een poosje later kwamen we deze prachtige ijsberg tegen;



Peter en ik hebben 5 km rondjes gelopen op het dek; het was flink fris, er lag wat sneeuw op het dek en we moesten uitkijken om niet uit te glijden. Het waaide ook flink en ik had mijn muts lekker op en 2 truien aan, een extra col, mijn regenjas en 2 paar (dunne) handschoenen en ik had het precies lekker. Het schip voer flink door en we hadden er stevig de pas in maar door de sneeuw hier en daar moesten we wel oppassen en geen recordtijd gemaakt. 

Hierna gingen we lunchen en na de lunch kwamen er opeens weer heel veel prachtige ijsbergen voorbij. Het schip ging ook langzamer varen en ik ging weer het wandeldek op. Omdat het schip langzamer vaarde was het een stuk minder koud maar ook veel drukker. Ik liep weer 5 km en Peter ging naar de gym en deed zijn rondjes op de lopende band, in een wat harder tempo maar wel met uitzicht op het midden want de gym ligt op de 8e etage midden voor.


Zowel op de bovenste ijsschots als op de onderste zaten pinguïns. Die op de bovenste foto kan ik niet meer terugvinden op de foto, op de onderste foto zie je midden op de bovenste ijsschots een zwart puntje = de pinguïn;


 Na de 2e 5 km ging ik in mijn hut wat aan mijn blog werken, en opeens keek ik uit mijn raam en zag ik deze enorm lange ijsberg voorbij komen. Ik denk dat hij minstens 4 keer zo lang als ons schip was;



En opeens, als extra bonus, verscheen er ook nog een walvis, zo dichtbij dat ik hem met mijn IPhone kon vangen; 





Het was ongelofelijk prachtig. Af en toe blies hij grote hoeveelheden water omhoog of liet hij zijn staart zien. Je kon hem ook horen ‘brullen’.
Ik ben de tel kwijt geraakt van de hoeveelheid walvissen en pinguïns die we vandaag gezien hebben. En daarbij stikt het ook nog van de vogels.
Het is onbegrijpelijk hoe die klunzige pinguïns bovenop dit soort hoge ijsbergen klimmen (en waarom ze het doen überhaupt!).
Soms zag je ze op en af lage ijsbergen duiken en er weer op klauteren. We hebben een goede verrekijker (beter dan een foto toestel) en het is dat het vrij fris is buiten, want anders kun je het erg lang volhouden ernaar te kijken!
Het was een SUPER dag!


No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Brazilië en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.