Blog Archive

Followers

Saturday, September 7, 2013

Dag 1 van onze vakantie in Griekenland (augustus 2013)

We kwamen na een goede vlucht om 12.30 uur aan. We hebben allemaal liggen slapen, heerlijk.
Eerst de huurauto opgehaald en direct naar het hotel, leve de tomtom. Het was ook niet druk op straat. Alleen die Griekse letters op de borden zijn wel een uitdaging. Het bleek een prachtig hotel, dus iedereen blij.
Na een korte pauze zijn we de stad ingegaan. Het was inmiddels bijna vier uur, nog steeds warm maar wel te doen.
De acropolis en omgeving wilden we voor morgen bewaren, dus eerst maar naar het parlementsgebouw gegaan. Dat is 160 jaar geleden gebouwd en eerst heeft de koning er gewoond (die in 1974 werkloos werd). Nu zit de regering er, je kunt er niet in, maar voor het gebouw is een monument van het graf van de onbekende soldaat, waar 2 Evzones de wacht houden. Deze soldaten, met rokjes en pompoenen op hun klikklak schoenen, worden elk uur afgewisseld in een korte ceremonie.

We hebben hier ruim een half uur naar gekeken; was erg leuk, vooral ook omdat je op een gegeven moment met hun op de foto kon. Alle toeristen wachten braaf op hun beurt, in de volle zon viel geen onvertogen woord als sommige er een hele sessie van maakten. En de mannen maar strak voor zich uitkijken.

Hierna hebben we een wandeling gemaakt door het nationale park, vol hoge bomen, vooral palmen en dennen. Heerlijk veel schaduw en vol wc bordjes, die Jillis steeds wanhopiger afliep, maar allemaal gesloten bleken. Uiteindelijk kwamen we naast het Panathenaic stadium openbare toiletten tegen.... Net op tijd!
Dit stadium is 2500 jaar oud, maar in 1895 gerenoveerd voor de olympische spelen van 1896. Nu eindigt elk jaar de marathon van athene hier.
Het is een enorm stadium, met marmeren zitplaatsen voor 70.000 toeschouwers;

Hierna liepen we naar de tempel van Zeus, die open zou zijn tot 8 uur, maar om 6 uur al gesloten bleek. Echter, via het hekwerk eromheen, kregen we een prima indruk van de 15 pilaren die er nog  overeind staan. De bouw was begonnen rond de 6e eeuw voor Cristus en ze zijn er 700 jaar zoet mee geweest;

tempel van Zeus gezien vanaf de Acropolis

Via Hadrian's triomfboog kwamen we in de steegjes rond de Acropolis terecht. Veel soevenier winkels en restaurantjes. We hadden allemaal honger, en hoewel het nog rustig was zijn we gaan eten. De eigenaar was ontzettend aardig en de maaltijd was heerlijk.
Voldaan liepen we de toeristenwijk weer uit en via een taxi, die hier overvloedig zijn en zeer redelijk geprijsd, kwamen we bijna op de top van de Lykavittos heuvel (277 meter) terecht. Nog een paar trappen op, en we hadden vervolgens een prachtig uitzicht op de Acropolis, de haven, en de hele stad 360 graden rondom;

Er stond een kerkje op de top, en een restaurantje waar we koffie en ijs bestelden. De zon ging onder achter de bergen in de verte; het was erg leuk om er rond te lopen en foto's te maken. Hierna gingen we met de taxi terug naar ons hotel.

We vinden de Grieken allemaal verrassend aardig. Daar kunnen die arrogante Italianen nog wat van leren!!!

No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.