Blog Archive

Followers

Saturday, September 7, 2013

Dag 2. Athene.

Vanmorgen om 7 uur eruit, heerlijk ontbijtje en daarna met de taxi naar de Acropolis. Daar had ik om half 9 willen zijn, het werd 20 minuten later, het valt niet altijd mee om 3 slakken met avondritme en weinig motivatie geactiveerd te houden.
Er stond dus al een aardige rij voor de kassa, maar een kwartier later waren we toch binnen.

De Acropolis staat op een 150 m hoge, afgeplatte rots, midden in het centrum. Er wonen al eeuwen mensen op die plek, maar in het jaar 510 BC besloot men door inbreng van het orakel van Delphi dat het alleen nog een tempel stad mocht worden.

Na de ingang kom je eerst langs 2 amphi theaters; de eerste is die van Odeion of Herodes Atticus, gebouwd in 161 AD en rond 1950 gerestaureerd. Er zijn 5000 zitplaatsen;

De 2e is veel groter, maar ook meer vervallen. Het is het openluchttheater van Dionysus, gebouwd in de 4e eeuw voor Christus en bood plaats aan 17.000 mensen;

We kwamen binnen via de Propylaia, gebouwd in 430 BC. Het is, zoals alle gebouwen op de Acropolis, paar keer gedeeltelijk verwoest door oorlog, noodweer, vervuiling en toerisme maar dankzij renovaties staan er nog een imposante hoeveelheid zuilen overeind.

Hierna kreeg je het Parthenon in het oog. Dit is de grootste en belangrijkste tempel in Griekenland. Het Pathenon huisvestte het beeld van de Godin Athena, en was de schatkamer van de oude Grieken. Het beeld was gemaakt van goud, ivoor en juwelen, werd in 426 AD gestolen en naar Constantinopel vervoerd, waar het verdween.
Het Parthenon was volledig gemaakt van marmer, met een houten dak, dat blauw geverfd was en voorzien was van sterren.
Het Parthenon staat nu gedeeltelijk in de steigers, een groot deel van de pilaren staan er nog wel;

Je kon er omheen lopen, waardoor je prachtige uitzichten kreeg op de openlucht theaters, de tempel van Zeus en het gloednieuwe Acropolis museum in het meer bewoonde gedeelte van Athene.

De 3e grote tempel op de Acropolis is die van Erechtheion.

Het meest bijzondere van deze tempel zijn de Caryatids; 6 enorme vrouwen figuren hoog op de muren van een zijtempel (rechts op de foto). De originelen staan inmiddels in het museum, en zijn vervangen door replica die je, zeker vanaf de grond, niet kan onderscheiden van de echte;

Het waaide flink op de Acropolis, dat was maar goed ook want anders zou het veel te heet zijn geweest.

Na een klein uurtje op de Acropolis liepen we naar beneden, en besloten we het oude Agora, aan de voet van de Acropolis-rots, te bekijken.

Op dit enorme terrein stond een museum met vooral onthoofde beelden;

een tempel van Hephaestus;

een hele boel oude stenen en afgebrokkelde muren,
en een mooie Byzantijnse kerk uit de 19e eeuw (rechts onder);

De ruines verborgen openbare toiletten, de eerste winkelstraten uit de menselijke geschiedenis, imposante graftombes, een windtoren en nog ontelbare niet eens meer door archeologen herkenbare bouwwerken.

Het liep inmiddels tegen het middaguur, het was een stralend zonnige dag maar de bloedhitte viel nog mee doordat er een straf windje woei. Regelmatig had je prachtige uitzichten op de Acropolis;

We liepen de hele rots van de Acropolis rond, tot we via gezellige toeristenwinkels weer terugkwamen waar we waren begonnen. We besloten het Acropolis museum nog te bezoeken. De andere optie was het Natinale archeologische museum, dat een van werelds meest bijzondere moet zijn, maar we kwamen uit bij het Acropolis museum en besloten die te bekijken.
Dit museum is geheel vernieuwd en pas een paar jaar open, en bevat de schatten van de Acropolis. (Vooral stenen beelden of hun replica's).

Op deze foto's zie je de beeldengroep die onder het puntdak van het Parthenon stonden; de onderste is een replica van hoe het er compleet uit moet hebben gezien.

Tijdens de bouw stuitten ze op nog meer opgravingen en die hebben ze heel kunstzinnig via glazen vloeren waar je overheen liep, aan de kunstcollectie toegevoegd.

In het museum was een restaurant met prachtig uitzicht, en we besloten hier te eten.Hierna was iedereen toe aan een siesta, en gingen we terug naar het hotel.
In het hotel zocht ik nog wat attracties op voor het middag programma, zoals het Olympische complex van de Spelen uit 2004, het archeologisch museum, de Filopappou heuvel, een vlooienmarkt, de tempel van Poseidon aan de kust, het strand of de haven.
Maar door het heerlijke hotel waar we in verbleven, met zwembad op het dak, en WiFI in de centrale hal, waren die barbaren niet in beweging te krijgen en hoewel ik graag aan het eind van de middag weer op pad zou zijn gegaan, trok geen van de attracties hard genoeg om in mijn eentje op pad te gaan.
Dus ik ook in de schaduw aan het winderige zwembad de binnenkant van mijn oogleden liggen bestuderen en daarna in de lobby een beschrijving van deze dag gemaakt.

's Avonds nog uit eten in de gezellige wijken rond de Acropolis, en daarna was deze dag om.

No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.