Blog Archive

Followers

Monday, September 2, 2013

10 daagse teacher training met Kamal in Singapore!

In mei hebben we het weer voor elkaar gekregen om Kamal naar Singapore te 'lokken'... dit keer voor een 10 daagse YTTC (yoga teacher training course). 
Sylvie, Noreen en ik hebben het weer georganiseerd, en we zijn er best trots op dat het ons gelukt is!

Dit keer hebben we grotendeels gebruik kunnen maken van een yoga ruimte in de prachtige Space & light yoga studio, een soort 'black and white' achtig gebouw in een rustig park;


                                                              

We hadden met enige moeite 15 studenten gevonden die zich opgaven voor de cursus. Er worden zoveel YTTC's in Singapore gehouden, meestal belachelijk duur, dus het was nog een opgave alles zo betaalbaar mogelijk te houden, zodat we niet zo royaal konden adverteren als grote yoga studio's.

Maar uiteindelijk kwam alles goed, Kamal werd weer opgehaald van het vliegveld en de cursus kon beginnen.

Gemiddeld kregen we 5 a 6 uur les per dag. We begonnen altijd met asthanga mysore, de zogenaamde primary serie, die bestaat uit een vastomlijnde uitvoering van yoga poses. Je moet de hele serie uit je hoofd leren, zodat je altijd zelf alle asana's uit kunt voeren.
De hele serie duurt ongeveer anderhalf uur. Kamal is een meester in het corrigeren van de poses. Elke pose (asana) moet je minimaal 5 ademhalingen vast houden, en hij krijgt het voor elkaar om 5 mensen per asana te corrigeren! (en hoe!!)

Hier wordt Stella in een handstand variant van de Scorpion geholpen.






Soms begonnen we met een pranayama (ademhalings technieken) les voor de mysore klas. Na de mysore was iedereen bezweet en moe, maar ook goed opgewarmd en kregen we nog een uurtje theorie voor we konden douchen en lunchen;




Na de lunch gaf hij vaak een les in yoga nidra (de zogenaamde yoga - slaap), waarna we nog stevig aan de bak moesten om houdingscorrecties aan te leren;



                                                         


's Avonds gingen we af en toe met Kamal op stap, om hem nog wat van Singapore te laten zien. Ik ben met hem naar de night safari geweest. En met Noreen en Sylvie is hij afgeschoten in de Singaporese variant op bungee jumpen. (slechts plek voor 3 personen, dus ik kon lekker de foto's maken!)




Ook gaf hij af en toe nog een extra avondklas, waar we de groepen die Sylvie en ik 3 keer per week 's avonds les geven voor gebruikten als 'beginners materiaal' om onze houdingscorrecties op uit te oefenen.




Sylvie


Na 10 dagen waren we allemaal gesloopt, maar voldaan en we hebben de laatste les afgesloten met een passende groepsfoto;









                                                                                                          .

No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.