Blog Archive

Followers

Thursday, September 5, 2013

Dag 8. Naar Thyros




De taken aan boord liggen aardig vast.
Lilith stuurt en regelt de motor;

























Jillis doet het anker en de schootlieren (trek je het groot zeil en de fok mee strakker of losser). Ook mag hij de mobilofoon aan boord bedienen.


























Peter geeft de opdrachten en neemt het roer over als Lilith het zat is of als het meer vakmanschap vereist;















Ik doe de boodschappen, maak eten, verzorg de tussendoortjes en was af. (oja, en ik ben de fotograaf dus niemand maakt foto's van mijn activiteiten.)

Het grote verschil met gister was, dat ik de vandaag niet misselijk was. Dat was wel erg prettig.
Tijdens de lunchstop, waar we in een baai lagen, heb ik de hele baai rond gezwommen in 50 minuten, maar na mijn dagelijkse douche aan dek moesten we er weer vandoor. Gelukkig kon ik zelfs lunch maken in de kajuit zonder problemen, dus de bemanning ook happy.

's Avonds lagen we in Thyros, een kleine haven, en we moesten 4 boten dik liggen omdat er te weinig kade was. (Dat betekent over elkaars boten lopen om aan wal te komen.)

Vergeleken vorig jaar, hebben we vastgesteld dat;
-De boot comfortabel is maar niet sneller dan vorig jaar,
-We vorig jaar 3 goede winddagen hebben gehad van de 6 en nu al 3 van de 3.
-De geweldige, grote schaduw overkapping bij het roer is geen overbodige luxe maar bittere noodzaak.
-Zelfs Lilith al iets van bruine verkleuring begint te vertonen.
-Jillis' kajuit potdicht zit en meurt als een....











Jillis zit zich met tegenzin door zijn verplichte Karel en de Elegast heen te worstelen (2 keer 4 blz per dag). Het einde van de vakantie komt in zicht en verder uitstel is niet mogelijk.


Aangezien het er voor mij weer naar uit gaat zien dat ik wederom te weinig boeken heb meegenomen, lees ik met hem mee maar ik geloof niet dat het hem stimuleert. Ik moet zeggen dat het boek mij aangenaam verrast. Het is een spciale editie die tussen de 1400 verzen waar het verhaal uit bestaat, ook veel informatie geeft over het leven van Karel de Grote en de vroege middeleeuwen.  Ik had verwacht dat al die ridderinformatie hem wel zou aanspreken maar hij zit met een gezicht als een oorwurm die 4 blz af te raffelen.
Zelfs de verzen, in leesbaar Nederlands en de oude taal naast elkaar, lees ik graag. Ik begin zelfs benieuwd te worden hoe het afloopt met Karel de Grote op rooftocht.
Op de middelbare school heb ik dit verhaal ook verplicht gelezen, maar ik kan me er alleen maar van herinneren dat ik het saaier dan saai vond. Misschien moet je dit soort literatuur niet aan pubers voorschrijven... Maar ja... Wanneer lees je het dan? Zonder Jillis was ik er zeker ook nooit meer aan begonnen.
Maar ik moet wel zeggen dat Jillis nu al in zijn 4e boek (700 blz elk) bezig is deze vakantie. Dus hij leest graag, maar niet wat MOET.


No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.