Blog Archive

Followers

Monday, January 24, 2022

24-11-'21. Limes pad. Arnhem-Zuid - Bemmel. 19 km

Tonia en ik reden naar Arnhem Zuid en even later liepen we door een mooi maar wat drassig parkje;

Na Driel waren we heel even de weg kwijt, maar opeens zagen we een kunstwerk die ook in mijn boekje staat en zagen we gelukkig weer een rood-wit stickertje;

Dit kunstwerk ten zuiden van Driel is ter ere van een zeldzame vondst in Nederland van een stuk Romeinse weg. Deze weg maakte onderdeel uit van het 120.000 km lange wegennet van de Romeinen. Het was een aftakking van de grensweg op de zuidelijke Rijnoever, en liep van Driel over Elst tot Nijmegen. Nijmegen was de belangrijkste militaire basis en destijds veruit de grootste stad. 

De Romeinse wegen waren meestal zes meter breed, met aan weerszijde een greppel. Door de bolle vorm van het wegdek kon het regenwater makkelijk wegstromen. Maast de weg lag vaak nog een brede strook waar vee over kon lopen.

In de eerste bebouwing van Elst zagen we een dame die met een dikke lens naar een boom stond te turen. Ja; toen zagen we hem ook; een uil (bruine stipje iets rechts van het midden);

Hierna liepen we tegen de Grote Kerk van Elst aan. In Elst, op het oog een onbeduidend plaatsje, zijn maar liefst de fundamenten gevonden van twee tempels en een Romeins badhuis. Het bijzondere is dat op de plaats van de Grote Kerk uit 1484 fundamenten zijn gevonden van een tempel uit 50 AD die waarschijnlijk door de Bataafse Opstand in 69 verwoest werd, en een tempel uit 100 AD die een paar eeuwen in gebruik is geweest en daarna in verval raakte. Er zijn aanwijzingen dat die tempel even hoog als de huidige Grote Kerk is geweest (15 meter)!

In de 8e eeuw is toen een bescheiden christelijk zaalkerkje op deze plek gebouwd, die in de 11e eeuw fors is uitgebouwd. Deze kerk is in de 15e eeuw afgebroken en de huidige gotische kerk met toren kwam er voor in de plaats;

 

In de tuin om de kerk zijn de omtrekken van de oude tempels zichtbaar gemarkeerd.

In een hoek van de tuin stond een boom met wel hele mooie gele herfstbladeren;


Hierna volgde er nog een vrij saai stuk polder, gedeeltelijk langs de A325 en in Bemmel namen we de bus terug naar het beginpunt.


No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.