Blog Archive

Followers

Friday, January 7, 2022

18-11-'21. Trekvogelpad. Soesterberg - Doorn. 20 km

Ik liep door Soesterberg en al gauw was ik in het Hazenbosch. Ik haalde een jong stel in dat ook deze wandeling aan het maken was, en ik maakte een gezellig praatje. Maar ze liepen wel heel erg langzaam dus na een kwartiertje ging ik maar weer alleen verder in mijn eigen tempo.

Ik kwam langs het Witte Huis, het moest een boswachterswoning zijn maar het zag er nogal verlaten uit;

Het was een fantastische boswandeling en het was prachtig weer.



 

Ik kwam langs de executieplaats van Kamp Amersfoort. Hier werden in oktober 1942 15 mannen geexecuteerd als vergelding voor sabotageacties. Ze werden op deze plaats begraven. De mannen zijn na de oorlog herbegraven na identificatie.


Hierna naderde ik de Pyramide van Austerlitz. Ik heb dat ding een paar keer van de verte gezien en vond het erg leuk er nu eens voor te staan. Het is een herinnering aan het grote Franse legerkamp dat rond 1800 hier op de heide lag. Bij dat kamp van 20.000 man ontstond het dorp Austerlitz, vernoemd naar Napoleons overwinning in 1805 op de Oostenrijkse en Russische legers bij Austerlitz in Tjechie. Ook de Pyramide, gedenkteken voor Napoleons triomfen, herinnert aan het verblijf van de Fransen. Deze werd in 1804 in 27 dagen gebouwd door Napoleontische soldaten opdat ze zich niet zouden vervelen, op een van de hoogste punten van de Utrechtse Heuvelrug. Bovenop staat een stenen obelisk uit 1894. De 36 meter hoge piramide van aarde is geinspireerd op de piramide van Gizeh en in de 21e eeuw meermalen gerestaureerd vanwege verzakking.



Hierna door nog meer bos (verveelde geen moment) naar Austerlitz.

 

In Austerlitz kwam ik langs wel een hele leuke boomhut, gewoon in de tuin van mensen. Wat bijzonder als een vader?? dit bouwt voor zijn kinderen;


Hierna werd ik ingehaald door een ander stel die ook het Trekvogelpad liep. Ook nu maakte we onder het lopen een praatje, maar zij liepen eigenlijk te snel voor mij. Ze hadden echter haast want ze moesten op tijd de trein halen om hun kinderen uit school op te halen, dus op een gegeven moment deden ze er nog een tandje boven op en ik liep op eigen tempo verder.

 


Toen bereikte ik Maarn. Hier staat een Raadhuis, gebouwd in 1925 en tot 2006 in gebruik geweest. Hierna werd de gemeente opgeheven en werd onderdeel van de gemeente Utrechtse Heuvelrug.


Maarn heeft zijn ontstaan te danken aan de spoorwegmaatschappij, die hier in 1865 met zandwinning begon. Voor het personeel werd in 1924 aan de zuidzijde van het spoor Tuindorp aangelegd. Er werden 75 huizen en 3 winkels gebouwd rond een pleintje, met een kerk en het gemeentehuis. De woningen zijn klein, maar hebben een enorme tuin om het destijds karige loon van het spoor aan te vullen door groente uit eigen tuin.

Hierna liep ik door de Kaapsche Bosschen naar Doorn, waar ik met de bus terug ging naar Soesterberg.





.
























 





No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.