Blog Archive

Followers

Sunday, January 23, 2022

23-11-'21. Floris V pad. Weesp - Amsterdam. 20 km.

Buurvrouw Patricia was door mijn enthousiaste verhalen over Lange Afstand Wandelingen ook aangestoken en we besloten een eigen LAW te kiezen, die ik alleen met haar zou lopen, zodat over een poosje ook zij haar eerste LAW op haar naam zou hebben staan. Ze had met het Pelgrimspad wel eens stukken mee gelopen, maar om een heel pad te lopen, is toch leuker.

We kozen voor het Floris V pad en ivm de windrichting besloten we de eerste etappe in omgekeerde richting te lopen.

Floris V pad loopt tussen Amsterdam en Parijs, maar onze doelstelling is het Nederlandse deel; 245 km tot Bergen op Zoom. Onderweg kruisen we wegen die de vermaarde graaf ooit ging. Graaf Floris V is in 1296 bij het Muiderslot vermoord. Hij was pas anderhalf jaar oud toen hij graaf van Holland en Zeeland werd. Op zijn 12e nam hij de taken van zijn tante, Aleid van Avesnes over. Zij bleef hem steunen en hij leunde de eerste jaren ook sterk op een groepje hoge edellieden. Hij begon al snel zijn gebied uit te breiden; Texel en stukken van Noord Holland. In 1268 trouwde hij met Beatrijs van Dampiere uit Vlaanderen; zij kregen 9 kinderen waarvan er 7 jong overleden.
Hij veroverde ook het Gooi en Friesland. Hij bevorderde de handel, gaf tolvrijheid aan steden, liet dijken en wegen aanleggen en begon met inpolderen. In 1288 was het Muiderslot af en in 1295 was zijn hoofdresidentie op het Binnenhof in Den Haag klaar; de Ridderzaal. Hij was zeer populair bij de boeren.
Zijn laatste jaren waren zwaar. Hij verloor zijn laatste kind en zijn vrouw, en werd uiteindelijk ontvoert (waarschijnlijk in opdracht van Edward van Engeland) door zijn vrienden Gijsbrecht van Amstel en Herman van Woerden. Hij werd op het Muiderslot gevangen gezet, en boeren en burgers en getrouwe edelen belegerde het slot. Tijdens een poging om Floris uit te leveren naar Engeland, werd hij vermoord door Gerard van Velzen.

We waren nauwelijks op pad, of we zagen een roofvogel zitten; het stipje links van het midden;


Tja, een Iphone is wel licht maar heeft zeker zijn beperkingen, dus houden we het maar op een bruine roofvogel.
Na een poosje vloog hij weg (midden links);


en liepen wij ook maar door. 
Langs de Vecht, het Amsterdam-Rijnkanaal over, en daarna langs de oever van de Gaasp naar Diemen. Hier was het de bedoeling langs de Weespertrekvaart te lopen. Dit kanaal is 11 km lang en werd in 1639 werd aangelegd. Tot 1893 was dit een belangrijke verkeersader, tot het Amsterdam-Rijnkanaal klaar was en dit de hoofdader werd.
Onze route kruiste echter het Trekvogelpad en toen volgden we per abuis het Amsterdam-Rijnkanaal ipv de Weespertrekvaart.
Ik kwam er pas na enkele kilometers achter en toen hadden we allebei geen zin meer om de vergissing goed te maken. Maar gelukkig konden we nog voor Amsterdam weer overstappen op het Floris V pad.
We kwamen langs een prachtige Joodse begraafplaats;


In Amsterdam liepen we langs het mooie gebouw van het Tropenmuseum;


Hier ben ik als kind een keer met mijn vader heen geweest. Ik nam me voor hier nog eens een keer te gaan kijken - als de Corona-restricties het weer toe laten.

Hierna liepen we door de Muiderpoort;

landszijde

Ik kon nergens een naambordje vinden maar gelukkig wist een vriend welke poort het was.
De eerste Muiderpoort werd rond 1660 gebouwd. Hij is in 1769 ingestort na een watersnoodramp. De huidige Muiderpoort is in 1770 gebouwd. De poortopeningen suggereren een triomfboog met een 8-kantige koepeltoren erop. Aan de stadskant staat het oude stadswapen met een middeleeuws schip, aan de - destijds - landzijde het nieuwe Amsterdamse stadswapen met de drie Andreaskruisen.
In 1811 reed Napoleon door de poort de stad binnen in een koets met 8 witte paarden.
Oorspronkelijk ging al het verkeer door de poort, maar sinds 1903 rijdt al het verkeer om de poort heen. Sinds 2002 is er de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs in gevestigd.


Hierna kwamen we in het oudste park van Amsterdam; het Werdheimpark uit 1812. Hier stond vroeger de voorloper van het Concertgebouw;


We liepen langs Artis en zagen via een doorkijkje de Zuiderkerktoren (1614) van 68 meter hoog. In de top bevinden zich vier luidklokken in een eiken klokkenstoel. De grootste, 'Salvator' is in 1511 gegoten en heeft een gewicht van 3300 kg en een doorsnee van 1.68 meter;


Hierna kwamen we langs de Dam. Ik weet nog dat in mijn tienertijd, als ik met een vriendin naar Amsterdam ging, het monument altijd met ontzag van een grote afstand bekeek. Al die junks!!


We liepen langs het Beursplein; hier liggen de Effectenbeurs (Beursplein 5 - uit 1903) en de beurs van Berlage (1898);


Het plein werd eind 19e eeuw aangelegd, na demping van een deel van het Damrak.
De Beurs van Berlage bood onderdak aan vier beurzen; de goederenbeurs, schippersbeurs, graanbeurs en effectenbeurs. De effectenhandelaren verhuisden in 1912 naar Beursplein 5. In 2000 fuseerden de effectenbeurzen in Parijs, Brussel en Amsterdam tot Euronext, waarvan de hoofdvestiging in Amsterdam is. 
Hierna liepen we naar het Centraal Station waar we de trein terug naar Weesp namen, en daar stond de auto en reden we weer naar huis.



Patricia







.



 verkeerd gelopen laatste stuk

No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.