Blog Archive

Followers

Sunday, April 4, 2021

29-3-21. De Slikken van Flakkee. 20 km.

Sinds ik in het boek Wandellust iets las over de Slikken van Flakkee, wilde ik daar eens wandelen. Ik ging zelfs zo ver dat ik een paar waterdichte laarzen van Zoo kocht. Hierna ging ik naarstig op zoek naar iemand die ook waterdichte laarzen had en niet op zag tegen 20 km lopen.

Die combinatie bleek lastig te vinden.

Ik had deze dag een afspraak met Marja, maar die moest ze afzeggen omdat ze niet lekker was. Het was mooi weer, ik had mijn laarzen ingelopen, dus besloot ik dat ik vandaag naar de slikken ging. Alleen.

De Slikken van Flakkee grenzen aan aan het meer De Grevelingen, het grootste zoutmeer van Europa. Dit water was lange tijd onderdeel van de Noordzee, maar toen in 1971 de Brouwersdam werd aangelegd, werd het meer afgesneden van zee. Omdat het water zout bleef, is de flora en fauna ook anders dan aan zoetwatermeren. Ook de Slikken liepen niet meer onder door eb en vloed, maar het is wel een een nat gebied gebleven dat nooit echt droog word.

Het noordelijke deel is een oerbos; Staatsbosbeheer laat de natuur daar zijn gang gaan. Er zijn een paar oerbossen in Nederland; het is er stiller, groener en natuurlijker dan in een gewoon bos. 

De Midden Slikken was lange tijd een zanddepot. Dat is uiteindelijk weggehaald en er is een strandmeer voor in de plaats gekomen met verschillende diepten die verschillende watervogels aantrekken.

Op de Zuidelijke Slikken grazen de meeste dieren en is daardoor het meest open deel. Behalve heckrunderen en fjordenpaarden kun je hier ook makkelijk reeƫn en hazen tegenkomen.

Omdat ik alleen was besloot ik een rondwandeling te maken - hierdoor miste ik wel een stuk Slikken maar het was praktischer uitvoerbaar. Ik begon in Melissant.


De wandeling ging over de 2.5 km lange Bouwdijk, maar het was erg rustig dus niet vervelend lopen. (het was zelfs zo rustig dat ik gewoon in de berm kon plassen!)

 Al snel naderde ik het begin van de Slikken. Eerst nog wat 'gewoontjes';

Maar wel mooi;

 

Misschien overdreven, een paar foto's van waterplaatsen achter elkaar op mijn blog, maar ik kon er geen genoeg van krijgen. Sorrie! Nog eentje dan;

Het werd echter al gauw een soort van spectaculair. Vooral het pad. Ik had mijn laarzen in mijn rugzak (wilde geen 20 km op laarzen lopen) maar die kwamen nu toch van pas;

 

Het pad was nauwelijks te missen tussen het lage gorsbos. En met die laarzen heerlijk lopen soppen;

 

Op een gegeven moment kwam ik een flinke kudde heckrunderen tegen (bruine stipjes op de achtergrond);

Je kon nog een klein uitstapje maken met uitzicht over het gors en de Grevelingen, dat kon er ook nog wel bij;

En toen, vlak voor ik de soppige slikken weer uit liep, kwam ik nog het toetje van mijn dag tegen;
Fjordenpaarden. Een hele kudde. Op Iphone-fototoestel-afstand;





Via een hoge zeedijk vervolgde ik de rest van de route. Eerlijk is eerlijk; dat waren saaie, winderige kilometers over asfaltwegen door kale akkers. Gelukkig had ik een luisterboek bij me dus die laatste 10 kilometers waren ook prima te doen.

Dus... als er iemand is met waterdichte laarzen (en een auto) die de hele Slikkentocht met mij wil doen... ik loop graag het hele pad een keertje. Zetten we een auto aan het begin- en eentje aan het eindpunt. Laat maar horen!







.



































No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.