Blog Archive

Followers

Saturday, February 12, 2022

2-2-'22. Trekvogelpad. Rhenen - Ede. 14 km.

Voor vandaag een kippenstukje... maar in de volgende 20 km is er nauwelijks OV dus dan maar vandaag een kippenstukje en volgende keer weer wat meer.

Ik zette mijn auto neer bij de parkeerplaats van het 'Militair Ereveld Grebbeberg' en pikte de route snel op. Achter de begraafplaats ligt een klein maar aardig bos, de Laarsenberg; 

Er zijn loopgraven te zien en kazematten maar ik ben er niet over gestruikeld (en dan zie ik ze ook niet). 

Toen ik het bos uit was, volgde ik 3.5 km het Valleikanaal. 

knotwilgen langs de Grift.

Dit kanaal is tussen 1935 en 1941 gegraven in het kader van werkverschaffing; deels ter versterking van de Grebbelinie, deels ter verbetering van de afwatering van de Gelderse vallei. Delen van dit kanaal waren al in de middeleeuwen aangelegd in opdracht van Bisschop Davidsgrift en staat ook bekend als Grift.

Je kan niet vroeg genoeg beginnen met je nest te reserveren.

De hooilanden langs de Grift waren kletsnatte 'blauwgraslanden'. De Binnenveldse Hooilanden zijn deels beschermd gebied. In de zomer is het een bloemrijk grasland en de grutto en de gele kwikstaart zijn vaste gasten. De hooilanden worden pas gemaaid na de bloei.

In dit gebied zijn een paar plasdraszones aangelegd, speciaal voor de grote modderkruiper. Deze vis kan zelfs in drooggevallen poelen overleven door huidademhaling. De stuwen in de Grift zijn voorzien van een vistrap zodat vis de stuw kan passeren;

Hierna verliet ik het wandelpad langs de Grift en het Trekvogelpad liep dwars door het drassige veld, vol molshopen. Ik liep 2.5 irritante kilometers te glijden en te klunen en verwachtte elk moment een modderkruiper die de huidademhaling aan het testen was.

Ik liep ook nog bijna een kilometer te ver door. Erg irritant, en dat vonden 3 jonge zwanen ook van mij toen ik ze 2 keer moest lastig vallen;

 

Maar de uitzichten waren prachtig en ik had de Binnenlandse Hooilanden voor mezelf alleen.

Op een gegeven moment kwam ik langs een prachtig monument;

Dit zijn... 7000 jaar oude eikenboomstammen. Tijdens aanleg van het natuurgebied zijn 18 veeneiken gevonden. Ze zijn niet verrot omdat ze geconserveerd werden in zuurstofloze, zure veenbodems. Bovendien bevat eikenhout tannine, een soort looistof. Hun jaarringen geven informatie over het klimaat in die periode.

Het pad liep echter opeens dood door allerlei waterplassen;

en er zat niets anders op dan weer terug te lopen, tot ik opeens dit bruggetje vond;

En kort hierna kwam ik weer een stickertje tegen van het LAW dus kluunde ik weer met goede moet verder langs allerlei moerassen;

Hierna liep ik langs de rand van Bennekom, langs een paar kalkoenen die ergens ontsnapt waren;

daarna de A12 over en Ede binnen. Hier nam ik 2 bussen terug naar Rhenen, via Wageningen.
































No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.