Blog Archive

Followers

Wednesday, November 3, 2021

6-9-'21. Limespad. Zoeterwoude - Alphen aan de Rijn (Matilo - Albaniana). 18 km.

Vandaag begon onze tocht op het Limespad bijna om de hoek; in Zoeterwoude. We liepen al snel door de polders;


En lopend door de grasvelden van de Wilck zag ik mijn eerste haas; hier loopt hij;


Dit weidelandschap was ooit veenmoeras; rond de 11e eeuw ontwaterd door sloten te graven. Ontwatering klonk het land echter in en wordt daarmee weer natter, waardoor er molens kwamen en het land verder daalde. De grond werd te nat voor landbouw en zo verscheen de koe. Dit stuk was een irritant gekluun in soppig weiland, waar we ook nog niet hadden moeten lopen, maar de haas maakte alles weer goed. Al leken zelfs de paarden ons uit te lachen met ons geklungel;


We liepen over de Bommelweg, waar museum de Bommelzolder is;



We werden vrolijk van deze kippen lekker scharrelend in de buitenlucht;


En verdrietig van dit arme molletje;


We vonden een fijn bankje met prachtig uitzicht, waar we ons 'fruithapje' op aten;


Hierna liepen we in de richting van Hazerswoude. Vóór 1759 was daar een meer van 7000 voetbalvelden groot, waar de dorpen Hazerswoude en Benthuizen als schiereilanden in uit staken. Lang daarvoor waren dit welvarende dorpen, rijk geworden door hun eigen grond als turf te verkopen. Het resultaat was dit enorme meer van 5 meter diep; er kon geen vee meer grazen en de dorpen verarmden. 
Er werd besloten tot het droogmaken van de Noordplas. Er werden ringdijken aangelegd en 15 molens neergezet; rietgedekte grondzeilers;


De molens vormden een molenrondgang door water aan elkaar door te geven.
Om te voorkomen dat de dorpen zouden weg zakken, werden er weteringen om heen gelegd. In 5 jaar tijd was met bootjes en kruiwagens de klus geklaard. De Hazerswoude Droogmakerij heeft een waterpeil van bijna 6 meter onder NAP. (Het dieptepunt heeft Nieuwerkerk aan de IJssel met 7 meter NAP.)

Voorbij de molens liepen we opeens weer langs een houten boot. Ik kan me niet voorstellen dat het een echte Romeinse opgraving is, maar wie weet;


We kwamen langs prachtige (giftige) bessenbomen;

 

en over een paar fijne klompenpaden;

 

En daarna was het tijd voor onze lunch;



Hierna kwamen we al bij ons einddoel van deze dag, Alphen aan de Rijn, en zat de wandeling er weer op!







.

No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Brazilië en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.