Blog Archive

Followers

Friday, November 5, 2021

13-9-'21. Trage Tocht Meijendel. 14 km.

Vandaag zou ik met Willem een wandeling rond Muiden maken, maar ik was vergeten dat ik mijn auto uitgeleend had aan Jillis dus kwam hij maar deze kant op en spraken we af bij het bezoekerscentrum Meijendel. Een bekende plek voor mij maar de wandeling zou via Kijfhoek en Bierlap gaan en daar had ik nog nooit van gehoord.

Wandelzapp adviseerde wel een topokaart of GPS mee te nemen maar ik vertrouw wel op Google maps mocht ik echt de route kwijt zijn.

Meijendel heeft een oppervlakte van 1875 hectare en bestaat uit jonge duinen die in de late Middeleeuwen zijn ontstaan onder invloed van wind, eb en vloed die zand uit zee op de Zuid Hollandse moerasgronden wierp. Dit beschermde natuurgebied is een oase voor planten en dieren en levert sinds 1874 water voor 1.2 miljoen mensen.

In Meijendel groeien aan zeezijde orchideeƫn, parnassia en duizendguldenkruid. In het midden staan veel meidoorns en dan komt er duinbos met enkele open duingraslanden. Het binnenduin tot slot bestaat uit grote valleien, paraboolduinen en bos.

Willem en ik liepen al snel in Kijfhoek. Het was er stil omdat het gebied beperkt toegankelijk is. We verdwaalden inderdaad een beetje en het is ons niet helemaal duidelijk of we Bierlap gehaald hebben. 

Deze gebieden werden voor de eerste keer vermeld in de 15 en 16e eeuw. Kijfhoek dankt mogelijk zijn naam aan een ruzie waarbij er 'bekijft' werd over een stuk grond. Bierlap is vermoedelijk een verbastering van 'beer'; een drekkige, natte prut die in deze vallei de grond bedekte. In Bierlap woonden er rond 1832 keuterboeren die 'duinpiepers' bebouwden.

Inmiddels houden konikpaarden en gallowayrunderen het duin hier open met hun gegraas.

We kwamen veel duinmeertjes tegen en een wandelaarster die ons irritant lang aan de praat hield. 



Veel paadjes waren flink zanderig en hoewel er paaltjes stonden, was er weinig logica in de route en op het laatst lieten we die maar los en struinden het gebied lekker af.




Hier ga ik zeker nog een keertje heen!





.

No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.