Blog Archive

Followers

Tuesday, January 26, 2021

22-01-21. Groene Wissel wandeling Den Haag Mariahoeve.

We haakten halverwege deze 'wandelzapp'-wandeling in omdat je bij het museum Louwman makkelijk kunt parkeren. Ik ging er heen op de fiets maar Tonia is erg gehecht aan haar auto. Misschien niet eens zo dom want ik begon nu al met ijskoude vingers aan de wandeling, maar wel met lekkere tintelende wangen.

Het was prachtig weer en ik had van de fysio groen licht gekregen om mijn actieradius wat te vergroten. Dus deze wandeling van 9 km uitgezocht.

We kwamen al snel in het Haagse Bos en natuurlijk langs Huis ten Bosch. De Duitse gravin Amalia van Solms en haar echtgenoot Frederik Hendrik (de jongste zoon van Willem van Oranje) lieten in 1645 hun zomerverblijf in het Haagse Bos bouwen. Pas in 1743 werd dit 'Huis ten Bos' geschikt voor permanente bewoning. 

Ik vind het nog steeds bizar dat je zo dicht langs het paleis van de koning kunt lopen;

 

In de 80-jarige oorlog (1569-1646) kapten soldaten in het Haagse Bos massaal hout voor de aanleg van verdedigingswerken tegen de Spaanse aanvaller. In 1576 tekende Willem van Oranje de Acte van Redemptie. Daarin werd vastgelegd dat het bos nooit, om wat voor reden dan ook, mocht worden verkocht om te kappen.

Er zijn diverse grote vijvers. Deze werden in de 19e eeuw aangelegd in opdracht van Koning Willem I, omdat hij het zuidelijke deel van het Haagse Bos te nat vond. Hij liet dit gedeelte ophogen met grond waar nu de vijvers zijn gelegen; een broedplaats voor visdiefjes, dodaars en vele andere watervogels;

Het Haagse Bos lag er prachtig bij en we kwamen allebei op paadjes die we nog niet gelopen hadden.

De sloot die dwars door het bos loopt is de oude antitankgracht, een onderdeel van de 5.300 km lange Atlantikwall met bijbehorende bunkers uit de Tweede Wereldoorlog die dwars door het Haagse Bos liep. Na de oorlog was het bos erg beschadigd en werden er beuken en eiken geplant. De meeste bomen zijn dus slechts 70 jaar oud.

Veel te snel waren we het bos weer uit en wandelden langs groene singels, een mooie houtkade en langs de Schenkwetering over een prachtig pad langs graslanden. 

Af en toe een stukje straat, maar ook langs groenstroken van het Haagse Hout, door park De Horsten, landgoed Reigersbergen en Park Marlot;

 

Af en toe voelde ik mijn achillespees maar het was goed te doen. En zulk heerlijk weer! 
We voelden ons geluksvogels dat we tijd hadden om lekker buiten te lopen en niet kleine kinderen hoefden te vermaken, geen schoolkinderen thuis les moesten geven of pubers achter hun vodden te moeten zitten...





                                                                                     .
         


No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.