Blog Archive

Followers

Monday, January 18, 2021

18-01-21. Westerpark Zoetermeer.

Tja, ik hou me nog steeds braaf aan maximaal een uurtje wandelen per dag maar als het even kan doe ik dat waar ik nog niet geweest ben. Het Buytenpark was me zaterdag zo goed bevallen dat ik nu besloot het naastgelegen Westerpark eens te bekijken. Ik fiets er zomers regelmatig langs, maar geen enkel idee dat het zo'n groot park was; 225 hectare. Er zijn hier sportvelden, een golfbaan, een bowlingbaan, een leuke speeltuin rond een oude bunker, picknickvelden, 

ruiterpaden, prachtige houtsingels, een Natuurtuin, een hondenstrand en onbereikbare eilandjes in slingerende waterpartijen met wuivende rietkragen. Er wordt hier veel gefietst, gewandeld en gevist.

Zoetermeer lag ooit in het Graafschap Holland. In de 14e eeuw kwam de turfwinning op gang; de veenlaag werd afgegraven tot aan de kleilaag.  Hierdoor veranderde het landschap in grote plassen water die met dijken omzoomd werden om de mensen te beschermen. In 1668 maalden molens de Driemanspolder droog voor akkerbouw en veeteelt; het water werd in gegraven boezems en weteringen gepompt. 

Het Westerpark werd ruim 40 jaar geleden aangelegd. Net als in het Buytenpark liggen hier ook puinbergen; zij vormen een geluidswal langs de A12 en werden eind jaren 70 beplant met bos. Door de enorme waterrijkdom zijn er veel bijzondere soorten wilde planten, broedvogels, dagvlinders, libellen en vleermuizen.

Ik kwam langs een kudde Drentse heideschapen die meehelpen bij het beheer;

Het Vogeleiland in de slingerende watergangen worden helemaal niet beheerd; hier kan de natuur zijn gang gaan. Ik ben geen vogelkenner. Ik zag roodborstjes, eksters, kraaien, meeuwen, een witte en een grijze reiger, eenden en deze ganzen met een oranje bek;

In het hart van het Westerpark is een groot eiland omgeven door waterpartijen. Dit eiland heeft de status 'natuurstergebied'. Het vele riet zorgt voor waterzuivering. 

Hier ligt ook de Natuurtuin, bereikbaar via een ophaalbruggetje. Tussen half november en half maart is het gesloten maar de ophaalbrug was omlaag en er stond nergens dat ik er niet mocht lopen, dus ook daar een rondje gemaakt, al was het af en toe flink baggeren;

Ik kwam eerst langs een insectenveld dat in 2018 is aangelegd. Het zal in het voorjaar wel een prachtige bloemenzee zijn. Er staan 2 insectenhotels. Dichtgemetselde gaatjes geven aan dat er eitjes zijn gelegd. De ingang is afgesloten door de bij of wesp zelf en ze hebben genoeg stuifmeel achtergelaten voor de larven om te verpoppen.

Het hotel is opgebouwd uit bamboe, berk, baksteen en kalkzandsteen. De gaatjes hebben een wisselende diameter. Er zitten hier ook lieveheersbeestjes en gaasvliegen. 

Op de warmste plek in de tuin zijn twee zand/leemheuvels aangelegd voor insecten die eitjes afzetten in de grond (foto hier boven). Je mag er niet op lopen!

Er staan in de Natuurtuin 2 windmolens; 

Zij zorgden aanvankelijk voor de watercirculatie binnen het gesloten watersysteem in de tuin. Inmiddels wordt dit aangedreven door elektromotoren.

Er staan ook mini-knotwilgen met veel mos op hun kruin;




Een prachtig park!
Ik kan iedereen een rondje Westerpark van harte aanbevelen.










.









No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.