Blog Archive

Followers

Thursday, December 3, 2020

29 november 2020. Wandeling de Groene Wissel.

Tijdens het googelen naar wandelingen kwam ik de wandelapp 'WandelZapp' tegen. Zij bieden in de app heel veel wandelingen in Nederland aan voor 13 Euro per jaar en met afstanden tussen de 4 en 26 km. De eerste wandeling is gratis en ik besloot het eens uit te proberen met een wandeling in eigen woonplaats. Als de routebeschrijving niet zou deugen zou ik zelf de weg wel vinden.

Dus de keus viel op 'de Groene Wissel', een wandeling van 13 km tussen Voorschoten en Wassenaar met de prachtige Landgoederenroute. Die had ik wel eens deels gefietst maar nog nooit helemaal gewandeld. Mijn vaste zondag-ochtend wandelmaatje Tonia ging mee.

We begonnen op station Voorschoten en liepen via de Papeweg naar Wassenaar, waar we al snel aan het begin van de Landgoederen route waren. 

Eerst kwamen we langs het Wassenaarse Raadhuis 'de Paauw'. Hier werd in 1556 een buitenhuis gebouwd door van der Dussen dat hij Te Pau noemde. In 1747 kwam daar het classicistisch landhuis voor in de plaats, dat in 1838 eigendom werd van prins Frederik, de broer van koning Willem III. Hij noemde het huis 'de Paauw' en ging er wonen met zijn gezin. Zijn dochter Marie erfde huis en gronden in 1881. Na haar dood in 1910 werd het landgoed verkocht, en in 1925 kon gemeente Wassenaar het kopen; sindsdien is het in gebruik als raadhuis. In 2018 werd de buitenzijde gerestaureerd. Het witte huis werd in de originele kleurstelling van 1850 teruggebracht, dat wil zeggen van wit naar zandsteen. Ik moest er eerst aan wennen; maar nu vind ik het toch wel mooi;

 

Tonia was hier nog nooit geweest en we maakten een extra rondje in het Rosarium 'de Princessetuin';

                                             

Hier speelde ik wel eens als kind. Er staat een beeld 'Victoria', uit 1950;

Hierna liepen we weer verder en volgde de route door het bos en diverse mooie huizen en huisjes;

Dit prachtige huisje 'het Hertenhuis' was een voormalig speelhuisje van prinsessen. Het stond tot onze verbazing te koop. Helaas al onder bod. Vraagprijs vanaf 150.000 Euro, inclusief simpele keuken, badkamer en slaapkamer op zolder. Wel heel erg leuk!!

Dit dubbele huis vond ik ook heel erg leuk;

We kwamen ook langs Backershagen. In 1731 liet Cornelis Backer hier een herenhuis bouwen en legde een park met waterpartijen aan. In 1846 kocht prins Frederik (broer van koning Willem II) het huis en gebruikte het huis als winterhuis. Hierna gebruikte prins Frederik Hendrik (broer van koning Willem III) het huis als zomerverblijf. Na prinses Marie (overleden in 1910) werd het grondgebied verdeeld over 3 landgoederen; Backershagen, WIltzanck en Hartenkamp. In 1974 brandde het huis Backershagen volledig af en in 1897 werd het herbouwd naar origineel ontwerp en het is nu in gebruik als een appartementencomplex;


Bij het landgoed Backershagen hoort deze 8 kantige tuinkoepel, in 1772 gebouwd op een kunstmatige heuvel; 


Je kunt er niet in maar het uitzicht is prachtig vanaf deze tuinkoepel;

Hierna vervolgden we de wandeling, onder de Rijksstraatweg door, langs Eikenhorst en de weilanden van Voorschoten en kwamen we terug bij het station.

De routebeschrijving was echt perfect en zeer nauwkeurig. Dus... we gaan meer wandelingen maken met deze app!






                                                                                  .


No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.