Blog Archive

Followers

Sunday, November 1, 2020

24 oktober. BrainQ level 1 examen en wandeling met Ton en Mariëtte door de Vloeiweide.

Na 2 vreselijk slapeloze nachten werd het toch 24 oktober; de dag van het examen van mijn nieuwe BrainQ opleiding. Ik snapte niet waarom ik me er toch zo druk over zat te maken; mochten er onvoldoendes vallen dan kon ik het examen herkansen. Toch een ego-probleempje misschien?

De opleiding ging over integrale epigenetica.
Heel in het kort komt het er op neer dat hoe we ons voelen en hoe we op onze omgeving reageren afhankelijk is van de werking van ons neurobiologische systeem. Ook de manier waarop we met stress omgaan, onze allergische aanleg, erfelijkheid, opvoeding, levensstijl, voeding, geneesmiddelen, verslavingen en kwaliteit van onze relaties zijn bepalend voor de efficiënte werking van endorfine en dopamine, onze geluksstofjes.
Onze genen raken ontregeld door de manier waarop we proberen te leven in de westerse maatschappij. Onze hersenen hebben moeite om de voortdurende stroom aan informatie en prikkels te verwerken, en daarom gaan we op zoek naar (genots)middelen en/of gedragingen die ons kunnen verdoven. Helaas hebben deze compensatie strategieën als neveneffect dat ze de hoeveelheid glutamaat in ons lichaam verhogen; een stof die zorgt voor meer stress, onrust, angst en op den duur voor chronische ziektes.
Het endorfinesysteem maakt een nauwkeurige afstemming tussen onze genen en de omgeving mogelijk, maar raakt door overcompensatie uitgeput met de meest diverse ziektes tot gevolg. Het klinkt een beetje simpel om elke chronische ziekte op een glutamaatoverbelasting te schuiven, maar het ligt wel aan de grondslag van een extreem lange lijst met ziektes.

Het lichaam beschikt over een zelfregulerend vermogen en door aanpassing van voeding, levensstijl en eventueel met behulp van natuurlijke supplementen probeert een brainQ therapeut het endorfinesysteem terug in balans te brengen.

Ik vond het mijn beste maar meest intensieve opleiding van alle vier de opleidingen die ik tot nu toe gedaan heb. 
De therapie is uiterst geschikt om toe te passen bij verslavingen, afkicken van phychopharmaca, ADHD, beginnende dementie, maar ook diabetes, osteoporose, fibromyalgie, ms, oorsuizen, hormoonproblemen, astma of migraine. 
Het nadeel van de aanpak op deze manier is dat het meer van de patiënten vraagt dan een supplement slikken. Met name een strikt dieet voor 3 maanden is voor sommigen een reden om gewoon bij de reguliere behandeling te blijven. Al weten de meeste mensen nauwelijks wat medicatie op lange termijn voor schade toebrengt - en dat is veel meer dan in de al lange bijlage is geschreven. Maar als dat een bewuste keus is - moet je vooral niets veranderen...

Als je nieuwsgierig bent naar de gezondheid van je eigen neurotransmitters, doe dan eens de online test; https://brainq.nl/checklists
De test duurt een kwartier en je krijgt de uitslag direct te zien. (groen-oranje-rode uitslagen).
Als je lichamelijke klachten hebt en de testuitslagen zitten toch in het groene gebied, kan het zijn dat je compensatie-gedrag of medicatie je uitslagen maskeren. 

Mail ze mij gerust door - je hoeft alleen de totaal uitslagen te vermelden als je sommige vragen te privé vindt...

We kregen 2 examens; eentje voor ADHD therapie en de ander voor algemene epigenetica.  Een verslag met casusbespreking hadden we al eerder moeten inelveren. Iedereen kwam een beetje uitgewrongen uit de klas en Lucas Flamend, de leraar, beloofde binnen een week de uitslag te sturen. 

Het examen was in Breda en omdat we om 2 uur klaar waren, ging ik langs mijn neef Ton die daar ook woont.
We spraken af dat we een lange wandeling zouden gaan maken; Corona-proof en ik was hard toe aan een beetje beweging en frisse lucht.
Het Mastbos in Breda was volgens hem niet meer te doen in het weekend dus gingen we naar het natuurgebied tussen Effen en Rijsbergen; de Vloeiweide.
Zijn vrouw Mariëtte (een ex-collega van mij uit Davos) ging ook mee.
Het was een heerlijk bos vol paddenstoelen. De vliegenzwam blijft toch mijn favoriet;






Mariëtte en Ton;

Het was een prachtig bos met ideaal herfstweer.

Op een gegeven moment kwamen we langs een monument waar in de 2e wereldoorlog de boswachterswoning van boswachter Neefs heeft gestaan. Op 4 oktober 1944 hebben Duitsers de woning onder vuur genomen omdat er een radiopost was ingericht. 5 verzetstrijders vonden de dood alsmede het hele gezin Neefs. 

Na een flinke wandeling waarin we weer een beetje hebben bijgepraat reed ik tegen 5 uur weer richting Voorschoten.


Een week later kreeg ik de uitslag; 

8.4 voor het brainQ level 1 examen

7.8 voor het onderdeel ADHD.


Als ik in januari/februari niet naar Indonesië toe kan dan ga ik door met level 2.





 

1 comment:

Wendy said...

Gefeliciteerd met de behaalde resultaten, goed gedaan hoor! En wat een leuke foto’s in het bos.

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Brazilië en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.