Blog Archive

Followers

Friday, November 27, 2020

20 november. Rondje Reeuwijkse plassen met Saskia

Op 20 november had ik met vriendin Saskia afgesproken op een parkeerplaats bij de Reeuwijkse plassen, omdat die ongeveer tussen onze woonplaatsen in lag. Ik kon me niet herinneren hier ooit geweest te zijn dus was ik hier wel voor te vinden. Saskia had ik al 1.5 jaar niet gezien, zij loopt uitstekend en ik verheugde me erop lekker bij te kletsen. 

Op het parkeerterrein bestudeerden wij de mogelijkheden en kozen voor een route van 17 km dwars door de plassen. Echter na 1 km liep de wandeling dood. Waarschijnlijk hadden we het juiste beginpunt gemist. Dus we liepen terug. We besloten maar een stuk te gaan lopen, dwars door de plassen en wel zien waar we uit zouden komen.

Opties genoeg dus dus we gingen opnieuw van start. 

We liepen deels om de plas maar vooral er dwars door heen. Kris kras een beetje maar wel erg leuk.

De Reeuwijkse Plassen behoren tot een natuurgebied net boven Gouda. De Plassen zijn in de 18e eeuw ontstaan door turfwinning. Er zitten hier vele vogels, maar veel verder dan ganzen en eenden kwamen we niet. We hadden het een beetje druk met bijpraten.

Al was het eerste bord dat we tegen kwamen dit;

   

Hadden wij weer...

We hoopten maar dat het broedgebied lang en breed voorbij was. Bovendien liep er een 'autoluwe dijk' door de plassen. We vonden dat autoluw wel tegenvallen. Vooral irritant waren de busjes van bezorgdiensten. We moesten ons af en toe in de berm persen. Er stonden ook veel huizen op diverse dijken en die mensen willen natuurlijk ook niet elke dag lopen of fietsen. Maar een apart wandelpad zou geen overbodige luxe zijn hier. Af en toe was er een wandelpad maar dat was meer geschikt voor 1 mens met hond. Wij wilden naast elkaar lopen. 

Af en toe waren er plekken waar geen auto's reden, maar helaas mochten fietsen daar ook rijden. 

Ook was het lastig om een plasplekje te vinden. Het was allemaal vaak erg open. Maar toch genoten we van de frisse lucht, het water, en vooral van elkaar.





De behuizing was soms vaste bebouwing; van villa's tot bescheidener optrekjes, en veel verlaten vakantie huisjes. Deze was erg leuk;




Maar de uitzichten waren prachtig en we vonden ook een lekker bankje om onze meegebrachte lunch op te eten.

Toen we na een kleine 5 uur (inclusief pauzes) weer terug bij af waren, bleek de stappenteller van Saskia toch 19 km aangetikt te hebben. Dus we waren uiterst tevreden.

Voor herhaling vatbaar!







.

No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.