Blog Archive

Followers

Saturday, November 21, 2020

17 november. Stadswandeling met Lilith door Amsterdam... was de bedoeling.

Lilith was ook wel in om een dagje door Amsterdam te lopen. Ze woonde er vandaag precies een jaar en had eigenlijk nog bitter weinig door haar nieuwe stad gelopen. Ik zou lunch meenemen en ik had haar gevraagd of ze even langs de VVV of een boekenwinkel wilde lopen voor een stadswandelgids, maar ze had daar duidelijk geen zin in. Ze wilde gewoon naar de '9 straatjes' en verder zouden we wel zien waar we uit zouden komen.

Dus ik de avond tevoren nog een aardige stadswandeling van internet gevist en om 11 uur stapten we op de fiets.
We fietsten eerst langs het hofje van Claes Claeszn.

We kwamen eerst uit bij het gebouw van de stichting van het hofje. Dus nog even verder gefietst. Toen we op het juiste adres waren, bleek de ingang goed verstopt maar we vonden het en liepen het hofje in. Helaas was er een grootscheepse renovatie bezig;

  

 

Maar het was wel leuk.

Aan de overkant van de ingang hing een prachtige zwarte Pieten gevel;

Tenminste... we vonden het prachtig tot we een pamflet zagen met 'Zwarte Piet BLIJFT'. Het huis dat aan keek tegen deze provocatie had een wit spandoek op gehangen met 'ZWARTE PIET IS RACISTISCH'. Met als gevolg dat de voorstanders van het versierde huis tegen het spandoek aan keken en de tegenstanders de hele dag tegen alleen maar zwarte Pieten zagen.

De wandeling die ik wilde doen kwam langs het 'woonboot museum' en het was handig om daar de fiets te stallen en dan de wandeling op te pikken. Het was nog in de periode dat alle musea ook potdicht zaten wegens Corona maatregelen dus het woonboot museum ging aan onze neus voorbij. 

We liepen richting de Westerkerk en kwamen eerst langs het Anne Frank museum. De straat waar normaal toeristen rijendik staan te wachten voor de ingang zag er verlaten uit.

De Westerkerk was ook niet open voor bezichtiging. Dan maar een paar foto's van de buitenkant;

  

Ik vond het jammer dat we er niet in konden. De hele stad hing vol met Corona affiches;


Vond ik wel leuk gevonden.

We kwamen nog langs dit opvallende 'warehouse';

Hierna bereikten we de '9 straatjes'; het leek er wel uitgestorven. We liepen er een beetje doorheen te dwalen en kwamen bij een kunsthandelaar waar we allebei vielen voor een paar olieverfschilderijen; van Amsterdam en van 2 fietsers. Lilith schildert zelf ook en ik vind niet zo veel kunst mooi maar dit kon ik heel erg waarderen;


Ook kwamen we langs een oorbellenwinkel die we omgespit hebben. Kortom. We waren verrassend lang zoet in de 9 Straatjes.

We hadden opeens honger en we aten het warme groente/prut soepje op dat ik mee had genomen. Pompoen, spruiten, de laatste prei, kruiden en wat boerenkool uit eigen moestuin, opgeleukt met paddenstoelen, kokosmelk en 48 uur getrokken kippenbouillon. Smaakte bijzonder goed. En was nog gloeiend warm. Ja... je moet wát met die dichte restaurants.

Hierna liepen we verder en kwamen in een bijna verlaten Kalverstraat terecht. De Kalverstraat, 3 weken voor Sinterklaas en leeg... een unieke ervaring. Ik wilde nog graag even langs het Begijnhof maar tot mijn stomme verbazing hebben ze het tegenwoordig afgesloten... of het voor Corona is of dat ze nu de toeristen definitief uit hun hofje willen hebben...??


Maar de ingang zat stevig dicht en een andere ingang ook.

We liepen toen terug door de Kalverstraat en kwamen op het Muntplein met de Munttoren. Hij heette vroeger de Regulierstoren en maakte deel uit van de Regulierspoort, één van de 3 hoofdpoorten van de middeleeuwse vestingwerken van Amsterdam. Helaas ook dicht.


Het wachthuis is halverwege de 19e eeuw afgebroken en in het huidige aanpandige Muntgebouw zat een souvernirswinkel vol Delfs Blauw. Van een beetje Delfs Blauw zijn we allebei niet vies en we verbaasden ons over de prijzen van de KLM huisjes; die varieerden tussen de 25 en 39.50 Euro! De verkoper kon het ook niet goed uitleggen waarom het ene huisje duurder was dan het andere.

Hierna liepen we terug over de Singel met de drijvende bloemenkramen naar onze fietsen. 


Het was toch al half vier eer we bij de flat van Lilith aan kwamen. We dronken een kopje thee met Marie, de huisgenoot van Lilith en daarna moesten zij samen hun 'feestdiner' ophalen. Ze woonden vandaag precies een jaar samen in hun flat en ze hadden bedacht dat omdat ze niet uit eten konden, ze een 5 gangen menu gingen afhalen dat ze dan zelf nog op bordjes moesten schikken en een paar dingen moesten afbakken of opwarmen.

Ik liet me overhalen hun te brengen naar de afhaallocatie en daarna ging ik terug naar huis. Was een erg leuke dag maar met Margreet kan ik beter door een stad wandelen!



















 


No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Brazilië en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.