Blog Archive

Followers

Saturday, May 1, 2021

26-4-21. Dagje moestuin.

Vandaag maar eens serieus mijn moestuin ingedoken. Ik had al wel een paar weken geleden ruccola en spinazie gezaaid. De ruccola komt goed (maar tergend langzaam) op maar die spinazie ga ik zo langzamerhand opgeven.

Tot mijn vreugde had ik voor het eerst in 4 lentes eindelijk bloesem aan mijn pruimenboom. Helaas was tijdens het nemen van de foto de bloesem al grotendeels weer weg, maar toch zijn de verwachtingen op eigen pruimen hoog gespannen;

Ik heb 3 perenbomen in de tuin. Een zielig peertje (rechts onder) die steeds door wind takken kwijtraakt maar enorme peren geeft en ook nu weer fantastische bloesem heeft;

 

Dan heb ik nog een medium dapper peertje die er beter uit ziet maar elk jaar slechts 10 peertjes geeft. En dan heb ik nog een 'oude' perenboom, die geeft heerlijke doyenné du comices geeft; in 2019 50++ stuks, vorig jaar slechts 3 maar hij zit nu weer goed in de bloesem;

En dan mijn appelbomen. Ik heb 3 'oude' appelbomen die elk jaar onder de appels zitten. Het eerste jaar vocht ik tegen wespen, in 2019 tegen parkieten en vorig jaar zat er een of ander miezerig spin de boel te verzieken. Ingespoten met iets biologisch en ik had werkelijk een record oogst waar ik nu (!!!) nog van eet. Weliswaar als appelmoes of in hartige taart want ze zijn inmiddels wel een beetje rimpelig maar nog heerlijk. En ondanks al 3 jaar oogst zit er nu toch weer flink wat bloesem aan, dus dat wordt straks weer vechten tegen spinsel, wespen of vogels;

 

In de voor/zij tuin heb ik 2 elstars. Ik had daar eerst hogere bomen maar die produceerden niets en ze groeiden vooral in de lucht dus die zijn vorig jaar uit de collectie gegaan. Toen 2 laagstammen geplant maar die hadden dus ook last van dat spinsel. Wel had er eentje veel bloesem, en er kwamen ook appels die echter niet groter werden dan een walnoot. En de takken groeiden me ook te veel de lucht in. Dus heb ik er eentje met hulp van tuinman Joost heel kort gesnoeid en eentje iets langer gelaten waar nu toch weer bloesem aan zit;

 

Alle fruitbomen hebben nu kleefband rond de stam zodat ik hoop dat de spint ontmoedigd wordt. Tegen vogels komen er weer netten en tegen wespen limonade-lokkers.

En dan heb ik ook nog 3 vijgenboom(pjes). Vorig jaar een paar heerlijke vijgen kunnen eten dus mijn hoop is hoog;

Achter in de moestuin heb ik rekken voor bramen, Japanse wijnbes en framboos. De braam doet het nog steeds matig. De Japanse wijnbes deed 2 jaar niks en vorig jaar had hij het door. En de framboos daar eet ik tot november van! (Iemand een stekkie?? Super plant!)

Ik heb ook een bak kruiden, aardbeien, 2 blauwe- en 2 rode bessen struiken.

Ik heb verder 2 rabarber planten. Rijtjes wortel, biet, ui, knoflook, prei, pastinaak, meiknol, boerenkool en een paar stronken spruit. Courgette en flessenpompoen daar wacht ik nog even mee want aan binnen zaaien geloof ik niet en het is nog wel erg koud. 

We zullen zien wat dit jaar de opbrengst is. Veel verstand heb ik er niet van en sommige dingen gaan beter dan de andere. Ik spit braaf, geef ze mest en af en toe water, en verder wacht ik altijd rustig af. 

Het theehuis raakt ook steeds meer aangekleed. Volgens Peter veel te veel maar hij slaat braaf spijkers er in. Hij snapt dat er toch geen ontkomen aan is en dan doet hij het liever zelf. Lilith heeft 2 schilderijen gemaakt;






Ik hoop maar dat de zomer wat warmer gaat worden dan april!



No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Brazilië en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.