Blog Archive

Followers

Friday, September 12, 2008

Termieten, verstoppingen en lekkages.

Ik had nooit de illusie dat ik in Singapore in net zo'n optrekje zou komen als mijn Bahreinse woestijnpaleis, maar ik was wel een beetje die opknap mentaliteit van Chinese huiseigenaren vergeten...

Nu hebben we niet eens een gierige huiseigenaar, en ons huis is pas een jaar of 12 oud, maar die handy mannetjes komen nu al flink mijn keel uit.

Om te beginnen de toiletten. We hebben er 4. Die bij de huiskamer is al 2 weken volledig verstopt. De toiletten in de badkamers van de kinderen trekken voor geen meter door. De reparatie wordt verricht mbv een ty rapje - het flush systeem is zo verouderd dat er geen onderdelen meer van verkrijgbaar zijn. De toilet in onze badkamer is zowaar compleet vervangen (tja; water sijpelde er aan alle kanten uit; daar hielp zelfs geen ty rapje tegen) maar spoelt alleen op halve kracht, waardoor poepjes zelden met 1 keer doortrekken verdwijnen (en als je pech hebt ook niet na 3 keer).

Dan de airco's. Die op zolder (Peter's studeerkamer), zou volledig vervangen worden was de afspraak. Jaaa... de binnenkant. En dan ook nog niet volledig zodat we nu al 3 weken wachten op een ander te vervangen onderdeel. De airco in de kamer van Jillis maakt te veel herrie, waarvoor het mannetje al 2 keer vergeefs geweest is, en ik denk dat de laatste keer nog niet in zicht is. De airco in de kamer van Lilith heeft het de eerste weken niet gedaan, werd daarna 'gemaakt', waardoor er een dag later een enorme waterplas midden op Lilith's bed lag. (Natuurlijk precies op een gloednieuw matras en op een 2 uur oud, voor de gelegenheid niet alleen gewassen maar ook gestreken dekbed hoes). Het heeft 2 dagen geduurd voor het matras weer droog was - en dat in een kamer waar dus geen airco was... Enfin, handy mannetje weer langs, en zowaar; een hele probleemloze week... Tot ik besloot de muur appelgroen te verven. Nog dezelfde avond begon het lekken weer, nu niet midden op het bed maar sijpelend langs mijn pasgeverfde muurtje.

Ook hadden we last van stank (rottend-hout) uit een keukenkastje. Ook dat werd direct opgelost op z'n Chinees; aan beide kanten werden er 2 mm dunne triplex wandjes tegen aan gespijkerd - het verrotte hout werd zowaar nog wel eerst verwijderd. Heel 'vreemd', maar de lucht is eigenlijk niet weggeweest. Dus na langdurig overleg werd er besloten dan maar alle onderkastjes aan die kant van de keuken te vervangen. Op een goede dag (precies de dag dat mijn nieuwe werkster zou beginnen) kwamen 3 Chinese handy mannetjes - spraken geen woord Engels - de op maat gezaagde onderdelen vervangen. Ze waren nog niet in huis of de nieuwe werkster poetste de glazen douche deur uit zijn bovenste scharnier. Tussenpersoon gebeld, die de Chinese keukenmannetje doorstuurde naar boven (met hun voeten vol houtrot over mijn net schone vloeren). Ze presteerden het ook nog hun vieze gereedschap op mijn nieuwe badmatten te leggen; tja, toen begrepen ze uit mijn Engels prima dat ik DAAR niet zo blij mee was.

Vervolgens zijn ze de rest van de dag bezig geweest in de keuken. Aan de foto's (oude kastjes opgestapeld in hun pick up) kun je zien dat het niet echt vreemd was dat de lucht niet verdwenen was;

Ik krijg toch sterk de indruk dat dit werk is van termieten en voor die krengen door het hele huis (en in onze eigen meubels) zitten, laat ik deze week de pestcontrol maar eens een termieten onderzoekje doen...

Maar goed, nieuwe kastjes erin, oude frontjes er weer tegen aan (termieten blijken ook kieskeurig), nieuw aanrechtblad erop. Oeps. Beige was even niet leverbaar, nou ja, dan maar een wit aanrechtblad aan deze kant. Heee... het marmeren beige opzetrandje aan de lange kant past nog. Zetten we die mooi weer terug. Oeps. Die aan de korte kant past niet meer. Dan maar een witte erop. Oje, die witte is wat kleiner dan die oude marmeren. Nou ja, bedekken we de oude lijmresten maar met witte kit. Zo. KLAAR MEVROUW. Dank u wel en sorrie voor de troep.

(links nieuw keukenblok achter de oude frontjes; aan de andere kant staat dus dit keukenblok met beige blad)

NOOIT GEDACHT DAT IK NOG EENS NAAR ZO'N SUPERDELUXE MODERNE IKEA KEUKEN ZOU VERLANGEN ;-(

En dan nog 2 fijne surprises achtergelaten door mijn unhandy mannetjes. Van de koelkast die buiten staat, zijn ze vergeten de stekker terug te doen in het stopcontact (ontdekte ik pas een dag later). En nog een dag later vond ik het zo naar urine stinken in mijn achter'tuintje'. Nou, je wilt niet weten hoe de buiten toilet (die ik nooit gebruik maar die zij dus wel ontdekt hadden) er uit zag en helemaal niet hoe die stonk.

No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.