Blog Archive

Followers

Friday, September 19, 2008

Middagje klimmuur.


Leraar wiskunde en zijn echtgenote lerares Frans organiseerden een cursus kletteren op de hoogste klimmuur van ZO Azie, als naschoolse activiteit voor kinderen vanaf grade 8. (= 2e klas middelbare school)
Lilith zag hier gelijk wat in en gaf zich ervoor op. Het bleek dat ze het enige meisje was, en de jongste deelneemster, maar dat weerhield haar niet van deelname.
De eerste les zou een proefles zijn, als je hierna besluit door te gaan, verplicht je je voor 15 lessen, waarin je je 1e brevet kan halen.
De klimmuur ligt in het noorden van Singapore, ongeveer op 20 km afstand van de school, en om het betaalbaar te houden zochten ze ouders die in een carpool systeem wilden mee draaien.
Omdat mijn auto inmiddels voor de deur staat had ik me opgegeven als car pooler; ik wilde niet elke vrijdag mee omdat Jillis die middagen na school tennist op de Hollandse club, en als er geen tennis is dan kan hij ook nog een extra rugby training volgen, dus zijn vrijdagen zaten al bomvol.
Nu kwam het toevallig zo uit dat de 1e proefles viel op een dag dat zowel zijn tennis als zijn rugby uitvielen, dus ik besloot me die dag aan te melden als carpooler en Jillis ook maar mee te nemen.
De groep bestond uit 15 kinderen, Lilith is net 13, de oudste 17.
De 2 leerkrachten gingen mee als begeleiding, en ter plaatse waren er nog 3 instructeurs.
Omdat ik er ook bij was, mocht Jillis ook mee doen met de proefles. Dat vond hij helemaal geweldig! Hij had net deze de zomer een keertje in Rotterdam geklommen en brandde van verlangen ook mee te doen met die grote jongens.

De klimmuur overtrof mijn stoutste verwachtingen! Er was een rechte wand van 25 meter steil omhoog. aan de andere kant was een wat schuinere wand van 18 meter. Tussen deze klim wanden was een indoor klim paradijs gemaakt, lekker met airco. De indoor klimtoren was onderverdeeld op verschillende niveau's, en hadden allemaal 3 meter hoge wandjes, vol kussens zodat je er kan klimmen zonder touwen.
Een stukje verderop stonden nog 6 klim wanden, die lang zo hoog niet waren, maar heel erg moeilijk omdat ze als een overkapping ombogen naar voren.

Ze begonnen allemaal op de rechte wand van 25 meter. Het 8 jarige zoontje van de wiskunde leraar mocht het voor doen en klom als een aap naar boven. Ongelovelijk.
Daarna kwamen in 3 tallen de deelnemers aan de beurt.
Het viel niet mee. Sommige jongens kwamen niet hoger dan 6 meter, maar er kwamen ook enkele jongens boven! In de 1e poging kwam Jillis tot 9 meter en Lilith tot 15 meter;


Op de laatste foto klimt Lilith op ongeveer 8 meter hoogte. Op 20 meter hangen er ook nog allerlei spannende touwladders die richting de jungle verdwijnen.
Er is een groot verschil tussen mijn kinderen. Lilith klimt veel soepeler. Maar Jillis is een grotere volhouder. Op een gegeven moment zag hij een paar kinderen met enorme milkshakes rond lopen. Hij vroeg of hij er ook een mocht, maar ik zei dat die uitgedeeld werden aan de jongens die boven kwamen. Hij keek een beetje bedenkelijk; hij dacht een paar slechte klimmers tussen de milkshake drinkers te herkennen, maar zeker was hij er niet van.
Hierna verplaatste de groep zich naar de achterkant; hier was de klimmuur maar 18 meter hoog, en liep ook wat schuin omhoog zodat dat iets eenvoudiger was.
Tot mijn verbazing wilde Jillis gelijk weer (hij had al 4 pogingen gedaan op die andere muur en ik dacht dat hij al aardig moe zou zijn - en pijn had in zijn onderarmen).
Hij had het vervolgens op 3 meter onder de top wat zwaar, maar bereikte wel de top! Beneden vroeg hij direct waar hij heen moest voor die milkshake. Hij bleek dus louter om die milkshake de top behaald te hebben! Nou, hij had hem verdiend hoor!
Daarna wilde Lilith het ook proberen aan deze kant en ook zij haalde de top. Maar haar motivatie was meer dat wat haar broer kon, zij toch ook moest kunnen!
De wiskunde leraar vertelde dat hij zijn zoon omhoog kreeg over moeilijke stukken door hem toe te roepen dat het te moeilijk was en dat hij maar naar beneden moest komen.
Op de linker foto is Jillis bijna boven; op de rechter foto is Lilith met de afdaling begonnen.
Ze zijn op deze wand allebei 2 keer naar boven geklommen.
Het einde van het liedje is dat Jillis ook mee wil doen met de cursus en dat ik dus elke week ga rijden. (zucht)
Maar het is wel handig dat ze het allebei erg leuk vinden dus vooruit dan maar.
Jillis kan alleen niet zijn brevet halen want daar moet je 13 jaar voor zijn. Maar hij mag de cursus wel mee doen.
De wiskunde leraar vertelde dat hij niet uitgekeken raakt op deze klimmuren. Het is nl zo dat na ongeveer 4 weken, als je op jouw niveau eindelijk de weg naar de top een beetje denkt te kennen, de instructeurs de uitsteeksels dermate omwisselen, dat er totaal nieuwe uitdagingen ontstaan.

1 comment:

Unknown said...
This comment has been removed by the author.

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.