Vandaag besloot ik eens langs de uit de hand gelopen verzameling van mijn eerste werkgever te gaan; het automuseum van Evert Louwman.
Toen ik 17 was en klaar was met de Havo, was ik te jong om gelijk te beginnen met de opleiding tot verpleegkundige dus ben ik een half jaar bij Louwman en Parqui, het Toyotabedrijf in Leidschendam gaan werken. Ik heb precies een hele week facturen getypt en toen mocht ik de zieke telefoniste vervangen. Dat vond ik best leuk. Ik had een klein kantoortje voor mezelf en moest ook af en toe een verdwaalde bezoeker ontvangen. Na een paar weken ontmoette ik daar Jan Louwman, de broer van Evert, die directeur was van dierenpark Wassenaar. Hij vroeg of ik daar niet wilde komen werken. Nou - een dierentuin lokte me meer dan het autobedrijf en het was nog minder ver fietsen ook. Dus binnen een week zaten ze bij Louwman weer zonder telefoniste en heb ik nog 4 maanden daar van alles gedaan in het dierenpark. Vooral de administratie rond 'adopteer een dier', maar ook achter de kassa, mee naar een expo en met Hanneke Louwman en een aapje naar Ren je Rot.
Ik besloot eens een kijkje te gaan nemen in het automuseum, hoewel auto's mij helemaal niet interesseren. Ik heb er echter 2 uur rondgelopen en was aangenaam verrast door de collectie, de wijze van tentoonstellen en de aardige suppoost met wie ik een hele tijd heb staan praten en die mij met veel plezier leuke informatie gaf.
De vader van Evert Louwman heeft in 1934 de eerste auto gekocht; een Dodge. En toen hij een paar jaar later een andere auto wilde kopen was er geen interesse om de Dodge in te ruilen en besloot hij hem te houden, en het begin van de collectie is toen begonnen. In slechts 85 jaar tijd is deze collectie uitgebreid tot 275 auto's uit de hele wereld. Er staan antieke automobielen uit de begintijd (Veteranen - tot 1905);
de Edwardians (tot 1931), en de Post-Vintage periode (tot 1947).
Er zijn auto's uit 18 landen en meer dan 100 verschillende autofabrikanten vertegenwoordigd. Uit Nederland toont het museum de enige overgebleven Eysink uit 1912, heel wat Spijkers (1904-1924), en een prototype DAF 600 uit 1957.
Er zijn Ferrari's, Maserati's, Alfa Romeo's, veel racewagens en een paar Bugatti's;
De Cadillac van Elvis Presley staat er;
en de Aston Martin waarin James Bond reed in de film Goldfinger;
De Humber van Sir Winston Churchill;
Ook de lievelingsauto van prins Bernhard in zijn favoriete kleur - racing green;
Er is ook een omvangrijke kunstcollectie met meubels, schilderijen (deze 2 vond ik het leukste);
sculpturen en porseleinen beeldjes (mooi van lelijkheid);
prijzen en zelfs benzinepompen. Er hangen een paar vliegtuigen en een heleboel fietsen en motors.
No comments:
Post a Comment