Blog Archive

Followers

Wednesday, September 23, 2020

22 september '20. Automuseum Louwman in Den Haag.

Vandaag besloot ik eens langs de uit de hand gelopen verzameling van mijn eerste werkgever te gaan; het automuseum van Evert Louwman.

Toen ik 17 was en klaar was met de Havo, was ik te jong om gelijk te beginnen met de opleiding tot verpleegkundige dus ben ik een half jaar bij Louwman en Parqui, het Toyotabedrijf in Leidschendam gaan werken. Ik heb precies een hele week facturen getypt en toen mocht ik de zieke telefoniste vervangen. Dat vond ik best leuk. Ik had een klein kantoortje voor mezelf en moest ook af en toe een verdwaalde bezoeker ontvangen. Na een paar weken ontmoette ik daar Jan Louwman, de broer van Evert, die directeur was van dierenpark Wassenaar. Hij vroeg of ik daar niet wilde komen werken. Nou - een dierentuin lokte me meer dan het autobedrijf en het was nog minder ver fietsen ook. Dus binnen een week zaten ze bij Louwman weer zonder telefoniste en heb ik nog 4 maanden daar van alles gedaan in het dierenpark. Vooral de administratie rond 'adopteer een dier', maar ook achter de kassa, mee naar een expo en met Hanneke Louwman en een aapje naar Ren je Rot.

Ik besloot eens een kijkje te gaan nemen in het automuseum, hoewel auto's mij helemaal niet interesseren. Ik heb er echter 2 uur rondgelopen en was aangenaam verrast door de collectie, de wijze van tentoonstellen en de aardige suppoost met wie ik een hele tijd heb staan praten en die mij met veel plezier leuke informatie gaf.

De vader van Evert Louwman heeft in 1934 de eerste auto gekocht; een Dodge. En toen hij een paar jaar later een andere auto wilde kopen was er geen interesse om de Dodge in te ruilen en besloot hij hem te houden, en het begin van de collectie is toen begonnen. In slechts 85 jaar tijd is deze collectie uitgebreid tot 275 auto's uit de hele wereld. Er staan antieke automobielen uit de begintijd (Veteranen - tot 1905); 

de Edwardians (tot 1931), en de Post-Vintage periode (tot 1947).

Er zijn auto's uit 18 landen en meer dan 100 verschillende autofabrikanten vertegenwoordigd. Uit Nederland toont het museum de enige overgebleven Eysink uit 1912, heel wat Spijkers (1904-1924), en een prototype DAF 600 uit 1957.

Er zijn Ferrari's, Maserati's, Alfa Romeo's, veel racewagens en een paar Bugatti's;

De Cadillac van Elvis Presley staat er;

en de Aston Martin waarin James Bond reed in de film Goldfinger;

De Humber van Sir Winston Churchill;

 

Ook de lievelingsauto van prins Bernhard in zijn favoriete kleur - racing green;

 

Er is ook een omvangrijke kunstcollectie met meubels, schilderijen (deze 2 vond ik het leukste); 

sculpturen en porseleinen beeldjes (mooi van lelijkheid); 

 

prijzen en zelfs benzinepompen. Er hangen een paar vliegtuigen en een heleboel fietsen en motors.

 

De suppoost vertelde dat de eerste auto die naar het museum werd gebracht deze enorme lange brandweerwagen was. Het museum is min of meer daarna om deze auto heen gebouwd. Hij kan ook nooit meer verplaatst worden zonder een paar muren te slopen;


Hij was zo onbestuurbaar dat de achterwielen werden bestuurd door een stuur aan het eind van de wagen (kun je met moeite wel zien).

Er waren ontzettend veel race wagens en ook auto's die aan beroemde rally's hebben meegedaan.


De film Genevieve werd vertoond boven de 2 wagens die de hoofdrol speelden in deze film over een autorace. (Boven het stuur van de voorste auto zie je de film). Ik heb er een poos naar staan kijken en het was best vermakelijk;


Een Engelse dubbeldekker;


En dit is een exacte kopie van de R34, de eerste zeppelin, die tussen 2 en 13 juli 1919 de Atlantische Oceaan overstak en weer terug kwam. Deze kopie is gemaakt voor de film Darling Lili met Julie Andrews en Rock Hudson;


Dit is een Breguet A2 uit 1942. Hier werden slechts 200 exemplaren van gemaakt en deze heeft 64 jaar in een Frans kasteel verborgen gestaan. Hij had 6 batterijen waarmee hij een topsnelheid kon halen van 40 km/uur en hij had een actieradius van 65 km. De auto is uiterst zeldzaam;


En dit is één van de eerste Toyota's. Zelfs in Japan staat een namaak exemplaar van dit model maar deze is echt; hij is onlangs in een schuur van een boerderij in Wladiwostok ontdekt. Vermoedelijk had de eigenaar hem verduisterd na de 2e wereld oorlog en de auto naar huis gereden, waar hij nog jaren is mishandeld op het platteland;


Dit is een Messerschmitt. Ik herinner me dat een oom van mij een Messerschmitt had; hij mocht met zijn motorrijbewijs deze driewieler bereiden. Ik mocht als kind eens mee; het was waarschijnlijk mijn eerste autoritje want mijn vader kreeg pas veel later een auto;


Nog een heel oude auto;


Dit lijkt meer een koets dan een auto maar een paard had je er niet meer voor nodig;


De suppoost vertelde me dat sommige voertuigen een fluit hadden gemonteerd op de uitlaat. Met een hendeltje kon de bestuurder de uitlaat afsluiten en de gassen via de fluit leiden om medeweggebruikers te waarschuwen.

Er stonden ook een paar koetsen en zelfs een draagkoets;


Bijna voor de uitgang was een cafetaria, met hier om heen diverse winkelpandjes, volledig ingericht als bijvoorbeeld apotheek;


En er was ook een oude werkplaats;


Het is echt ongelofelijk wat ze op 15.000 vierkante meter hebben weten uit te stallen!

Ik kan dit museum van harte aanraden!!



.

No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Brazilië en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.