Blog Archive

Followers

Tuesday, March 10, 2020

10 maart. Naar Istanbul

Vanmorgen om 6 uur ging ik naar het vliegveld van Dubai, dat er best verlaten bij lag. Toch bleken alleen de vluchten naar Saudi allemaal geschrapt en verder lijkt alles nog te vliegen. Het is onduidelijk hoeveel Corona slachtoffers hier gevallen zijn, maar de scholen zijn sinds gister gesloten en veel kinderen spelen lekker op strand.

Ik heb een heerlijke week gehad in Dubai. Eigenlijk niet veel meer gedaan dan ‘s morgens op mijn yoga mat, daarna een lange wandeling langs het strand en elke middag naar de supermarkt wat ook een aardige wandeling is. Het was elke dag zonnig en tussen de 24 en 28 graden... best perfect weer dus.
In het vrije weekend van Peter hadden we allebei geen zin de weinige toeristische attracties die ik hier nog niet gezien heb af te lopen. Hij is al druk bezig zijn Indonesisch op te frissen. 
We zijn uit eten geweest in Peter’s favoriete restaurant, naar Peter’s favoriete massage dames geweest, weer veel gelopen aan zee,  gelezen, beetje tv gekeken en ik moet zeggen... ik moest me er vanmorgen echt toe zetten om naar Istanbul te vertrekken en weer om te schakelen in mijn reis-modus.

Turkije gaat er nogal prat op dat ze het enige land in de regio zijn dat nog steeds vrij is van het Corona virus. Dankzij hun ‘uitstekende maatregelen’; al het vliegverkeer tussen ItaliĆ«, China en Iran is gestaakt - maar ik heb geen idee of ze Italianen die bv via Nederland zouden vliegen ook weigeren... kan me dat haast niet voorstellen. In hetzelfde bericht staat dat het gemiddelde dieet van Turken ook stukken gezonder is dan dat van Chinezen... hier wordt geen hond en geen slang gegeten en maar veel groente... Nou... ik krijg het idee dat hier alle maaltijden uit vlees, kaas, witte meelproducten en plantaardige olie bestaan.
Maar goed. Ik hoop dat ik nog 4 dagen dat virus kan ontlopen en dan terug naar het gevaar in Nederland...

Na een prima vlucht kwam ik rond 13 uur in Istanbul aan. Vliegveld ook redelijk verlaten en niet zo gek veel mensen die een mondkapje dragen. Ik had geluk dat Turkije precies een week geleden is gestopt met het verplichte visum. Nederlanders kunnen nu zonder visa Turkije binnen. Ideaal.
Alles ging redelijk soepel en al snel zat ik in de shuttle bus naar het centrum. De dame van mijn airbnb had me aangeraden de shuttle bus te nemen; veel betrouwbaarder dan de taxies hier (zijn altijd ‘de weg kwijt’) en kost bijna niks. Het nieuwe vliegveld ligt 50 km buiten Istanbul, maar ik zat naast een Duitse student en we waren er best snel.
Nog een klein stukje lopen en toen was ik al bij mijn airbnb. Yasmine, die een kamer verhuurd via airbnb is actrice en had uitstekende recensies. Inderdaad waren de kamer en badkamer prima, erg schoon, en mag ik haar keuken en huiskamer ook gebruiken. Ze gaf nog wat tips en nadat ik me een beetje geinstalleerd had, ben ik nog een stukje gaan wandelen. Het was maar 13 graden en het miezerde een klein beetje, maar de dag was toch al bijna om en vanaf morgen wordt het volle zon en 17 graden. Prima om een stad te verkennen!

Mijn eerste indruk van Istanbul was vooral dat de mensen zo ontzettend aardig zijn.
En daarna dat ik in mijn kamer hartje centrum NIKS van het verkeer hoor. De flat van Yasmine ligt in een klein straatje. Veel straten zijn zo nauw dat het verkeer niet harder dan 20 km/uur kan rijden. Er komt dan ook alleen maar bestemmingsverkeer langs en zelfs die hoor ik niet. De moskee houdt na 1 keer een regeltje al op en alle flatbewoners zijn extreem stil. Prima. 

Buiten verkende ik een beetje de buurt. Veel supermarktjes met verse groente, heel veel restaurantjes, vooral donner kebab, Indiaanse en Turkse restaurants. Ik liep een badhuis binnen om te vragen naar openingstijden en huisregels, en in een heel druk Turks restaurant nam ik een bakje moussaka. Was erg lekker als je elk hapje even met een vork het vet er een beetje uitwrong (en dan zal er nog genoeg achter blijven, haha!).
Er waren veel kraampjes met hete gepofte kastanjes en veel winkels met mierzoete baklava in alle soorten en maten. Ik vind het prachtig om te zien wat ze van suiker, boter, bloem en noten kunnen maken, maar de gaten springen al in mijn gebit als ik er lang naar kijk.
Vlak voor ik thuis kwam kocht ik wat fruit en groente voor ontbijt en avondeten, en weer thuis maakte ik nog een kleine, simpele salade en ik ga lekker vroeg naar bed!






.

No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.