Blog Archive

Followers

Monday, June 22, 2015

V smoke... even lekker doorroken dames!!


Zondag, 24 mei kwamen 3 vriendinnen uit Singapore een paar dagen logeren; Ellen, Monique en Annet. Ik kende hen van de Singapore wandelclub, en toch wel een bindende factor van onze vriendschap waren onze zoons; we hadden er allemaal eentje met geboortejaar 1998. 

Ze kwamen druk pratend en lachend aan en dat hebben ze volgehouden tot ze woensdag weer terug vlogen.

Tja, ik moest natuurlijk wel een klein programmaatje voorbereiden. Deze expat dames kun je niet meer blij maken met een dagje shopping mall, een museum of de armoedige dierentuin hier. Onze gemeenschappelijke passie was wandelen, maar om nu 2 uur in de file te staan om een paar uurtjes in rijstvelden, hoe mooi ook, te lopen, daar liep niemand echt warm voor.

Als eerste maar naar mijn favoriete restaurant; de Turk Turquaz; een pittoresk restaurant met vreselijk lekker eten;



De volgende ochtend deden ze braaf mee met mijn yoga klas; het ziet er hier wel relaxed uit, maar eerder had ik geen tijd om een foto te maken, en geloof me; ze hadden het verdiend;








Daarna ging er een gezond ontbijtje op mijn balkon goed in en besloten we te gaan winkelen in Kemang, de stadswijk waar ik tegenaan woon en waar veel kleine winkels zijn. De helft heb ik ook nog niet gezien dus vermaakte ik me ook. (niemand iets gekocht. Kun je je dat voorstellen?? 4 dames. Niets kopen... tja... welkom in Jakarta; niks te zien hier en ook nog niks te koop dus!








Daarna uitgebreid gaan lunchen - en allemaal even lekker aan de WIFI met thuis;




Daarna heb ik ze het dharmawangsa hotel laten zien, waar ik toevallig de week ervoor een rondleiding in had gehad. Het is een koloniaal hotel, prachtig ingericht, met heel veel oog voor historische kunstvoorwerpen, al is het hoogst aannemelijk dat het meest replica's zijn;




We hadden helaas nog geen eetlust voor een high tea, maar we hebben er wel sapjes en een paar lekkernijen uitgeprobeerd.

Daarna zat de 1e dag erop en hebben de dames nog aan het zwembad gelegen en heb ik gekookt.


De volgende dag had ik een dagvullend programma bedacht, waar ze alle drie helemaal voor te vinden waren.
In Jakarta struikel je over de spa's en schoonheidssalons. Voor een prikkie kun je allerlei schoonheidsbehandelingen en massages ondergaan. Nou was mij een hele bijzondere behandeling ter oren gekomen; de V smoke. Dus had ik een salon uitgekozen waar deze behandeling op het 'menu' stond.
We zijn eerst wel een half uur bezig geweest om allemaal behandelingen uit te kiezen en qua tijden op elkaar af te stemmen. We hadden voor ruim 5 uur behandelingen uitgekozen (voor rond de 60 euro per persoon; daar mag je in Nederland nog geen uurtje voor in een stoel zitten!).
We gingen allemaal voor een massage, en de V smoke, en een gezichtsbehandeling en daarna nog voor manicure, pedicure, cremebaden voor het haar, rimpel reflexologie of welk onderdeel van onze natuurlijke schoonheid wat ondersteuning zou kunnen gebruiken.

Voor er met de massages werd begonnen, kregen mijn 3 vriendinnen eerst nog een stoombad. En wel op z'n Javaans;



In je blootje op het krukje gaan zitten, rits dicht en wachten tot de stoom je oren uit komt;



Daarna begonnen de massages. Ik had voor een hot stone massage gekozen. Als ze met je benen bezig zijn liggen er warme, gladde, zwarte stenen op je rug en omgekeerd. Persoonlijk vond ik de warme stenen weinig toegevoegde waarde hebben maar de massage was prima.
Ellen, die naast me lag, had voor de coin therapy gekozen. Ze had in het menu gelezen dat deze zijn oorsprong had uit de Traditionele Chinese Geneeskunde en het zou oa helpen voor darm problemen. Hua Sha bestaat uit het schrapen van de huid met een gepolijste jade steen of de hoorn van een waterbuffel. In Indonesie, waar deze therapie ook zeer populair is onder de bevolking, wordt meestal een muntstuk gebruikt.
De zijkant van de munt wordt stevig op de ge-oliede huid geplaatst en in 1 richting langs de spieren of langs de acupunctuur meridianen bewogen, in streken van ongeveer 15 cm lang. Dit stevig schrapen veroorzaakt onderhuidse bloeduitstortingen, die na 2 tot 4 dagen verdwijnen. Hoewel de werking nooit wetenschappelijk is bewezen, schijnen patienten gewoonlijk een onmiddelijke verandering en vooruitgang waar te nemen.
Zo uitgebreid als ik het hier beschrijf stond het natuurlijk niet in het menu. Ik hoorde Ellen tijdens de massage wel eens vragen of het wat zachter kon, en ik baalde want ik hou wel van stevige massages.
Tot ik het resultaat zag;



Toen was ik weer volkomen tevreden met mijn massage, haha!!

Daarna gingen we alle vier voor de V smoke. 
Niemand ooit van gehoord zeker??
Ik ook niet tot voor kort. Ik had er geruchten over opgevangen dat dit DE Indonesische manier was om de intieme vrouwelijke delen grondig te reinigen door middel van 'uitroken', met als resultaat dat er maanden aan 'vuil' uit zou komen en als extra bonus een 'lekker strak' geheel.
Ik had er zeer mijn bedenkingen bij, maar ik vond dit toch wel iets om eens uit te proberen, ik woonde nu in Indonesie en met een paar vriendinnen die er ook wel de humor van inzagen, was dit mijn kans.

We kregen een badjas aan, en om beurten moesten we op een vierkant bamboe krukje gaan zitten zonder zitvlak. Het zat niet echt comfortabel maar voor het goede doel wel uit te houden.
Er werden nog wat extra doeken om heen gedrapeerd, zodat de rook geen kant op kon (behalve de goede) en er werd een pannetje met hete kolen en rokende kruiden onder de kruk geschoven.
Na een kwartier (lang zat!!) was het al gebeurd. 
Nou ja... gebeurd... niemand had enig vuil voelen 'druipen' en we waren het er allemaal over eens dat het niet anders aanvoelde dan anders...
Daarintegen rook het des te erger; een beetje muffe rotte vissen geur. 


Alles bij elkaar waren we al ruim 3 uur zoet en nog pas op 30% van onze uitgekozen behandelingen... 
Ik besloot alleen nog de gezichtsbehandeling te ondergaan en de rest te laten schieten. Dan zou ik naar huis rijden om te koken (ik had rijsttafel plannen waar ik wel wat voorbereidende werkzaamheden had gedaan maar wat nog wel een beetje aandacht nodig had). 
De gezichtsbehandeling, die we ook allemaal ondergingen, met wat kleine persoonlijke aanpassingen, was helemaal top;




Maar na 4.5 uur was ik er helemaal klaar mee; mijn ADHD was genoeg op de proef gesteld. Ik betaalde en reed naar huis.
De chauffeur stuurde ik terug om de dames op te halen als zij klaar waren en het bleek  extreem goed gepland te zijn; tegen de tijd dat de dames helemaal glimmend, gladgestreken en gepolijst thuis kwamen, waren Peter en Jillis ook gearriveerd, en het eten was klaar!!

De laatste ochtend ben ik een beetje vroeger dan normaal naar yoga gegaan (kreeg niemand zo gek om mee te gaan, dat dan weer niet) zodat we toen ik thuis kwam nog even samen konden ontbijten en daarna was het al weer tijd om naar het vliegveld te gaan.
Annet, Ellen en Monique; volgend jaar nog een keertje??





                                                                    .


No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.