Blog Archive

Followers

Tuesday, June 23, 2015

Healthy lunch group

Op de valreep voor de zomervakantie ben ik nog wat foto's aan het sorteren en ik bedacht me dat ik nog nooit had geblogd over mijn healthy lunch group.
Een half jaar geleden had Dagmar, een vriendin van mij, bedacht dat ze wel een pop-up cafe in haar huis wilde starten met high tea of iets dergelijks. Ik zei haar dat er al zoveel 'ongezonde' restaurants hier waren, dat ik meer zag in een organisch/raw pop-up cafe. Ik voorzag dat daar een veel grotere behoefte aan zou zijn. Dagmar was het hier wel mee eens, en zelfs ook enthousiast over, maar ze bedacht dat ze eigenlijk weinig raw food recepten kende. Ik bedacht dat het gewoon GEZOND moest zijn, en niet perse raw; in elk geval zonder suiker, GMO, MSG, uit pakjes, en liefst glutenvrij, weinig of geen vlees en melkproducten, en liefst organisch.
Ze keek nog steeds niet of ze die recepten in overvloed had, en ik bood aan om eens een lunch te organiseren met een paar vriendinnen en iedereen zou een gerecht meenemen en recepten uitwisselen als het 'door de ballotage' zou komen.

Begin december was deze lunch bij Dagmar en we hadden in totaal 6 dames bereid gevonden iets mee te nemen. De nadruk lag op de mogelijkheden gezonde maaltijden uit te proberen zonder lange gezichten van het thuisfront. 
Dagmar zelf is naturopath en een van haar vriendinnen was nutritionist, en behalve over recepten en het lekkers dat op tafel stond, gingen de gesprekken al gauw over 'waar je wat hier kunt kopen' en 'wat de laatste ideeen zijn over olie' en wat is nu ECHT organisch in dit land waar je overal een label op kunt plakken en de prijs kunt verdubbelen.
De lunch was zo'n groot succes dat we ter plekke bedachten dat we dit wel een paar keer per maand zouden kunnen organiseren.

Dagmar zag af van haar 'pop-up cafe' (toch te weinig tijd voor) en donderdag bleek voor iedereen de beste dag; dus er werd besloten om de donderdag bij iemand thuis (die alleen voor servies, glazen water en haar eigen bijdrage aan de lunch hoefde te zorgen) een 'healthy lunch group' maaltijd te gaan eten.
Ook werd besloten dat iedereen altijd een gast mee kon nemen (in overleg met de gastvrouw ivm tafelgrootte) en dat de vaste groep uit maximaal 12 personen mocht bestaan die allemaal in de buurt dienden te wonen want niemand had zin in extra reistijden.
Ik vond alleen al op onze compound 3 dames die heel graag mee wilde doen.
We hebben er nu 10; maar het zijn allemaal dames met drukke agenda's dus meestal kunnen er wel een paar niet.
De nationaliteiten zijn een goede mix; Dagmar, (Duits/Omans), Blanca (Bolivia), Jean (Nicaragua), Janice (Amerikaans), Janine en Megan (Zuid Afrika), Sophie (Australie) en Subrina (Pakistan).

We hebben allemaal ontzettend veel plezier in de lunches. Iedereen doet zijn best om iets lekkers mee te nemen, maar als een nieuw recept mislukt, dan doet ook niemand er moeilijk over want er is nog meer dan genoeg wat wel gelukt is.

Een kleine impressie van de groep en het eten;


Jean, ik, Sophie, Janine en Blanca

in mijn huis
Jean, Sophie, Megan, Blanca, ik, Dagmar en Subrina


verjaardagstaart van Sophie voor mijn verjaardag



Janice, Subrina en Janine





No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.