Blog Archive

Followers

Wednesday, February 29, 2012

1e dag in Rishikesh

Dinsdag, 28 februari stapte ik op het vliegtuig van Singapore naar Delhi, voor mijn yoga opleiding bij Kamal Singh in Rishikesh.
Ik ben hiervoor vanaf begin december veranderd van yoga school in Singapore; ik ging nu bijna elke dag naar Chinatown voor ashtanga yoga. Dit is een soort power yoga, waarbij de sequence strict omschreven en vast ligt. De eerste serie duurt ongeveer 1 uur en 45 minuten, en is vrij zwaar. Na een maand kreeg ik ontzettend veel last van spierpijnen overal, vooral in mijn rug. Maar mijn yoga leraar zei alleen maar; gewoon doorgaan en anders een dagje rust inlassen.
Hij kreeg wel gelijk; begin februari ging het allemaal een stuk beter en eind februari voelde ik me echt klaar voor Rishikesh. (al moet ik alleen al voor de eerste serie nog zoveel perfectioneren dat ik het gevoel heb nog LANG niet klaar te zijn, maar ja... daar is die opleiding in Rishikesh toch ook voor bedoeld)
Kamal Singh is een asthanga yoga leraar, die ik vorige zomer in Nederland een ochtendje heb mogen meemaken. Mijn yoga maatje in Singapore, Sylvie, heeft in november zijn opleiding gedaan en was hier zo enthousiast over dat ik ernstig ben gaan zoeken naar mogelijkheden om dit ook eens mee te kunnen maken.
Mijn vriendin Liesbeth in Nieuw Zeeland bood aan om 5 weken voor de kinderen en Peter te komen wassen en koken, Peter vond het goed, de kinderen sputterden ook niet te hard tegen, dus zit Liesbeth nu in Singapore en ik in India.

De vliegreis naar Delhi, 6 uur, is prima verlopen. Ik had van een aardige stewardess 3 stoelen toegewezen gekregen en ik heb een paar uur geslapen.
Aangekomen in Delhi stond er een taxi op mij te wachten, geregeld door Kamal, die mij in 6 a 7 uur naar Rishikesh zou brengen. Het was inmiddels 11 uur 's avonds (half 2 's nachts in Singapore) dus ik heb me ook nog op zijn achterbank opgevouwen en wat uurtjes weggetukt.
Hij heeft nog een maaltijd ergens gegeten midden in de nacht, enverder goed door kunnen rijden door het ontbreken van verkeer. Zodoende waren we om 4 uur al in Rishikesh, ten noord westen van Delhi, aan de voet van de Himalayas.
We stonden voor een enorme hangbrug over de Ganges, waar je alleen lopend overheen kon. En mijn hotel lag aan de overkant. Gelukkig liep de taxichauffeur mee. De hangbrug wiebelde behoorlijk door de wind en ik was blij dat aan weerszijde een anderhalve meter hoog hekwerk ons binnenboord hield.
Halverwege de hangbrug bleken ze bezig te zijn aan reparatie werkzaamheden. 5 meter geen vloerplanken! Alleen een paar dunne ijzeren staven van nog geen 2 vingerkootjes breed. Me vastklemmend aan het hekwerk voetje voor voetje door kunnen lopen, de rivier hoorde je alleen diep onder je stromen maar je zag hem gelukkig niet...!
Ik was blij dat de chauffeur mijn draagtas droeg en nog blijer toen ik weer planken onder mijn voeten had.

De ashram waar ik slaap had de sleutel van de kamer in een raamkozijn gelegd, en de kamer bleek eenvoudig, maar zeer ruim en schoon. Een huiskamertje met nog een bed (ik hoop dat er geen medecursist neer wordt gelegd), een slaapkamer en een badkamer. Ik heb deslaapkamer maar ingepikt. En hoewel in Singapore de dag al ruim begonnen was, was het hier nog aardedonker en ben maar even op het bed gaan liggen. Ik had mijn kruik meegenomen, en er was heet water in de badkamer. Heerlijk! Tot mijn verbazing nog een paar uur diep geslapen onder dikke dekens.

Goed uitgerust ben ik 's morgens Rishikesh gaan verkennen. Het is een klein dorp, uitgestrekt langs de beide oevers van de Ganges. De zon scheen volop en overdag is het hier zo'n 25 graden. 's Nachts minstens 15 graden minder.
Morgen begint hier het jaarlijkse yogafestival waardoor er nog eens 2000 extra yogis rondlopen. Overal fruitstalletjes, lekkere restaurantjes, boekenwinkels, klerenwinkels en veel yoga gerelateerde winkels. Er waren veel bedelaars, maar ook heel veel oude yogis met vieze lange haren en oranje kleren;


Veel westerlingen lopen er ook verindiaanst bij. Iedereen is even aardig en behulpzaam.

Op een gegeven moment vond ik ook de yogashala van Kamal, en hij kwam net de les uitgelopen. Hij wees me een goed ontbijt restaurantje en zei me waar ik morgen verwacht werd... om 9 uur. Hierna begint elke dag om 6 uur, met een overvol dagprogramma tot half 10 's avonds.

Ik was eigenlijk van plan vandaag een rustdagje in te lassen, maar ik kon het toch niet laten om naar de middagles voor beginners te gaan in de shala. Ik was een beetje vroeg, en na een praatje met de jongen die de les zou geven, raadde hij me aan naar een andere ashram te gaan om half 5 voor een bijzondere yoga beleving... wel... dat gaf me dus even tijd een start te maken op mijn blog.

Om 4 uur de brug overgestoken. Nu kon ik naar beneden kijken tussen de kieren van de planken. Ik zou nooit met daglicht hebben durven doen wat ik vannacht heb gedaan!


De loopbrug en het uitzicht op de Ganges.


Ik kwam bij een hele grote ashram terecht voor die yogales. Het was een vrij relaxte les met veel stretching en relaxing tussen door. Maar de 'juf' was een kaalgeschoren (Chinese?) monnik, haar Engels was niet te verstaan en ze corrigeerde vreselijk kattig en ruw. Gelukkig waren de medecursisten allemaal vreselijk stijve westerse dames -een verademing om eens niet de stijfste te zijn, ha!- en daar had ze haar handen vol aan.
Maar het was leuk om mee te maken, prima als opwarming voor morgen en het bevestigd mijn keus alleen maar voor de cursus die ik ga doen.

Na de les terug in mijn kamer een zeer lauwe douche genomen en straks eens heerlijk eten. Ik weet al waar en wat!

Ik ga het hier wel 32 dagen uithouden!
Afzien of niet...



.

No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.