Blog Archive

Followers

Tuesday, October 13, 2020

4 oktober. Hermitage.

Lilith wilde nog wel een zondagmiddag besteden aan musea dus we besloten naar de Hermitage te gaan, omdat de juwelententoonstelling half oktober zou eindigen.

Ik besloot mijn oude Singapore fiets mee te nemen zodat we voortaan samen op de fiets door Amsterdam konden gaan. Het was nog even persen de fiets in mijn auto te krijgen - grrr... waar is Peter als ik hem NODIG heb!- maar met hulp van een buurman lukte het toch.

We hadden gereserveerd en dat was nodig want al snel zijn alle time slots vol voor dit museum. We moesten een paar minuten wachten bij de ingang; we kregen een geluidsband mee maar dat was eigenlijk erg irritant, want mensen bleven daardoor te lang staan bij verhaaltjes over diverse museumstukken. Hierdoor gingen andere mensen hen weer inhalen en werd er niet meer op de strikte -genummerde- volgorde gelet. De vertelde verhalen waren best interessant maar omdat het eigenlijk te druk was en het museum geen toezicht hield dat men zich aan de volgorde hield en en aantal personen per vak ging er een hoop kijk-plezier verloren.

Maar; het was zeer aardig alhoewel de juwelen mij wat tegen vielen. Het waren een beetje sjofele stukken met een hoop gekleurde stenen; totaal niet mijn smaak. De meeste waren te klein om goed op de foto te zetten maar dit juwelendoosje geeft een indruk van de juwelen 'mode' aan het tsaren hof;

 

Ik vond de schilderijen een stuk interessanter. Links; Anna Paulowna, de jongste zus van de tsaar, die met koning Willem II trouwde in 1816. Zij was geboren in 1795 en zag wel wat in Willem II toen hij om haar hand vroeg. Hij was een 'held van Waterloo' en haar vader gaf toestemming voor het huwelijk. Ze kregen 4 zonen en 1 dochter; pas in 1840 kwam Willem II aan de macht en hij overleed al in 1849. Hierna werd hun zoon Willem III, die getrouwd was met Sophia, een Russische nicht van Anna, aan de macht. Anna overleed in 1865.

Rechts; Catharina de Grote (1729-1796). Ze trouwde in 1744 met Peter II van Rusland. Pas in 1761 overleed haar schoonmoeder, keizerin Elisabeth, en na een half jaar werd Peter II afgezet door een coupe van Catharina. Een week later werd Peter II vermoord door Grigori, een minnaar van Catharina. Catharina introduceerde het pokkenvaccin in Rusland en breidde de scholen uit. Maar ze was ook dol op mannen, snuifdozen, schilderijen en porselein. Ze overleed onverwachts aan een hersenbloeding waardoor haar zoon Peter III aan de macht kwam.


Dit is een schilderij van Maria Fjodorovna (1847-1928). Zij trouwde in 1866 met Alexander III en werd in 1881 tsarina. Alexander overleed in 1894 en werd opgevolgd door hun zoon Nicolaas II (de laatste Russische tsaar). Maria ontvluchtte in 1919 met een deel van haar kinderen naar Londen en overleed in 1928 toen ze haar Deense familie opzocht.

In de expositie kon je behalve juwelen en schilderijen ook veel jurken bewonderen, met accessoires zoals schoenen, armbandjes, waaiers, enzovoorts. 





Ik had alleen een water groter Fabergé-ei verwacht...


De meeste juwelen van de tsaren zijn spoorloos 'verdwenen'; vernietigd of verspreid over antiekwinkels van heel Europa...

Hierna waren er nog 2 exposities in het Hermitage te bekijken. 'Woest' van WIllem van Genk en 'Groepsportretten van de 17e eeuw. Ik liet Lilith kiezen - we hadden allebei geen zin meer in meer dan 1, en ze koos voor de groepsportretten. Dit is een permanente tentoonstelling van Nederlandse schilderkunst uit de zeventiende eeuw, onder andere van Rembrandt, Flinck en Bol. Het waren reusachtige schilderijen, vooral van burgerwachten en besturen van liefdadigheidsinstellingen. Het was er verademend rustig maar ook stukken minder interessant en we liepen er maar vlotjes door heen;



Hierna waren we het Hermitage (en de mondkapjes) zat en fietsten in een waterig zonnetje terug naar de flat van Lilith, waar ik mijn fiets in de kelder neer zette zodat ik nu een fiets heb in Amsterdam.







No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Brazilië en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.