Blog Archive

Followers

Friday, September 18, 2015

Nederlandse wandelgroep in Jakarta

Nu het regenseizoen nog niet begonnen is, is ons Nederlandse wandelclubje actief van start gegaan na de zomervakantie. Het betekend wel dat ik soms om half 6 op mijn yogamatje sta want dat wil ik ook niet missen.

26 augustus zijn we naar Ragunan Zoo gegaan. Die ligt op een kwartiertje rijden van mijn huis en het is een plek waar je lekker kan wandelen zonder last te hebben van het verkeer. Maar de dierentuin is niet echt mooi en de dieren nog zieliger dan in andere dierentuinen. 

2 september ging de wandeling naar Sentul, waar je met gidsen prachtige wandelingen kan maken door de rijstvelden. Ik heb daar al eens een wandeling gemaakt en het is ook niet te combineren met yoga dus die heb ik overgeslagen.

9 september zijn we naar het Mekarsari Park gegaan. Een enorm park, met 100.000 fruitbomen, een waterpark, en nog wat kinderspeelgelegenheden. Je zou er ook fietsen  kunnen huren en omdat het park zo enorm groot is, leek ons dat wel iets.
Bij de ingang kregen we een plattegrond mee die van geen meter klopte. De fietsverhuur konden we niet vinden maar toen we op een fiets-karretjes verhuur stuitten, hebben we die maar gehuurd - al voelden we op ons klompen aan dat het meer fotogeniek zou zijn als dat je er ook daadwerkelijk een afstand mee kon afleggen;







Nou; dat klopte inderdaad. Je moest verschrikkelijk hard trappen om vooruit te komen, je zat op een ijzer bankje dat ook niet mee gaf en eigenlijk kwam je langzamer vooruit dan gewoon lopend.
Maar... de foto's zijn leuk!

Na een half uur hadden we het gezien en het plan was om naar het gedeelte van het park te gaan, via diverse fruitboomgaarden, waar het waterpark ligt en wandelpaden zijn tussen de boomtoppen.
We hebben in de bloedhitte 3 keer verkeerd gelopen, en toen hadden we nog niet door HOE je er moest komen, dus we besloten het op te geven. Genoeg gewandeld voor vandaag. En bij de uitgang nog prachtig fruit gekocht uit eigen boomgaard.

16 augustus stond een stadswandeling door de wijk Menteng op het programma. Menteng is gebouwd rond 1900, toen de Europese bevolking toenam van 24.000 tot 240.000 mensen. Een Nederlandse architect, Moojen, kreeg de opdracht een stadswijk te ontwerpen a la Wassenaar-Zuid. 
Eerst werden alle oorspronkelijke bewoners uit de kampongs ter plaatse gedwongen te verhuizen. Er kwamen brede straten, geschikt voor auto's, die namen als Nassau Boulevard en Oranje boulevard kregen. (Na de onafhankelijkheidsverklaring in 1949 werden die namen vervangen door de namen van onafhankelijkheidsstrijders.)
Er werden parken aangelegd - en bijgehouden! - (uniek voor Jakarta) en natuurlijk verrezen er prachtige optrekjes, waarvan de grootsten heden ten dagen zijn verbouwd tot ambassades en musea. 

Ik was nog nauwelijks in deze wijk geweest ('s nachts op 15 minuten rijden van mijn huis, overdag heb je hier 30 - 90 minuten voor nodig) en ik moet zeggen dat het erg mooi was. 

We kwamen langs een lagere school waar Barrack Obama leerling is geweest. Sinds hij president is, staat er een bronzen standbeeldje op het schoolplein;






Tegenover de strengbeveiligde Amerikaanse ambassade (verscholen achter een enorm hek, waar je zelfs van dat hek geen foto's mag maken) ligt het Taman Suropati park. Leden van South East Asian Nations hebben beelden geschonken die vervolgens dankbaar als duivenmest-verzamelplekken dienen;


Vervolgens kwamen we langs het huis van de gouverneur (leuk optrekje);


En langs het museum 'Proklamasi';


Voor de 2e wereldoorlog was dit de Britse ambassade, tijdens de 2e wereldoorlog zaten de Japanners erin en na de 2e wereldoorlog werd hier de Proklamasi (onafhankelijkheidsverklaring) getekend door Soekarno en Hatta, op 17 augustus 1945;


In het museum Proklamasi zijn zo veel mogelijk de originele meubelen bewaard gebleven en van de ondertekening is een beelden groep gemaakt.
De volgende dag werden Soekarno en Hatta benoemd tot president en vice president, maar het zou nog tot 1949 duren voor Juliana haar handtekening ook zette.
Toevallig heb ik een maand geleden de Indonesische film over Soekarno gezien en het was leuk eens door dit huis te kunnen lopen die zo'n grote rol heeft gespeeld in de politieke geschiedenis van Indonesie.

Tot slot liepen we naar het mooiste park in Menteng, gebouwd rond een meer;


Margriet, Linda, Joke, Ariana, Mickey, Ingrid, Irma, en ik (Cassandra heeft de foto gemaakt)

Na een koffie stop liepen we nog over Jalan Surabaya; de antiek markt van Jakarta. Je kon het zo gek niet bedenken of je kon het hier vinden; meubilair van (VOC) schepen, koffiemolens, maskers met botten uit Papoea New Guinea, volledige gamelan-orkest muziekinstrumenten, lampen, een eeuw aan telefoon uitvoeringen, munten, houtsnijwerk, speren, vazen uit de Ming dynastie en de allereerste grammofoon; 

 
Alles ECHT en voor een koopje!




                                                                                            .



No comments:

About Me

My photo
Voorschoten, Netherlands
Ik ben dit blog in mei 2008 begonnen als vervanging van de nieuwsbrieven die ik regelmatig naar familie en vrienden opstuurde. Ik ben getrouwd met Peter, die voor een Nederlandse baggermaatschappij werkt, en we hebben 2 kinderen, Lilith (23 jaar) en Jillis (20 jaar). Sinds augustus wonen wij in Dubai en in Voorschoten. De kinderen studeren allebei in Nederland; Lilith IBA in Rotterdam en Jillis fiscaal recht in Leiden. Behalve in Nederland heb ik ook 4 jaar in Davos (Zwitserland), 3 jaar in Karratha en Geelong (Australie), 2,5 jaar in Janabiyah (Bahrein), 8 jaar in Singapore en 2 jaar in Jakarta (Indonesie) gewoond. Peter woont sinds een jaar meestal alleen in het buitenland; eerst een jaar Vitoria, Braziliƫ en nu in Dubai. Ik ben begonnen met diverse studies in de alternatieve gezondheidszorg. In mijn blogs schrijf ik over de belevenissen van ons gezin, over onze avontuurlijke vakanties en wat er verder nog in onze levens speelt.